• Cele szkolenia

    • zapoznanie się z metodyką uczenia się dorosłych
    • zapoznanie się z procesem i metodologią analizy potrzeb szkoleniowych
    • poznanie zasad projektowania szkolenia
    • przećwiczenie tworzenia projektu szkoleniowego
    • poznanie i przećwiczenie kilkunastu metod szkoleniowych
    • zrozumienie wagi procesu grupowego
    • analiza sytuacja nietypowych i trudnych podczas szkolenia oraz postaw tzw. trudnych uczestników
    Przy  założeniu  powyższych  celów  efektem  szkolenia  jest :
    • opanowanie zasad projektowania szkoleń
    • świadome korzystanie przez trenera z metod szkoleniowych adekwatnie do rodzaju szkolenia i jego etapu
    • umiejętne zarządzanie procesem szkoleniowym z uwzględnieniem profilu uczestników
    • nabycie umiejętności radzenia sobie przez trenera w sytuacjach trudnych
    • docelowa umiejętność przeprowadzenia pełnego cyklu szkoleniowego począwszy od analizy potrzeb szkolenia, poprzez jego projektowanie i prowadzenie, a skończywszy na ewaluacji
  • Profil słuchaczy

    Szkolenie kierowane jest do osób pracujących na funkcji trenera szkoleniowego (wewnętrznego lub freelancera) lub przygotowującego się do tej roli. Także polecane pracownikom działów HR oraz osobom działającym lub planującym działać w obszarze rozwoju innych.
  • Wymagania wstępne

    brak
  • Czas trwania

    3 dni - 24 godziny lekcyjne (18 zegarowych)
  • Metody realizacji szkolenia

    Realizacji wymienionych celów i osiągnięciu efektów szkolenia służyć będzie wykorzystanie kilkunastu metod. Poniżej opis wybranych głównych metod szkolenia:

     

    * mini-wykłady - zawierają wiedzę z zakresu tematyki szkolenia potrzebną do jej  efektywnej realizacji w praktyce, wprowadzają do późniejszej samooceny uczestników treningu, są podstawą do doskonalenia umiejętności.

    * ćwiczenia - pozwalają na bieżąco wykorzystywać nabytą wiedzę, wprowadzane w  większości w trakcie wykładu urozmaicają jego przebieg, dają możliwość weryfikacji swoich przyzwyczajeń w zakresie pracy z grupą

    * dyskusja – stanowi moment refleksji po wykonywanych ćwiczeniach, pomaga zrozumieć mechanizmy procesu szkoleniowego, daje możliwość realnej wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Moderowana przez trenera, kształtuje docelowe dobre praktyki

    * praca z tekstem – ze względu na tematykę szkolenia stanowi istotna metodę, w trakcie której uczestnicy pracują z istniejącymi materiałami ucząc się sprawnej korzystania z zawartych w nich zapisów oraz przygotowują własne narzędzia w oparciu o analizowane materiały

    * wystąpienia uczestników – stanowią praktyczne podsumowanie zdobytej na szkoleniu wiedzy i analizowanych umiejętności. Dają możliwość rzetelnego „sprawdzenia się” uczestnika podczas wystąpienia przed audytorium. Stanowią podstawę do dalszego doskonalenia się prezentera i dostrzegania autorozwoju. Temat szkolenia powoduje, że uczestnicy celowo będą wielokrotnie podczas szkolenia stawali w sytuacji zwracania się do grupy i interakcji z nią

    * akwarium i obserwacja – uczestnicy nie tylko ćwiczą poszczególne kompetencje, ale uczą się również poprzez obserwację innych. Stąd łatwiej wyciąga się wnioski, a także uczy udzielania informacji zwrotnej stanowiącej jeden z fundamentów pracy trenera

    * praca grupowa (praca w parach) – daje możliwość wypracowania materiału, będącego kompilacją wiedzy i doświadczenia oraz kreatywności grupy uczestników. Metoda sprzyja też integracji uczestników i lepszemu poznawaniu się w sytuacji zadaniowej

    * prezentacje – dokonywane przez uczestników na różnych etapach pracy dają możliwość wspólnej analizy omawianego materiału, a także ćwiczą umiejętność wystąpienia przed grupą i przekonywania do swoich racji. Budują zatem pewność siebie uczestników, co, w kontekście tematu szkolenia, jest kolejną dodaną jego wartością

    * test  -  daje  uczestnikom  podstawę  do  indywidualnej  samoanalizy  swoich  cech charakterologicznych, posiadanych  wrodzonych  tendencji, w kontekście preferowanego stylu uczenia się

    * case study – odnosząc się do realiów zawodowych pozwala uczestnikom na analizę sytuacji i kilku postaw z życia wziętych. Uczestnicy będą tez pracować nad tworzeniem studium przypadku

     

    Ważnym jest, że praca z każdą metoda ma podwójne znaczenia. Z jednej strony służy realizacji szkolenia, z drugiej strony, przechodząc na meta-poziom analizy, pozwala na poznawanie stosowania metody i pracy z nią z perspektywy trenera.
  • Wiedza teoretyczna i praktyczna

    Na program szkolenia składają się następujące moduły:
    • początek szkolenia – z czego się składa i jak go zbudować?
    • style uczenia się dorosłych
    • cykl Kolba jako trenerska „Biblia” pracy z grupą
    • źródła oraz metody identyfikacji i analizy potrzeb szkoleniowych
    • tworzenie celów szkoleniowych
    • metody szkoleniowe – poznanie, rozróżnianie, dopasowywanie do rodzaju szkolenia
    • projekt szkoleniowy – dobór i kolejność treści i metod szkolenia, podział na moduły i sesje, szacowanie czasu
    • opracowanie indywidualnych projektów szkoleniowych przez uczestników
    • analiza i ćwiczenie głównych metod szkoleniowych – dyskusja, ćwiczenia, case study, gry, testy
    • wystąpienia indywidualne uczestników, jako ćwiczenie mini wykładu oraz skutecznej autoprezentacji w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
    • tworzenie własnych narzędzi szkoleniowych (na przykładzie case study)
    • trudne sytuacje, trudny uczestnik – jak sobie z nimi radzić?
    • domknięcie szkolenia – świadome zwieńczanie dzieła
    • logistyka szkoleń – o czym ma pamiętać trener przed warsztatem
    • ewaluacja szkoleń
  • Umiejętności

    Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił:

     

    ·       prawidłowo rozpocząć szkolenie

    ·       określić preferencje uczenia się osób dorosłych i dostosowywać metody do ich potrzeb

    ·       wykorzystywać liczne metody szkoleniowe

    ·       tworzyć wybrane narzędzia szkoleniowe

    ·       zaprojektować szkolenie w oparciu o treści, metody, narzędzia szkoleniowe, zasady uczenia się dorosłych oraz organizację czasu szkolenia

    ·       zarządzać procesem integracji grupy i prowadzenia jej przez całe szkolenie

    ·       radzić sobie z trudnym uczestnikiem

    ·       organizować logistykę szkolenia

    ·       budować swój autorytet trenera względem grupy
  • Ścieżka rozwoju

    1. W celu dalszego rozwoju form uczenia innych polecane jest szkolenie „Mentoring – forma rozwoju pracowników”.

    2. Po ukończeniu szkolenia „Kompetencje trenera szkoleniowego” jest możliwość uczestnictwa w Zjazdach Trenerów organizowanych co pól roku przez trenera prowadzącego szkolenie. Zjazdy to trzydniowe spotkania trenerów z całej Polski, na które składają się półdniowe warsztaty szkoleniowe oraz integracja środowiska trenerskiego.

Poinformuj mnie o innym terminie tego szkolenia

Prosimy o tę zgodę z uwagi na przepisy dotyczące wysyłania informacji handlowych drogą elektroniczną oraz przepisy prawa telekomunikacyjnego, aby nasi przedstawiciele mogli skontaktować się z Tobą mailowo. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w tym przypadku przez spółki z grupy Comarch na podstawie ich prawnie uzasadnionego interesu. Dowiedz się więcej o tym jak spółki z grupy Comarch przetwarzają dane osobowe.
Na podstawie tej zgody Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez spółki z grupy Comarch w celu wysyłki newslettera. Możesz wycofać tę zgodę w dowolnym momencie. Pamiętaj, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych sprzed cofnięcia zgody. Prosimy o Twoją zgodę przede wszystkim z uwagi na przepisy o ochronie danych osobowych. Twoja zgoda jest równoznaczna z akceptacją marketingu bezpośredniego i otrzymywania na wskazany adres e-mail informacji handlowych zawartych w naszym newsletterze. Dowiedz się więcej o tym jak spółki z grupy Comarch przetwarzają dane osobowe.

Podobne szkolenia