Grupa Comarch opublikowała skonsolidowane wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 r. Przychody ze sprzedaży wyniosły 249 mln złotych i były niższe o 8,9 proc. od osiągniętych  w analogicznym okresie rok temu. W drugim kwartale Grupa wypracowała 6 mln zł. zysku netto, a zysk operacyjny wyniósł 7 mln zł. Przychody ze sprzedaży oprogramowania i usług wyniosły ponad 232 mln zł i stanowią ok. 93 proc. całości biznesu.

W okresie sześciu miesięcy 2017 roku przychody ze sprzedaży Grupy Comarch wyniosły 491 mln złotych i były niższe o 25,4 mln zł tj. o 4,9 proc. niż w analogicznym okresie rok temu. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w I półroczu 2017 r. był zbliżony do osiągniętego w pierwszym półroczu roku poprzedniego i osiągnął wartość 10,8 mln PLN. Wynik operacyjny osiągnął wartość minus 4,3 mln PLN. Na wynik finansowy duży wpływ miała działalność Grupy na rynkach zagranicznych. Ich udział w przychodach ogółem wyniósł 57,8 proc.

W I półroczu 2017 roku największą część przychodów, czyli 109 mln zł. stanowiła sprzedaż do sektora telekomunikacji, przy czym odnotowała ona spadek (o 36 mln zł, tj. o 24,8 proc.) Natomiast klienci z sektora finanse i bankowość zakupili produkty i usługi o wartości  92,7 mln zł, wyższej od osiągniętej w analogicznym okresie roku poprzedniego o 24 mln zł, tj. o 35 proc.

Wzrost odnotowała także sprzedaż do klientów z sektora handel i usługi (wzrost o 2 mln zł, tj. o 2,6 proc.) oraz przemysł i utilities (wzrost o 3,6 mln zł, tj. o 5,8 proc.). Comarch poprawił również sprzedaż rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorstw z Polski o 5 mln zł, tj. o 10,1 proc.

W ciągu sześciu miesięcy nastąpił  dalszy  spadek  przychodów  ze  sprzedaży  do  klientów  z  sektora publicznego  (o  13,7 mln PLN,  tj.  o  37,7 proc.),  co  jest  efektem  utrzymującego  się  zastoju  na  rynku zamówień publicznych. Z kolei umocnienie się złotówki w 2017 roku przełożyło się na niższą wartość sprzedaży do klientów z sektora MSP z regionu DACH o 7,4 mln zł, tj. 12,8 proc.

- Sytuacja biznesowa w pierwszym półroczu 2017 roku potwierdziła, że utrzymywanie dywersyfikacji źródeł przychodów i różnorodności oferty jest korzystne dla stabilnego rozwoju działalności Grupy. Mimo przejściowego spadku przychodów ze sprzedaży nadal zamierzamy inwestować w rozwój firmy,  m.in. poprzez rozwój nowych produktów i zdobywanie kolejnych rynków w obu Amerykach, Azji i Europie. We wszystkich tych obszarach chcemy zwiększać naszą obecność i dostarczać klientom wysokiej jakości informatykę. Rozbudowujemy siły sprzedażowe na rynkach zagranicznych, tylko w tym roku otworzyliśmy biuro w Japonii, Meksyku i Arabii Saudyjskiej.  Stawiamy też pierwsze kroki w Afryce oraz Australii. Nie oznacza to, że stopniowo rezygnujemy ze sprzedaży w Polsce. Wręcz przeciwnie, mocno rozwijamy produkty z zakresu smart city oraz e-zdrowia, którymi mocno zainteresowane są polskie samorządy – mówi Konrad Tarański, wiceprezes Zarządu i dyrektor finansowy Comarch SA.

W 2017 roku spółka kontynuuje politykę inwestycji zarówno w rozwój nowych produktów IT, jak i rozbudowy infrastruktury.

– Zdajemy sobie sprawę, że skoro chcemy wzmacniać pozycję Comarch i nawiązywać współpracę z największymi firmami, rywalizować z konkurencją, to musimy rozwijać ofertę produktową. Dlatego z roku na rok wydatki na prace badawczo-rozwojowe rosną. W 2016 roku przekroczyły już 15 proc. przychodów ze sprzedaży i utrzymamy je w 2017 roku ­– mówi Konrad Tarański.

Trwają inwestycje w rozbudowę własnej infrastruktury, rozpoczęte w poprzednich latach: w Krakowie powstaje budynek SSE7, który powinien zostać oddany do użytku w czwartym kwartale 2017 roku, a we francuskim mieście Lille realizowana jest inwestycja w kolejny ośrodek Comarch Data Center. Ogółem nakłady inwestycyjne w 2017 roku wyniosą ok. 100 mln. złotych.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza