Firma Comarch uruchomiła prototyp aplikacji mobilnej do zarządzania majątkiem wykorzystujący technologię wirtualnej rzeczywistości nigdy nie stosowaną jak dotąd w obszarze bankowości prywatnej.

Prototyp aplikacji łączy w sobie funkcje planowania finansowego i doradztwa inwestycyjnego. – Pozwala on zamożnym klientom banków kontrolować i pomnażać swoje aktywa, często rozproszone po całym świecie, za sprawą kilku dotknięć palcem – przy wsparciu osobistego doradcy finansowego - wyjaśnia Grzegorz Prosowicz, Dyrektor Centrum Konsultingu Rynków Kapitałowych w Comarch. Samym bankom, wskazuje Prosowicz, aplikacja umożliwia z kolei opracowywanie strategii inwestycyjnych ściśle dostosowanych do potrzeb i celów swoich klientów.

Ale to nie wszystko: Comarch proponuje budowę portfeli finansowych i zarządzanie nimi w środowisku 3D. – Znajduje ono świetne zastosowanie nie tylko grach wideo, ale też np. w ocenie ryzyka inwestycyjnego – przekonuje François-Xavier Hen, Business Solutions Consultant w Comarch. – Świat 3D pozwala na interakcję z doradcą w zupełnie nowy sposób - i wprowadza nowy wymiar prywatności do bankowości prywatnej – dodaje ekspert.


– Przeczesywanie rozmaitych danych finansowych może skutkować poważnym bólem głowy. Zadaliśmy więc sobie pytanie: jak zamienić nudę we frajdę? Wtedy na myśl przyszła nam rzeczywistość wirtualna – wspomina Hen. Jak argumentuje, chodzi tu o wizualizację wspomnianych danych, zazwyczaj suchych i nieprzyjaznych - i w efekcie spowodowanie, by stały się znacznie przystępniejsze. – Możemy wizualizować również potencjalne skutki decyzji inwestycyjnych – wyjaśnia przedstawiciel krakowskiej firmy IT. Decyzje ostatecznie podjęte mogą jego zdaniem być dzięki temu po prostu lepsze.

Maciej Wolański, Dyrektor Działu Badań i Rozwoju w sektorze usług finansowych Comarch zauważa, że to zwykle przemysł rozrywkowy plasuje się na czele rankingów innowacyjności, podczas gdy bankowość i finanse pozostają w nich daleko w tyle. – Tym razem chcieliśmy umożliwić tym z tyłu, by zbliżyli się do czołówki – tłumaczy Wolański.

Jak opisuje, przykładowy scenariusz użycia aplikacji zaczyna się od smartwatcha. – Powiadamia cię o szybko spadających cenach ropy. Chwytasz za telefon, umieszczasz go w goglach 3D, łączysz się z doradcą i mówisz, żeby pokazał ci, jak ten spadek wpływa na twoje inwestycje i jaki ruch możesz teraz wykonać – podaje przykład Wolański. – To płynne przejście od malutkiego ekraniku na nadgarstku do wielkiego ekranu w twoich goglach - to, co ostatecznie widzisz w 3D jest czymś w rodzaju centrum dowodzenia gdzie masz pełen ogląd sytuacji. Każdy z tych kanałów, mówi Wolański, ma własne przeznaczenie i zastosowanie.


Według ostatnich szacunków firmy badawczej BI Intelligence, sprzedaż gogli 3D ma przyrastać w tempie 99 proc. rocznie w latach 2015-2020, co oznacza, że wartość rynku tego sprzętu może w tym czasie osiągnąć pułap 2,8 mld dolarów. Uznane instytucje finansowe takie jak Wells Fargo czy Silicon Valley Bank już zaczynają eksperymentować z technologią wirtualnej rzeczywistości. Inne, jak Goldman Sachs czy Santander bacznie się tej technologii przyglądają.

Przedstawiciele firmy Comarch mówią, że ich celem jest odejście od tradycyjnego modelu komunikacji na linii klient-firma w obszarze bankowości prywatnej. Receptą na to ma być połączenie algorytmów i urządzeń ubieralnych z relacjami międzyludzkimi i odrobiną frajdy. – Oprócz nas nikt inny na świecie nie proponuje zarządzania majątkiem przy użyciu gogli 3D. Chyba że uważnie zaciera za sobą ślady – uśmiecha się François-Xavier Hen.

Prototyp z Krakowa wywołał duże poruszenie podczas ostatniej konferencji Finovate w Kalifornii, poświęconej najbardziej innowacyjnym technologiom finansowym. – To było zdecydowanie nieszablonowe – przyznaje Greg Palmer, Senior Event Director z firmy Finovate Group będącej organizatorem wydarzenia. – Może upłynąć kilka lat zanim takie rozwiązania na dobre przyjmą się w świecie finansów, ale wizualizacja danych posiada znaczny potencjał jeśli chodzi o doradztwo inwestycyjne.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Powiedz nam o potrzebach Twojej firmy. Znajdziemy idealne rozwiązanie.