Podstawy modelowania systemów w języku UML

Poznaj program szkolenia

  1. 01 Co zyskasz dzięki szkoleniu ?
  2. Cele szkolenia

    • Zapoznanie z praktycznym użyciem języka UML w projektowaniu systemów.
    • Nabycie umiejętności sprawnego odczytywania i interpretacji podstawowych, niezbędnych w dokumentacji projektowej diagramów UML.
    • Nabycie wiedzy dotyczącej poprawnej notacji UML (zgodnie ze standardami światowymi).
    • Zapoznanie się z możliwościami UML w zakresie tworzenia dokumentacji projektów  informatycznych (również funkcjonalnej/reklamowej, użytkowej i wykonawczej/technicznej).
    • Nabycie umiejętności posługiwania się programem wspomagającym użycie UML (na przykładzie programu Enterprise Architect).

    Umiejętności

    Dzięki szkoleniu uczestnik będzie potrafił:

    • Poprawnie interpretować modele procesów w BPMN,
    • Tworzyć modele biznesowe w UML w oparciu o modele procesów biznesowych w BPMN.
    • Rozróżniać podejście systemowe od podejścia biznesowego w analizie.
    • Przejść z analizy biznesowej w BPMN do analizy biznesowej w UML
    • Tworzyć modele systemów biznesowych z różnych perspektyw.
    • Przygotować modele w UML na potrzeby ich rozszerzenia do projektu systemu IT.
    • Unikać błędów powielanych w projektach, podręcznikach i książkach
  3. 02 Czy to szkolenie jest dla Ciebie ?
  4. Profil uczestników

    Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które pracują w ramach zespołów tworzących systemy informatyczne i potrzebują języka usprawniającego współpracę (wewnątrz zespołu oraz z klientami). Szkolenie dla analityków biznesowych i systemowych, programistów, testerów, dokumentalistów, wdrożeniowców oraz dla menedżerów w/w zespołów.

    Przygotowanie uczestników

    Wymagana wiedza uczestników: ogólna znajomość zagadnień związanych z procesami projektowania i tworzenia systemów.

  5. 03 Czas trwania
  6. Przed nami:
    • 3 dni, 24 godzin szkoleniowe
  7. 04 Szczegółowy program szkolenia
  8. Szczegółowy program szkolenia

    Rozpoczęcie szkolenia – sprawy organizacyjne

    Język UML

    Cel i zastosowanie

    Korzyści płynące z dobrej dokumentacji projektowej
    • Potrzeba istnienia (sensownych) standardów
    • Powstanie i wersje języka
    • Do czego służy UML?
    • UML a projektowanie obiektowe
    • Typy diagramów
    • Cechy dobrego modelu w UML
    • Podstawowe problemy przy projektowaniu
    • Narzędzia wspomagające
    Tworzenie modelu
    • Budowa okna programu
    • Tworzenie nowego modelu/projektu
    • Podstawowe operacje na modelu
    Class Diagram – słownik terminologii klienta i architektura systemu
    • Podstawowe pojęcia związane z projektowaniem obiektowym
    • Analiza językowa
    • Tworzenie diagramu klas
    • Ćwiczenia
    Informacje uściślające definicje klas
    • Atrybuty klasy – właściwości obiektów systemu
    • Operacje klasy – funkcje i działania obiektów systemu
    • Dobra praktyka – typy danych dla atrybutów i argumentów operacji
    • Dodatkowe informacje uściślające definicję klasy – cel i ograniczenia obiektów systemu
    • Ćwiczenia
    Związki (ang. relationships) między klasami – struktura zależności obiektów systemu
    • Złożenie lub agregacja
    • Powiązanie (asocjacja) między klasami
    • Role powiązanych klas
    • Liczebność dla związku między klasami
    • Ćwiczenia [40 min.]
    Stereotypy – rozszerzenia języka

    Kryteria poprawności diagramu UML

    Object Diagram – specyficzne obiekty systemu
    • Konwencje UML
    • Tworzenie diagramu obiektów
    Package Diagram
    • Tworzenie diagramu pakietów
    Use Case Diagram – procesy realizowane przez system
    • Analiza funkcjonalna – cel i znaczenie
    • Diagram przypadków użycia w analizie funkcjonalnej
    • Podstawowe elementy
    • Przypadek użycia (use case)
    • Aktor (actor)
    • System
    • Konwencje UML
    • Tworzenie diagramu przypadków użycia
    • Ćwiczenia
    Scenariusze (scenarios) – czynności składowe procesów
    • Struktura scenariusza
    • Znaczenie scenariuszy w analizie
    • Znaczenie scenariuszy w projekcie
    • Dodawanie scenariuszy
    • Ćwiczenia
    Optymalizacja tworzenia scenariuszy

    Kryteria wydzielania procesów w trakcie pisania scenariuszy

    Związki na diagramach przypadków użycia – zależności między procesami w systemie
    • Asocjacja aktora z przypadkiem użycia
    • Przypadek zawierany (include)
    • Przypadek rozszerzający (extend)
    • Punkt rozszerzenia przypadku użycia (extension point)
    • Ćwiczenia

    Activity Diagram – algorytmy przebiegu procesów

    Podstawowe pojęcia

    Konwencje UML

    Tworzenie diagramu czynności

    • Punkt początkowy (initial point)
    • Czynność (activity)
    • Punkt końcowy (final point)
    • Przepływ sterowania (control flow)
    • Czynność uszczegółowiona

    Przepływy decyzyjne – uwarunkowane rozgałęzienie procesu

    Przepływy współbieżne – przetwarzanie równoległe

    • Rozwidlenie (fork node) lub scalenie (join node)
    • Specyfikacja scalenia (join specification)
    • Tory (swimlanes) i partycje (partitions) – oznaczanie odpowiedzialności lub miejsca realizacji
    • Wagi (weights) – uruchomienie czynności po przekroczeniu wartości granicznej
    • Sygnały (signals) – uruchomienie czynności zdalne lub w/po określonym czasie
    • Obszary rozszerzenia (expansion regions) – przetwarzanie strumieni danych lub kolejek obiektów
    • Obszary przerwania (interruptible activity regions) – zdalne, czasowe lub awaryjne przerwanie czynności/procesu
    • Ćwiczenia
    Communication Diagram – szkic komunikacji obiektów w procesie
    • Podstawowe elementy
    • Klasyfikator (classifier)
    • Asocjacja (association)
    • Komunikat (communicate)
    • Konwencje UML
    • Tworzenie diagramu komunikacji
    • Ćwiczenia
    Requirements Diagram – potrzeby klienta/użytkowników systemu
    • Wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne
    • Dobra specyfikacja wymagań
    • Zbieranie wymagań
    • Związki między wymaganiami
    • Konwencje UML
    Tworzenie diagramu wymagań
    • Automatyczna numeracja wymagań
    • Kolory oznaczające status wymagań
    • Status wymagania
    Sprawdzanie kompletności modelu [10 min.]

    [opcja] Ćwiczenia [30 min.]

    Wdrażanie diagramów UML w projektach

    Przydatne mechanizmy programu EA

    [opcja] Szkolenie a egzamin OCUP

    Zakończenie szkolenia (test + omówienie wyników, ocena szkolenia)

    Metoda realizacji szkolenia

    Wykład + ćwiczenia w ilości proporcjonalnej do wykładu + indywidulane sprawdzenie i omówienie ćwiczeń.

    POBIERZ PROGRAM W PDF

  9. 05 Ścieżka rozwoju po szkoleniu
    • Szkolenia z zakresu używania pozostałych typów diagramów UML.
    • Szkolenie „Modelowanie procesów biznesowych w BPMN 2.0” – dla analityków biznesowych i systemowych (przygotowujących i wykorzystujących opisy procesów biznesowych jako podstawę do tworzenia systemów informatycznych).
  10. 06 W ramach szkolenia zapewniamy
  11. W ramach szkolenia zapewniamy

    • materiały szkoleniowe
    • certyfikat potwierdzający udział w kursie
    • pełna obsługa cateringowa (dla szkoleń stacjonarnych)

Co zyskasz dzięki szkoleniu ?

Cele szkolenia

  • Zapoznanie z praktycznym użyciem języka UML w projektowaniu systemów.
  • Nabycie umiejętności sprawnego odczytywania i interpretacji podstawowych, niezbędnych w dokumentacji projektowej diagramów UML.
  • Nabycie wiedzy dotyczącej poprawnej notacji UML (zgodnie ze standardami światowymi).
  • Zapoznanie się z możliwościami UML w zakresie tworzenia dokumentacji projektów  informatycznych (również funkcjonalnej/reklamowej, użytkowej i wykonawczej/technicznej).
  • Nabycie umiejętności posługiwania się programem wspomagającym użycie UML (na przykładzie programu Enterprise Architect).

Umiejętności

Dzięki szkoleniu uczestnik będzie potrafił:

  • Poprawnie interpretować modele procesów w BPMN,
  • Tworzyć modele biznesowe w UML w oparciu o modele procesów biznesowych w BPMN.
  • Rozróżniać podejście systemowe od podejścia biznesowego w analizie.
  • Przejść z analizy biznesowej w BPMN do analizy biznesowej w UML
  • Tworzyć modele systemów biznesowych z różnych perspektyw.
  • Przygotować modele w UML na potrzeby ich rozszerzenia do projektu systemu IT.
  • Unikać błędów powielanych w projektach, podręcznikach i książkach

Czy to szkolenie jest dla Ciebie ?

Profil uczestników

Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które pracują w ramach zespołów tworzących systemy informatyczne i potrzebują języka usprawniającego współpracę (wewnątrz zespołu oraz z klientami). Szkolenie dla analityków biznesowych i systemowych, programistów, testerów, dokumentalistów, wdrożeniowców oraz dla menedżerów w/w zespołów.

Przygotowanie uczestników

Wymagana wiedza uczestników: ogólna znajomość zagadnień związanych z procesami projektowania i tworzenia systemów.

Czas trwania

Przed nami:
  • 3 dni, 24 godzin szkoleniowe

Szczegółowy program szkolenia

Szczegółowy program szkolenia

Rozpoczęcie szkolenia – sprawy organizacyjne

Język UML

Cel i zastosowanie

Korzyści płynące z dobrej dokumentacji projektowej
  • Potrzeba istnienia (sensownych) standardów
  • Powstanie i wersje języka
  • Do czego służy UML?
  • UML a projektowanie obiektowe
  • Typy diagramów
  • Cechy dobrego modelu w UML
  • Podstawowe problemy przy projektowaniu
  • Narzędzia wspomagające
Tworzenie modelu
  • Budowa okna programu
  • Tworzenie nowego modelu/projektu
  • Podstawowe operacje na modelu
Class Diagram – słownik terminologii klienta i architektura systemu
  • Podstawowe pojęcia związane z projektowaniem obiektowym
  • Analiza językowa
  • Tworzenie diagramu klas
  • Ćwiczenia
Informacje uściślające definicje klas
  • Atrybuty klasy – właściwości obiektów systemu
  • Operacje klasy – funkcje i działania obiektów systemu
  • Dobra praktyka – typy danych dla atrybutów i argumentów operacji
  • Dodatkowe informacje uściślające definicję klasy – cel i ograniczenia obiektów systemu
  • Ćwiczenia
Związki (ang. relationships) między klasami – struktura zależności obiektów systemu
  • Złożenie lub agregacja
  • Powiązanie (asocjacja) między klasami
  • Role powiązanych klas
  • Liczebność dla związku między klasami
  • Ćwiczenia [40 min.]
Stereotypy – rozszerzenia języka

Kryteria poprawności diagramu UML

Object Diagram – specyficzne obiekty systemu
  • Konwencje UML
  • Tworzenie diagramu obiektów
Package Diagram
  • Tworzenie diagramu pakietów
Use Case Diagram – procesy realizowane przez system
  • Analiza funkcjonalna – cel i znaczenie
  • Diagram przypadków użycia w analizie funkcjonalnej
  • Podstawowe elementy
  • Przypadek użycia (use case)
  • Aktor (actor)
  • System
  • Konwencje UML
  • Tworzenie diagramu przypadków użycia
  • Ćwiczenia
Scenariusze (scenarios) – czynności składowe procesów
  • Struktura scenariusza
  • Znaczenie scenariuszy w analizie
  • Znaczenie scenariuszy w projekcie
  • Dodawanie scenariuszy
  • Ćwiczenia
Optymalizacja tworzenia scenariuszy

Kryteria wydzielania procesów w trakcie pisania scenariuszy

Związki na diagramach przypadków użycia – zależności między procesami w systemie
  • Asocjacja aktora z przypadkiem użycia
  • Przypadek zawierany (include)
  • Przypadek rozszerzający (extend)
  • Punkt rozszerzenia przypadku użycia (extension point)
  • Ćwiczenia

Activity Diagram – algorytmy przebiegu procesów

Podstawowe pojęcia

Konwencje UML

Tworzenie diagramu czynności

  • Punkt początkowy (initial point)
  • Czynność (activity)
  • Punkt końcowy (final point)
  • Przepływ sterowania (control flow)
  • Czynność uszczegółowiona

Przepływy decyzyjne – uwarunkowane rozgałęzienie procesu

Przepływy współbieżne – przetwarzanie równoległe

  • Rozwidlenie (fork node) lub scalenie (join node)
  • Specyfikacja scalenia (join specification)
  • Tory (swimlanes) i partycje (partitions) – oznaczanie odpowiedzialności lub miejsca realizacji
  • Wagi (weights) – uruchomienie czynności po przekroczeniu wartości granicznej
  • Sygnały (signals) – uruchomienie czynności zdalne lub w/po określonym czasie
  • Obszary rozszerzenia (expansion regions) – przetwarzanie strumieni danych lub kolejek obiektów
  • Obszary przerwania (interruptible activity regions) – zdalne, czasowe lub awaryjne przerwanie czynności/procesu
  • Ćwiczenia
Communication Diagram – szkic komunikacji obiektów w procesie
  • Podstawowe elementy
  • Klasyfikator (classifier)
  • Asocjacja (association)
  • Komunikat (communicate)
  • Konwencje UML
  • Tworzenie diagramu komunikacji
  • Ćwiczenia
Requirements Diagram – potrzeby klienta/użytkowników systemu
  • Wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne
  • Dobra specyfikacja wymagań
  • Zbieranie wymagań
  • Związki między wymaganiami
  • Konwencje UML
Tworzenie diagramu wymagań
  • Automatyczna numeracja wymagań
  • Kolory oznaczające status wymagań
  • Status wymagania
Sprawdzanie kompletności modelu [10 min.]

[opcja] Ćwiczenia [30 min.]

Wdrażanie diagramów UML w projektach

Przydatne mechanizmy programu EA

[opcja] Szkolenie a egzamin OCUP

Zakończenie szkolenia (test + omówienie wyników, ocena szkolenia)

Metoda realizacji szkolenia

Wykład + ćwiczenia w ilości proporcjonalnej do wykładu + indywidulane sprawdzenie i omówienie ćwiczeń.

POBIERZ PROGRAM W PDF

Ścieżka rozwoju po szkoleniu

  • Szkolenia z zakresu używania pozostałych typów diagramów UML.
  • Szkolenie „Modelowanie procesów biznesowych w BPMN 2.0” – dla analityków biznesowych i systemowych (przygotowujących i wykorzystujących opisy procesów biznesowych jako podstawę do tworzenia systemów informatycznych).

W ramach szkolenia zapewniamy

W ramach szkolenia zapewniamy

  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat potwierdzający udział w kursie
  • pełna obsługa cateringowa (dla szkoleń stacjonarnych)

Najbliższe szkolenia

Podobne szkolenia

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

31-864 Kraków

ul. Prof. Michała Życzkowskiego 33