Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

18 kwietnia 2019 r. weszły w życie przepisy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. poz. 2191).
Ustawa określa m.in. zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych (m.in. zamówienie towaru lub usługi, zawiadomienie o zbliżającej się dostawie, potwierdzenie odbioru towaru lub usługi, faktura korygująca, dowód księgowy) związanych z realizacją zamówień publicznych, koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwa publiczno-prywatnego, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego tj. platformy elektronicznego fakturowania.
Ustawa nakłada na zamawiających obowiązek odbierania od wykonawcy faktur elektronicznych za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania. Ponadto wprowadza możliwość wysyłania i odbierania tą drogą innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych lub umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, jeżeli obie strony wyrażą zgodę na taki sposób przekazania dokumentów (art. 4 ustawy).
Przepływ elektronicznych dokumentów odbywa się za pośrednictwem Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF).
W związku z powyższym w Comarch ERP Optima w wersji 2019.5.1 umożliwiono import z plików XML Faktur Zakupu oraz Faktur Korygujących Zakup.
Szczegóły zostały opisane pod linkiem:
https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2019_5/index.php/dokumentacja/import-faktur-zakupu-w-formacie-pef/
Podstawa prawna:
http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/2191/1