Monitoring i automatyzacja cen, czyli jak wyprzedzić konkurencję w dobie inflacji
- Opublikowano
- 5 min czytania
Według najnowszych danych średnioroczna inflacja w 2023 roku ma wynieść 12%. Jest to wysoki wynik, który nadal będzie się przekładał na koszty usług i towarów.
W świecie dynamicznych zmian cenowych warto więc wiedzieć, jak dostosowywać swoje oferty do sytuacji na rynku i oczekiwań konsumentów, szczególnie w tak konkurencyjnej branży, jaką jest e-commerce. Dlaczego monitorowanie oraz automatyzacja cen są idealną odpowiedzią na tę potrzebę? Wyjaśniamy w poniższym artykule.
E-commerce kontra inflacja
W ostatnim roku zarówno koszty życia, jaki i koszty utrzymania biznesu poszybowały w górę, co zmusiło konsumentów oraz sprzedawców do poszukiwania oszczędności. Z perspektywy kupujących widać to przede wszystkim w malejącej wartości koszyka zakupowego. Aż 80% Polaków szuka w sklepach internetowych możliwie najtańszych ofert lub decyduje się na zamienniki, jeśli ich cena jest 20-30 % niższa od oryginalnego produktu.
Z drugiej jednak strony, według badań DHL Parcel Polska, sprzedawcy, oferujący asortyment w kategorii: żywność, artykuły biurowe, odzież, artykuły dla zwierząt czy kosmetyki i suplementy mogą wręcz odczuwać wzrost zainteresowania ze strony klientów.
Co to oznacza dla branży e-commerce?
Po pierwsze, cena staje się głównym czynnikiem warunkującym to, czy finalnie klient zdecyduje się na zakupy w naszym sklepie. Wygra ten, kto oferuje najtańszy produkt. Dzięki ogólnodostępnym porównywarkom cenowym, takim jak Ceneo czy Google Shopping zdobycie takich informacji przez kupujących jest praktycznie na wyciągnięcie ręki.
Po drugie, wzrost kosztów prowadzenia biznesu, w tym wynajmu lokali czy kosztów eksploatacyjnych, zmusił wielu sprzedawców do wejścia do branży e-commerce. To z kolei przełożyło się na wzrost konkurencji.
Warto również dodać, że sama branża e-commerce dość mocno ucierpiała przez podwyżki cen ze strony producentów, co sprawia, że coraz trudniej sprzedawcom znaleźć produkty, którymi mogliby konkurować na rynku.
Niezależnie od tego, z której strony spojrzymy na sytuację handlu internetowego w czasie obecnej inflacji, wszystko sprowadza się do jednego wspólnego mianownika - ceny.
Jak temu zaradzić?
Jednym ze sposobów na skuteczne kontrolowanie i zarządzanie cenami jest ich monitoring.
Czym jest monitoring cen?
Monitoring cen to proces regularnego śledzenia i analizowania cen produktów oferowanych przez Twoją konkurencję. Dzięki temu możesz uzyskać dostęp do danych dotyczących sytuacji na rynku, wykryć trendy, a także określić optymalne strategie cenowe dla swoich ofert.
W branży e-commerce monitorowanie cen jest szczególnie ważne ze względu na wysoką dynamikę zmian - ceny potrafią zmieniać się nawet kilka razy dziennie w każdym z kanałów sprzedaży. Ich regularne monitorowanie pozwala Ci na bieżąco reagować na zmiany i dostosowywać ceny swoich produktów w taki sposób, aby zachować konkurencyjność i maksymalizować zyski.
Jednak ze względu na ogromną ilość danych, manualne monitorowanie cen, np. w pliku Excel, jest bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe. Oczywiście, może się to okazać pomocne, jeśli prowadzisz niewielki sklep z ograniczonym asortymentem lub zajmujesz się niszową branżą i masz stosunkowo niewielką konkurencję.
Jeśli jednak jesteś sprzedawcą posiadającym duży asortyment, oferujesz swoje produkty w wielu kanałach sprzedaży lub - po prostu - pragniesz się rozwijać - powinieneś poważnie rozważyć wdrożenie automatycznego monitorowania cen.
Oszczędzi Ci to nie tylko czas i pieniądze, ale także uchroni Cię przed ryzykiem popełnienia błędu ludzkiego.
Jakie są korzyści monitorowania cen w branży e-commerce?
O korzyściach wspomnieliśmy już trochę przed chwilą, jednak zalet monitorowania cen konkurencji jest znacznie więcej. Oto kilka z nich:
1. Większa sprzedaż: oferowanie konkurencyjnych cen pozwoli Ci przyciągnąć nowych klientów do Twojego sklepu i w efekcie - zwiększyć zyski.
2. Ochrona marży: podczas sprzedaży w Internecie wielu retailerów zapomina o marży, skupiając się jedynie na stworzeniu najatrakcyjniejszej (a więc niejednokrotnie najtańszej) oferty. Monitoring pozwala uniknąć tej sytuacji i oferować produkty po dobrej cenie zarówno dla kupującego, jak z punktu widzenia sprzedawcy.
3. Łatwiejsze podejmowanie decyzji biznesowych: monitorowanie cen umożliwia identyfikację konkurencji, a także śledzenie trendów rynkowych, czy zrozumienie zachowań konsumentów. W efekcie - dzięki pozyskanym informacjom - będziesz mógł łatwiej i szybciej podejmować decyzje intratne dla Twojego biznesu.
4. Oszczędność czasu: ręczne śledzenie cen wymaga ogromu czasu, cierpliwości oraz uważności. Zautomatyzowanie tego procesu pozwoli Tobie lub Twojemu zespołowi zaoszczędzić godziny monotonnej pracy.
Jak wybrać odpowiednie narzędzie do monitorowania cen?
Jak już wspomnieliśmy - manualne śledzenie cen w branży e-commerce jest praktycznie niemożliwe. Dlatego warto zautomatyzować ten proces. Posłużyć w tym może profesjonalne narzędzie do monitorowania cen. Jak je wybrać?
Obecnie na rynku znajdziesz wiele narzędzi lub aplikacji, przeznaczonych do śledzenia konkurencji. Przed wyborem zastanów się jednak, czego dokładnie potrzebujesz oraz w jakich kanałach sprzedajesz lub planujesz sprzedawać swoje produkty. Zwróć więc uwagę na aspekty takie jak:
- Zakres danych i częstotliwość aktualizacji - zidentyfikuj platformy oraz rynki, które pragniesz monitorować. Nie zapominaj też o częstotliwości aktualizacji, jaką dostarcza Ci Twoja aplikacja - im częściej, tym lepiej.
- Funkcjonalności - sprawdź, czy dana aplikacja oferuje zaawansowane funkcje analityczne, takie jak repricing, alerty cenowe czy wykresy historyczne.
- Intuicyjny interfejs - jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z monitorowaniem cen, nieskomplikowana obsługa narzędzia jest jednym z najważniejszych aspektów.
- Obsługa klienta i wsparcie techniczne - czasem nawet najprostsze narzędzie może tymczasowo sprawiać kłopoty. Ważne jest, aby w tym czasie dostawca usługi zaoferował Ci szybką i profesjonalną pomoc.
Czym jest automatyzacja cen?
Kiedy wiemy już, czym jest monitoring w branży e-commerce, jakie niesie ze sobą korzyści i jak wybrać odpowiednie narzędzie, porozmawiajmy chwilę na temat automatyzacji cen.
Czym jest i jak wygląda w praktyce?
Automatyzacja cen (inaczej dynamic pricing lub repricing) to proces automatycznego ustalania cen produktów w Twoim sklepie na podstawie czynników, takich jak ceny konkurencji, warunki rynkowe czy preferencje klientów.
Dzięki automatyzacji możesz zoptymalizować swoje strategie cenowe tak, aby zapewnić klientom konkurencyjne ceny bez utraty marży.
Dane pozyskiwane są dzięki algorytmom Machine Learning, które monitorują ceny Twojej konkurencji w czasie rzeczywistym, jednocześnie umożliwiając Ci natychmiastową reakcję na zmiany, np. na spadek/wzrost cen w konkurencyjnych sklepach, braki magazynowe czy aktualne oferty promocyjne.
System zmienia ceny na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych rynkowych oraz według uprzednio wprowadzonych przez Ciebie reguł. To daje Ci pewność, że cena Twojego produktu po zmianie nie spadnie poniżej poziomu opłacalności.
Jak działają reguły cenowe?
Reguły cenowe to nic innego jak wytyczne, według których algorytmy automatycznie dostosowują ceny produktów w Twoim sklepie.
Możesz na przykład zawsze pozostać w TOP 3 sprzedawców w danym kanale sprzedaży, ustalać precyzyjny poziom marży (np. zawsze zachować marżę 5%), czy dostosowywać oferty pod konkretnych konkurentów.
Nie istnieje jedna uniwersalna strategia cenowa, dlatego zachęcamy do eksperymentowania, weryfikowania i ulepszania swoich reguł.
Chociaż cały proces może być w pełni zautomatyzowany, istnieje też opcja manualnego zatwierdzania każdej zmiany cenowej. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twoje reguły działają prawidłowo i zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.
Monitoring i automatyzacja cen - podsumowanie
W obliczu inflacji branża e-commerce staje przed dużym wyzwaniem, jakim jest utrzymanie konkurencyjnych cen przy jednoczesnym zachowaniu opłacalności sprzedaży i zmniejszonej sile nabywczej klientów. Jednym ze sposobów na rozwiązanie tego problemu jest wykorzystanie narzędzi do monitorowania i automatyzacji cen.
Zastosowanie funkcji dynamic pricing w Twoim biznesie sprawi, że Twoje ceny już zawsze będą idealnie dostosowane do sytuacji na rynku, a także będą odpowiadały Twoim potrzebom sprzedażowym. Dzięki temu zwiększysz ruch w Twoim sklepie internetowym i wyprzedzisz konkurencję w każdym kanale sprzedaży.
Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę ze śledzeniem cen konkurencji, wypróbuj 7-dniową wersję demo narzędzia Dealavo i sprawdź, czy to rozwiązanie jest dla Ciebie.
Narzędziami do monitoringu cen można też się połączyć też w Comarch e-Sklep, zapraszamy do testowania demo.
Dealavo to spółka oferująca rozwiązania do analityki e-commerce dla sklepów internetowych i producentów. Specjalizuje się w oprogramowaniu do monitoringu i automatyzacji cen dla e-sklepów oraz rozwiązaniach z zakresu DPSM (Distribution, Pricing, Shelving, Merchandising) dla producentów. Dealavo oferuje swoje usługi na 32 rynkach, współpracując zarówno z międzynarodowymi przedsiębiorstwami, takimi jak Epson czy DeLonghi, jak i przedstawicielami rynku lokalnego, np. Manada oraz Vobis.
Skomentuj
Brak komentarzy