Metody realizacji szkolenia
Realizacji wymienionych celów i osiągnięciu efektów szkolenia służyć będzie wykorzystanie kilkunastu metod. Poniżej opis wybranych głównych metod szkolenia:
* mini-wykłady - zawierają wiedzę z zakresu tematyki szkolenia potrzebną do jej efektywnej realizacji w praktyce, wprowadzają do późniejszej samooceny uczestników treningu, są podstawą do doskonalenia umiejętności.
* ćwiczenia - pozwalają na bieżąco wykorzystywać nabytą wiedzę, wprowadzane w większości w trakcie wykładu urozmaicają jego przebieg, dają możliwość weryfikacji swoich przyzwyczajeń w zakresie pracy z grupą
* dyskusja – stanowi moment refleksji po wykonywanych ćwiczeniach, pomaga zrozumieć mechanizmy procesu szkoleniowego, daje możliwość realnej wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Moderowana przez trenera, kształtuje docelowe dobre praktyki
* praca z tekstem – ze względu na tematykę szkolenia stanowi istotna metodę, w trakcie której uczestnicy pracują z istniejącymi materiałami ucząc się sprawnej korzystania z zawartych w nich zapisów oraz przygotowują własne narzędzia w oparciu o analizowane materiały
* wystąpienia uczestników – stanowią praktyczne podsumowanie zdobytej na szkoleniu wiedzy i analizowanych umiejętności. Dają możliwość rzetelnego „sprawdzenia się” uczestnika podczas wystąpienia przed audytorium. Stanowią podstawę do dalszego doskonalenia się prezentera i dostrzegania autorozwoju. Temat szkolenia powoduje, że uczestnicy celowo będą wielokrotnie podczas szkolenia stawali w sytuacji zwracania się do grupy i interakcji z nią
* akwarium i obserwacja – uczestnicy nie tylko ćwiczą poszczególne kompetencje, ale uczą się również poprzez obserwację innych. Stąd łatwiej wyciąga się wnioski, a także uczy udzielania informacji zwrotnej stanowiącej jeden z fundamentów pracy trenera
* praca grupowa (praca w parach) – daje możliwość wypracowania materiału, będącego kompilacją wiedzy i doświadczenia oraz kreatywności grupy uczestników. Metoda sprzyja też integracji uczestników i lepszemu poznawaniu się w sytuacji zadaniowej
* prezentacje – dokonywane przez uczestników na różnych etapach pracy dają możliwość wspólnej analizy omawianego materiału, a także ćwiczą umiejętność wystąpienia przed grupą i przekonywania do swoich racji. Budują zatem pewność siebie uczestników, co, w kontekście tematu szkolenia, jest kolejną dodaną jego wartością
* test - daje uczestnikom podstawę do indywidualnej samoanalizy swoich cech charakterologicznych, posiadanych wrodzonych tendencji, w kontekście preferowanego stylu uczenia się
* case study – odnosząc się do realiów zawodowych pozwala uczestnikom na analizę sytuacji i kilku postaw z życia wziętych. Uczestnicy będą tez pracować nad tworzeniem studium przypadku
Ważnym jest, że praca z każdą metoda ma podwójne znaczenia. Z jednej strony służy realizacji szkolenia, z drugiej strony, przechodząc na meta-poziom analizy, pozwala na poznawanie stosowania metody i pracy z nią z perspektywy trenera.