„e-Zdrowie. Pacjent a placówka – różnice potrzeb, oczekiwań i możliwości”. Rozmawiamy z dr Joanną Dróżdż-Gradzikiewicz

Na bieżąco obserwujemy bolączki branży medycznej, wiemy z czym mierzą się jej przedstawiciele na co dzień. Właśnie dlatego niedawno na naszej stronie internetowej udostępniliśmy raport „e-Zdrowie. Pacjent a placówka – różnice potrzeb, oczekiwań i możliwości”, który pokazuje, że tylko połączenie perspektyw pacjentów i placówek medycznych może zaowocować prawdziwą efektywnością. 

Materiał został opracowany wspólnie z firmą ConQuest Consulting. Jedną z zastosowanych metod badawczych były wywiady pogłębione z ekspertami branży. Zachęcamy do zapoznania się z pierwszym z nich. Naszą rozmówczynią była Pani doktor Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz,  Wiceprezes Zarządu Comarch Healthcare. 

Jakie są według Pani obecnie najistotniejsze potrzeby i oczekiwania pacjentów oraz placówek medycznych?

Pacjenci zawsze będą chcieli lepszej jakości i większej dostępności za mniejsze pieniądze. To jest oczekiwane od każdego systemu zdrowia bez znaczenia w jakim kraju. W przypadku placówek medycznych jest o wiele więcej potrzeb i różnią się w zależności od tego, czy placówka jest prywatna, czy publiczna. W polskim systemie zdrowia zachodzi wiele zmian legislacyjnych i rozliczeniowych. Inne będą także oczekiwania placówek finansowanych ze środków państwowych, a inne prywatnych. Trochę zapominamy w tych kwestiach o prywatnych placówkach, takich jak np. małe gabinety lekarskie, a głównie koncentrujemy się na publicznych miejscach opieki. Oczekiwania będą bardzo różne, a wyzwaniem w obu jest leczyć za odpowiednie pieniądze, aby również móc godziwie zapłacić pracownikom, a jednocześnie wypracować na tyle środków, żeby była możliwość rozwoju. To jest wyzwanie w każdej placówce bez względu, czy jest prywatna, czy publiczna.  

Jakie są według Pani mocne strony polskiej opieki medycznej (zarówno placówek medycznych, jak i pacjentów)?

Wbrew pozorom, polska opieka medyczne posiada dużo mocnych stron. W porównaniu do państw Unii Europejskiej mamy bardzo dobry dostęp do lekarzy specjalistów. Za granicą systemy są bardziej uszczelnione i nie stać ich na zbędne wizyty specjalistyczne. W Polsce doprowadziliśmy do sytuacji, w której podstawowe choroby jak katar leczymy u specjalisty. Więc mimo wszystko mamy bardzo łatwy dostęp do zaawansowanej opieki medycznej. Również w Polsce nastąpił duży postęp technologiczny pod kątem płatności. Nie jest problemem zapłacić przelewem, kartą lub gotówką. 

Jakie są według Pani najistotniejsze innowacje oraz rozwiązania technologiczne w zakresie opieki medycznej w ostatnich latach?

Najważniejsza zmiana pod kątem technologicznym to zmiana myślenia. Nie ma obecnie placówki, która nie byłaby w mniejszym lub większym stopniu zinformatyzowana, bo jednak można mówić o różnych poziomach tego zjawiska. Również ważne są reformy systemowe w ostatnich latach, które umożliwiają scentralizowane wypisywanie zwolnień lekarskich, czy e-skierowań. Kolejną kwestią jest stworzenie systemu obiegu dokumentów, który będzie właściwie funkcjonował w sposób uporządkowany i centralny niezależnie od miejsca wykonywania świadczenia. To jest bardzo duży krok, który został wykonany w ostatnim czasie w polskim systemie zdrowia. 

Jakich rozwiązań technologicznych brakuje obecnie w placówkach opieki zdrowotnej? Co mogłoby usprawnić proces leczenia oraz diagnostykę pacjentów? 

W placówkach opieki zdrowotnej brakuje rozwiązań, które będą bardziej angażować pacjenta. Mam na myśli systemy medyczne, które umożliwiałyby wypełnienie dokumentów medycznych przed wizytą, albo dawały możliwość złożenia podpisu elektronicznego i przesłania materiałów do systemu szpitalnego czy przychodnianego. Brakuje rozwiązań, które skróciłyby wizytę i czas przyjęcia pacjenta, ale też dawałyby pacjentowi informację zwrotną jak przygotować się do badania i jak pewne procesy przebiegają w danej placówce.

Jakie obszary wymagają zmian w obecnie stosowanych systemach zarządzania dokumentacją/informacją w placówkach medycznych?

Bardzo chcielibyśmy, aby możliwe było elektroniczne podpisywanie dokumentów. Jest to rzecz, do której od dłuższego czasu się przygotowujemy. Przykładem są rozmowy na temat wykorzystania elektronicznego dowodu osobistego. Z perspektywy technicznej jest to bardzo prosta rzecz, ale wymaga wielu zmian legislacyjnych. Przejście z papierowych dokumentów na dokumentację w pełni elektroniczną bardzo ułatwiłoby i uporządkowałoby pracę jednostek medycznych.

Jakie według Pani obszary wymagają zmian/usprawnienia w obecnie funkcjonującej szeroko pojętej telemedycynie?

Bardzo bym chciała, żeby telemedycyna weszła do koszyka finansowanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Mówimy o tym od wielu lat, a ciągle jesteśmy w tym samym punkcie. Pewne usługi telemedyczne powinny być wpisane jako element leczenia pacjenta do koszyka świadczeń gwarantowanych. Wykonawcy procedur medycznych, czyli jednostki medyczne, powinny być w stanie wprowadzić do swojego procesu leczenia rozwiązania telemedyczne, które byłyby traktowane na równi z rozwiązaniami stacjonarnymi. Mam na myśli np. wizyty kontrolne, które polegają na wizycie domowej u pacjenta. Niektóre kraje europejskie takie jak Francja, czy Włochy mają już takie rozwiązania, które są wpisane do finansowania publicznego.  

Jak ocenia Pani funkcjonalność dostępnych aplikacji przeznaczonych do zarządzania stanem zdrowia pacjenta oraz opieką nad nim?

Aplikacje przeznaczone do zarządzania stanem zdrowia pacjenta oraz opieką nad nim są na coraz lepszym poziomie. Rośnie również świadomość o nich wśród pacjentów i korzystają z nich coraz chętniej. Ważne jest, aby informacje zbierane przez wspomniane aplikacje były bezpiecznie i wiarygodnie przekazywane do osób biorących udział w procesie leczenia. Jednak istotne jest, żeby pacjent był angażowany, bo bez tego ciężko będzie uzyskać efekt zadowalający obie strony.

---

Zaciekawiła Cię powyższa perspektywa? Chcesz zdobyć więcej aktualnych informacji na temat podejścia pacjentów i placówek medycznych do ochrony zdrowia? Zachęcamy do pobrania bezpłatnego raportu, który przygotowaliśmy wraz z firmą ConQuest Consulting.

Pobieram

Skontaktuj się z ekspertem Comarch Healthcare

Zachęcamy do kontaktu w celu szczegółowego omówienia interesujących Państwa produktów i usług dla sektora medycznego.

Przejdź do formularza

Proszę czekać