FemTech, czyli kobieca część technologii medycznej

Szacuje się, że w 2024 roku FemTech wygeneruje aż 1,1 miliarda dolarów globalnych przychodów. Początkowo niszowa branża obecnie coraz prężniej się rozwija i oferuje coraz to ciekawszy wachlarz nowoczesnych rozwiązań, mających niebagatelny wpływ na zdrowie i komfort kobiet na całym świecie. Czym tak naprawdę jest FemTech, dlaczego zyskał popularność i jakie przykłady rozwiązań spotkamy na polskim rynku?

Za narodziny FemTechu uznaje się premierę aplikacji mobilnej Clue służącej do monitorowania cyklu menstruacyjnego, wykorzystującej algorytmy sztucznej inteligencji (AI)1. Twórczyni aplikacji, Ida Tin, jako pierwsza użyła określenia FemTech w 2016 roku, czyli stosunkowo nie aż tak dawno temu. Od tego czasu branża mocno się rozwinęła i na rynku, nie tylko polskim, bez problemu znajdziemy mniej lub bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania dedykowane zdrowiu i samopoczuciu kobiet. I tym oto stoi branża FemTech – to nic innego jak zbiór produktów i usług stworzonych z myślą o kobietach i ich codziennych bolączkach czy wyzwaniach w obszarze szeroko pojętego zdrowia.

Wśród najpopularniejszych rozwiązań branży FemTech warto wymienić aplikacje mobilne (monitorujące m.in. cykl menstruacyjny, symptomy chorobowe lub poziom zaawansowania menopauzy), urządzenia wspomagające karmienie piersią, innowacyjne testy płodności, nowoczesne metody antykoncepcji i leczenia chorób układu rozrodczego, bieliznę menstruacyjną, a także organiczne środki higieniczne coraz częściej oferowane w modelu subskrypcyjnym.

Dlaczego potrzebujemy FemTechu?

Zaledwie 4% środków przeznaczanych na prace R&D w obszarze opieki zdrowotnej dotyczy produktów i usług dedykowanych kobiecemu zdrowiu2. Ponad połowa z nich skupia się również na samej kwestii płodności, a przecież zdrowie i samopoczucie kobiet to szeroka dziedzina, która łączy w sobie także wiele innych ważnych aspektów.

Co prawda na przestrzeni ostatnich lat widać podstępy w tym zakresie i różnice biologiczne pomiędzy mężczyznami a kobietami (np. inny metabolizm leków) są w medycynie coraz lepiej zauważane, jednak należy również pamiętać, iż duża część współczesnej medycyny nadal bazuje na biologii typowo męskiej. Wyraźne luki w zrozumieniu kobiecego organizmu można obserwować, chociażby w diagnostyce zawału czy spektrum autyzmu – te same jednostki chorobowe potrafią powodować zupełnie różne symptomy wśród kobiet i mężczyzn.

Rozwój FemTechu pozwala dostarczyć sektorowi zdrowia danych potrzebnych do lepszego zrozumienia kobiecych potrzeb, a także może przyczynić się do poprawy dostępności usług medycznych i zdrowotnych dla wielu kobiet na świecie.

FemTech na polskim rynku

Na rynku polskim z każdym rokiem przybywa firm z branży FemTech. Swoją obecność mocno zaznaczają przedsiębiorstwa posiadające w swojej ofercie produkty menstruacyjne, takie jak specjalistyczna bielizna (np. WIMIN) czy środki higieniczne z możliwą do wykupienia subskrypcją (np. Your KAYA). Innym ciekawym przykładem biznesu FemTech jest firma PelviFly, która proponuje urządzenie do ćwiczeń mięśni dna miednicy, mających pozytywny wpływ m.in. na problem nietrzymania moczu.

Jak widzisz, FemTech nie skupia się tylko i wyłącznie na zdrowiu, ale także na dziedzinach mu bliskich i bezpośrednio z nim związanych, takich jak komfort życia, dobre samopoczucie, a nawet pielęgnacja. Innowacje tej branży często okazują się prawdziwymi game changerami, tym bardziej chętnie i z ogromną ciekawością warto śledzić, jakie jeszcze kobiece rozwiązania zrewolucjonizują rynek w najbliższej przyszłości.

Autorka: Katarzyna Strzebońska, Comarch S.A.


 
[1] Let’s talk FemTech: the rise of female focussed innovation (mewburn.com)
[2] How femtech is shifting our approach to women’s health > Early Metrics

Skontaktuj się z ekspertem Comarch Healthcare

Zachęcamy do kontaktu w celu szczegółowego omówienia interesujących Państwa produktów i usług dla sektora medycznego.

Przejdź do formularza

Proszę czekać