Wdrożenie KSeF w firmie

Nowe zasady fakturowania to prawdziwa rewolucja dla przedsiębiorcy w Polsce, zwłaszcza w średnich i dużych firmach, które codziennie przeprowadzają dziesiątki transakcji i skomplikowanych procesów.

Często w takich przedsiębiorstwach korzysta się również z dodatkowych narzędzi do obiegu dokumentów, co dodatkowo utrudnia przygotowania do nadchodzącego obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.

Wdrożenie KSeF w firmie

7 kroków do wdrożenia e-fakturowania poprzez KSeF


Implementacja elektronicznego fakturowania oznacza dla przedsiębiorców potrzebę dostosowania systemów i procedur księgowych. Stopień trudności i długości projektu wdrożeniowego zależy głównie od wielkości podmiotu, warto więc dobrze się do niego przygotować.

Poniżej przygotowaliśmy garść praktycznych wskazówek, jak wdrożyć obowiązkowy KSeF w firmie. Sprawdź pytania, które często pojawiają się w kontekście KSeF, i poznaj na nie odpowiedzi.

Kiedy Ministerstwo Finansów wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur?

Jeszcze do niedawna faktury ustrukturyzowane i wykorzystanie Krajowego Systemu e-Faktur miały wejść w życie 1 lipca 2024 r. Ministerstwo Finansów odroczyło jednak tę datę ze względu na wykrycie krytycznych błędów w systemie i nie podano nowej daty wprowadzenia KSeF.

Obowiązek korzystania z rządowego systemu do e-fakturowania zostanie jednak wprowadzony – nie czekaj do ostatniej chwili i zdecyduj się na integrację z KSeF już teraz. Dzięki temu Twoja firma przejdzie przez wdrożenie we własnym tempie, a także uniknie kosztownych błędów.

Co jest najważniejsze przed wdrożeniem KSeF w firmie?

Polski Krajowy System e-Faktur to tylko jeden z elementów globalnej transformacji cyfrowej. Digitalizacja postępuje, zatem odpowiednie narzędzia zintegrowane z KSeF są kluczowe.

Nie można jednak zapominać, że systemami takimi jak Comarch ERP czy Comarch EDI sterują ludzie i właśnie tu należy skupić uwagę. Odpowiednie nastawienie pracowników, kultura administracyjna oraz znajomość procesów ułatwiają wdrożenie nowych rozwiązań i projektów takich jak KSeF. Oprogramowanie nie rozwiąże wszystkich problemów firmy – skupienie się na pracownikach i ich obowiązkach to podstawa sukcesu.

Kto ma być odpowiedzialny za proces wdrożenia KSeF?

Aby implementacja e-fakturowania w firmie przebiegła pomyślnie, warto powołać pracowników odpowiedzialnych za wsparcie projektu. Nad wdrożeniem KSeF mogą czuwać osoby z doświadczeniem w księgowości, którym proces fakturowania jest bardzo dobrze znany, a także osoby bezpośrednio współpracujące z kontrahentami. Do zespołu projektowego należy włączyć również specjalistów IT.

Współpraca tych osób pozwoli nie tylko spojrzeć na projekt z wielu perspektyw, ale również zwrócić uwagę na poszczególne etapy procesów fakturowania oraz potrzeby pracowników różnych obszarów przedsiębiorstwa.

Jak przygotować firmę na pracę w Krajowym Systemie e-Faktur?

Wdrożenie KSeF w firmie może okazać się skomplikowane. Aby ułatwić przygotowania i późniejszą implementację, sporządź harmonogram poświęcony projektowi. Poniżej znajdziesz opisy etapów krok po kroku i praktyczne wskazówki organizacyjne.

Wdrożenie KSeF w firmie

Określenie źródeł faktur sprzedażowych

Sprawdź, czy system finansowo-księgowy jest zgodny z wymaganiami KSeF. Dzięki temu rozpoczniesz analizę, jak zintegrować nowy system rządowy z procedurami i oprogramowaniem w użyciu.

Zwróć uwagę m.in. na:

  • rodzaje dokumentów wystawianych w firmie,
  • sposób wystawiania faktur,
  • informacje zamieszczane na fakturach,
  • załączniki przesyłane wraz z fakturami.

Wdrożenie KSeF w firmie

Analiza procesowania faktur zakupowych

Ustal, jak rejestruje się w firmie faktury zakupowe i czy wykorzystuje się do tego oprogramowanie do obiegu dokumentów czy OCR. To ważne, aby później poprawnie zaimportować dane z faktur z KSeF. Ponadto zdefiniuj proces akceptacji, opisu i płatności faktur zakupowych.

Wdrożenie KSeF w firmie

Dostosowanie zasad współpracy z kontrahentami

Przygotowania do obsługi KSeF to doskonały moment na dostosowanie regulaminów i umów z kontrahentami. Sprawdź, czy partnerzy biznesowi nie potrzebują dodatkowych informacji fakultatywnych z perspektywy faktury ustrukturyzowanej albo takich, które nie znajdą się w strukturze e-faktury KSeF. W takiej sytuacji trzeba ustalić, jak te dane będą przekazywane kontrahentowi po wejściu obowiązkowego KSeF.

Wdrożenie KSeF w firmie

Opracowanie procedur firmowych na wypadek niedostępności lub awarii systemu e-faktur KSeF

System teleinformatyczny Ministerstwa Finansów może przechodzić awarię lub być niedostępny. Na wypadek tych sytuacji trzeba pamiętać o terminach wysyłki faktur ustrukturyzowanych do KSeF, a także wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za wysyłkę. Warto na bieżąco śledzić powiadomienia z Krajowego Systemu e-Faktur o przewidywanej niedostępności, awariach oraz czasie usunięcia usterki.

Wdrożenie KSeF w firmie

Nadanie uprawnień do odbierania i wystawiania faktur ustrukturyzowanych pracownikom

Wystawienie oraz odebranie faktury ustrukturyzowanej w KSeF może przeprowadzić wyłącznie osoba do tego uprawniona. Ministerstwo Finansów jest w trakcie przygotowania kilku opcji uprawnień – zapoznaj się z nimi i przemyśl, które z nich będą potrzebne pracownikom lub biuru rachunkowemu.

Wdrożenie KSeF w firmie

Wybór odpowiedniego rozwiązania IT wspierającego komunikację z KSeF

Powyższa analiza pozwoli Ci określić, jak skomplikowane będzie wdrożenie KSeF w Twojej firmie. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, oprogramowanie do faktur i systemy ERP oraz EDI od Comarch posiadają już funkcjonalności umożliwiającę wymianę e-faktur z KSeF.

  • Systemy Comarch ERP dostosowano zarówno do potrzeb małych, średnich jak i dużych firm – oprogramowanie optymalizuje zarządzanie zasobami i jest w pełni zintegrowane z KSEF.
  • Platforma Comarch EDI dostępna w modelu usługowym odpowiada wymaganiom dużych korporacji i międzynarodowych przedsiębiorstw. Umożliwia wymianę dokumentów elektronicznych, w tym faktur ustrukturyzowanych z KSeF.

Obydwa rozwiązania są elastyczne, pozwalają na dopasowanie do wielu procesów wykorzystywanych już w przedsiębiorstwie i umożliwiają dodanie nadprogramowych funkcjonalności.

Wdrożenie KSeF w firmie

Wdrożenie i testy wystawiania faktur zanim stanie się to obowiązkiem

Przygotowanie i wdrożenie komunikacji z KSeF to nie wszystko – skorzystaj z wydłużonego okresu, zanim KSeF stanie się obowiązkowy, testując wybrane rozwiązania IT. Z Krajowego Systemu e-Faktur można korzystać dobrowolnie, zatem warto wypróbować wysyłanie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych. W razie nieprawidłowości wciąż możesz przyjrzeć się bliżej procesowi fakturowania i poprawić go, bez obaw o kosztowne kary.

Jakie problemy mogą się pojawić podczas wdrażania faktur ustrukturyzowanych?

  • Problemy związane z przełożeniem istniejących wewnętrznych procedur firmowych na proces e-fakturowania.
  • Dodatkowe obowiązki związane z potwierdzaniem odbioru faktury przez KSeF przez zagranicznych podatników.
  • Dostosowanie wykorzystywanego programu finansowo-księgowego do wymagań KSeF, wdrożenie nowego rozwiązania.

Zastosuj się do naszych wskazówek, a unikniesz tych i wielu innych błędów. Nie warto czekać na przygotowania do ostatniej chwili – wcześniejsza integracja z KSeF zmniejsza ryzyko pojawienia się nieprawidłowości, a także ułatwia ich usunięcie.

Wdrożenie KSeF w firmie – o czym jeszcze warto pamiętać?

Wdrożenie KSeF to wieloetapowy proces, a przygotowania to obowiązku e-fakturowania mogą zająć wiele miesięcy. Warto wykorzystać więc dostępny czas i rozpocząć projekt już teraz, szkoląc pracowników oraz zapewniając niezbędne zasoby. Wcześniejsze wdrożenie KSeF pozwala wprowadzić zmiany w organizacji bez pośpiechu i obaw o zgodność z przepisami.

Odroczenie terminu korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur to doskonały moment, aby przystosować się do tej cyfrowej rewolucji, a także szansa na zautomatyzowanie procesów w firmie.

Chcesz uzyskać więcej informacji o KSeF, ustrukturyzowanej fakturze elektronicznej i Comarch EDI?

Kliknij przycisk obok, aby nawiązać kontakt z jednym z naszych ekspertów