Comarch Credit Process Management w CitiFinancial

Rynek usług finansowych w segmencie Consumer Finance dynamicznie się rozwija. Coraz większa i coraz bardziej agresywna konkurencja sprawia, że pożyczki gotówkowe są łatwo dostępne nawet najmniejszych miejscowościach, a czas oczekiwania na nie jest coraz krótszy. Również klienci są bardziej wymagający, w krótkim czasie oczekują rzetelnej i wiarygodnej informacji dotyczącej warunków kredytowania.

Działalność CitiFinancial polega między innymi na współpracy z wieloma partnerami. Część z nich sprzedaje produkty finansowe wielu instytucji. Skłoniło to firmę do dostarczenia im rozwiązania informatycznego, które usprawni pracę zarówno w zakresie sprzedaży produktu CitiFinancial oraz obsługi klienta, jak również w procesie podejmowania decyzji kredytowej i przygotowania dokumentów umowy.

Chcąc stale rozwijać sieć sprzedaży oraz zwiększać swoją konkurencyjność, potrzebowaliśmy kompleksowego rozwiązania obsługującego wszystkich naszych pośredników, zapewniającego im komfort pracy, a klientom krótki czas oczekiwania na decyzję kredytową – mówi Witold Jastrzębski, kierownik projektu po stronie CitiFinancial.

W 2005 roku CitiFinancial rozpoczął poszukiwania rozwiązania informatycznego, które sprosta rosnącym wymaganiom rynku. Najważniejszym wymaganiem stawianym przed systemem Comarch Credit Process Management było zapewnienie ergonomii użytkowania oraz szybkości przepływu informacji pomiędzy uczestnikami procesu kredytowego. Ze względu na specyfikę sieci sprzedaży dostawca systemu musiał zapewnić jego nieprzerwaną dostępność nawet przy wykorzystywaniu słabego łącza (np. dial-up).

Nie możemy sobie pozwolić na najmniejsze przerwy w dostępności systemu. Klient stawia coraz większe wymagania. Szybka decyzja, minimum formalności, dostępność punktów sprzedaży. Naszym klientem jest zarówno pożyczkobiorca oczekujący szybkiej decyzji, jak również nasz partner pośredniczący w udzieleniu pożyczki. Przerwy lub powolne działanie systemów dla jednych i drugich byłoby uciążliwe i mogłoby spowodować ich stratę – wyjaśnia Maciej Rothe, koordynator projektu z działu dystrybucji.

CitiFinancial okazał się bardzo wymagającym partnerem. Rozwiązanie musiało być zarówno przyjazne dla użytkownika końcowego, jak również maksymalnie proste w zarządzaniu przez administratorów Banku. Ogromne znaczenie w projekcie odgrywało zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych. System został wdrożony w modelu outsourcingu, co dodatkowo podnosi wymagania i zaostrza procedury testowe zwłaszcza w odniesieniu do miejsca hostowania systemu i jego architektury wewnętrznej.

Potrzebowaliśmy systemu, którym łatwo będziemy mogli zarządzać. Duża konkurencja i częste zmiany na rynku finansowym sprawiają, że polityka kredytowa ulega częstym modyfikacjom. Oczekiwaliśmy rozwiązania, które zapewni nam szybkie dostosowanie parametrów do nowych regulacji, bez konieczności angażowania dostawcy – tłumaczy Dominik Matuszewski, koordynator projektu z działu weryfikacji.

Półroczne wdrożenie systemu zakończyło się w drugim kwartale 2006 roku. Rozpoczęło się od adaptacji procesów biznesowych, które zapewniają kompleksową obsługę klienta. Istotnym elementem procesu kredytowego są wydruki dostarczane klientowi. Standardy grupy wymuszały ich odpowiedni format (pliki PDF) oraz estetykę. Spełnienie wymagań CitiFinancial w tym zakresie wymagało rozszerzenia stosowanej technologii szablonów PDF.

Ostatnią fazą wdrożenia były intensywne testy aplikacji – zarówno w zakresie jakości procesówi interfaców, możliwości konfiguracji parametrów kredytowych, jak również generowanych plików i bezpieczeństwa informacji. Uzupełnieniem testów funkcjonalnych były testy bezpieczeństwa, niezbędne przed udostępnieniem systemu w szerokiej i zróżnicowanej sieci sprzedaży.

Projekt zrealizowany dla CitiFinancial udowodnił, że system Comarch Credit Process Management spełnia najwyższe wymagania klienta. Comarch CPM doskonale wspiera usługi w ramach sprzedaży on-line produktów finansowych. Dojrzała funkcjonalność systemu pozwoliła wdrożyć kompleksowy zestaw usług, a następnie dostosować je do specyficznych potrzeb klienta. Przyjazny interfejs i bogata funkcjonalność nie tylko skracają proces obsługi klienta i eliminują znaczną część pomyłek w dostarczanej dokumentacji, lecz również zwiększają skłonność uniwersalnych pośredników finansowych do oferowania produktów CitiFinancial.

Wdrożenie systemu wymagało od nas zaangażowania wysoko wykwalifikowanych pracowników. Wiedzieliśmy jednak, że ten koszt ma szansę przynieść nam w przyszłości zyski mierzone satysfakcją klientów i wzrostem akcji kredytowej.Andrzej Wilk, Szef Dystrybucji CitiFinancial