Co to jest system ERP?

Dowiedz się czym jest system ERP; jakie ma zalety, jak się go wdraża i obsługuje.

System ERP (z ang. enterprise resource planning) to oprogramowanie do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem. Kompleksowego, gdyż kryjące się pod nazwą ERP „planowanie zasobów” obejmuje tak naprawdę wszelkie obszary firmowego zaplecza (sprzedaż, finanse, księgowość, kadry i place itd).

Współczesny system ERP to uniwersalne narzędzie ułatwiające prowadzenie biznesu, niezależnie od jego wielkości i branży. Jego najważniejszym wyróżnikiem jest praca na jednej bazie danych. To oznacza, że dane wprowadzone w jednym obszarze systemu, np. w handlu, są natychmiast widoczne przez innych użytkowników, np. w produkcji, czy księgowości.

Przeczytaj poniższy artykuł, aktualne informacje o systemie ERP w 2019 roku.

Spis treści na stronie

Skąd wziął się system ERP?

System ERP wspomaga kluczowe obszary biznesowe i procesy

Infografika systemu ERP - ilustruje obszary biznesowe którą są wspomagane przez systemklasy ERP

Przykład systemu ERP: zobacz jak działa w polskich firmach

Zobacz jak system Comarch ERP XL usprawnia produkcje, logistykę i sprzedaż w firmach z różnych branż:

Płynne wejście w firmowy ekosystem

System ERP ma modułową strukturę dzięki czemu jest jednym z czynników świadczących o elastyczności rozwiązania - czyli jego zdolności do wpisania się w indywidualne potrzeby firmy i jej strukturę (a nie odwrotnie). Producenci najlepszych systemów na rynku oferują swoim klientom możliwość zakupienia wyłącznie tych komponentów i funkcji, które rzeczywiście będą przez nich stosowane.  W firmie handlowej nie przyda się raczej moduł produkcyjny – jego obecność w takim wypadku obniżałaby użyteczność rozwiązania, z drugiej strony podwyższając jego koszt.

Poza tym elastyczny system ERP to przede wszystkim taki, którego poszczególne elementy możemy dostosować do tego, w jaki sposób działa przedsiębiorstwo – będą to np.:

• formatki (ekrany umożliwiające wprowadzanie nowych danych do systemu - np. klientów czy zleceń),

• widoki (ekrany prezentujące wcześniej wprowadzone dane - np. listy faktur, wykresy, raporty, pulpit użytkownika),

• procesy biznesowe (przepływ pracy między użytkownikami w systemie, np. obieg wniosków, proces akceptacji faktur),

• ogólnie rozumiana funkcjonalność (np. istniejące funkcje oraz możliwość łatwego budowania dedykowanego rozwiązania)

O elastyczności systemu ERP świadczy również jego zdolność do wpisania się w istniejącą infrastrukturę IT firmy (możliwości integracyjne). Oprogramowanie tego typu musi być obowiązkowo wyposażone w dobrze udokumentowany interfejs programistyczny (API).

Stabilność i bezpieczeństwo w systemach ERP

Nowoczesny system ERP powinien być rozwiązaniem skalowalnym - dostosowującym się do wielkości firmy, specyfiki procesów biznesowych oraz struktury jej działalności ( np. wieloodziałowość). Oznacza to, że wzrost liczby użytkowników oprogramowania oraz ilości danych nie wpływa na szybkość jego działania i stabilność. Jest to możliwe dzięki odpowiedniej architekturze programistycznej rozwiązania (przystosowanej zarówno do mniejszych, jak i bardzo dużych klientów) - np. zastosowaniu dynamicznej infrastruktury w rozwiązaniach chmurowych.

Użyteczność każdego systemu ERP bardzo szybko spadnie, jeśli będzie on pozbawiony odpowiedniej, profesjonalnej opieki. Dlatego bardzo ważne jest, aby wykorzystywane przez nas rozwiązanie posiadało pełne wsparcie producenta bądź dostawcy, zapewniające m.in.:

• jego bieżącą aktualizację (rozszerzenia funkcjonalności, dostosowanie do zmian przepisów),

• konsultacje ekspertów (doradztwo w zakresie korzystania z systemu i jego rozwoju, rozwiązywanie problemów użytkowników),

• rozwój systemu (np. o dodatkowe, dedykowane branżowe możliwości)

• konserwację systemu i tworzenie kopii zapasowych zapisanych w nim danych,

• naprawę ewentualnych błędów oprogramowania.

Poznaj systemy klasy ERP dla każdej firmy

Comarch ERP oferuje cztery produkty służące do zarządzania firmą za pomoca zintegrowanego oprogramowania klasy ERP:


Comarch ERP XT

Intuicyjne oprogramowanie dla mikrofirmy, jednoosobowych działalności gospodarczych.

Comarch ERP Optima

Nowoczesny i zintegrowany system ERP stworzony z myślą o małych i średnich firmach oraz biurach rachunkowych.

Comarch ERP XL

Zintegrowany system ERP dla średnich i dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych.

Comarch ERP Altum

Wielojęzyczna platforma ERP dla polskich i zagranicznych firm handlowo-usługowych oraz sieci handlowych.

Comarch ERP Enterprise

Wydajna platforma procesowa dla międzynarodowego biznesu.

Użyteczność i mobilność systemu ERP

Korzyści z wdrożenia systemu ERP

W zależności od charakterystyki danego przedsiębiorstwa oraz celów wdrożenia system ERP wpływa na:
  • Obniżenie kosztów - np. pracy (poprzez automatyzację niektórych mechanicznych, powtarzających się czynności) bądź materiałowych (w wyniku precyzyjnego planowania produkcji)
  • Oszczędność czasu – wg. naszych analiz czas potrzebny na: realizację zamówień , kompletacje magazynowe, przygotowanie raportów, ewidencje dokumentów skraca się od 25 do nawet 90 proc.
  • Poprawa i kontrola jakości - np. obsługi klienta (dzięki gromadzeniu i łatwym przeszukiwaniu danych o jego preferencjach i zamówieniach, a także historii kontaktów) czy wytwarzanych produktów (w wyniku analiz statystyk poszczególnych partii towaru)
  • Szybsze podejmowanie decyzji– dzięki modułom BI, decydenci mają dostęp do pełnej wiedzy na temat bieżącego stanu przedsiębiorstwa i prognoz na przyszłość, co umożliwia im jednocześnie szybkie i odpowiedzialne podejmowanie trafnych decyzji; nie są już zmuszeni do samodzielnego poszukiwania i interpretowania cząstkowych zestawów danych, ale są one im w wygodny i efektowny sposób dostarczane (np. w formie raportów, zestawień, diagramów czy dashboardów).
  • Zwiększenie efektywności - np. pracowników (za sprawą ocen pracowniczych, pomiaru czasu pracy, KPI oraz badań satysfakcji), poprzez planowanie produkcji i obiegu zadań/pracy nad ważnymi umowami, czy w końcu wsparcie sprzedaży z wykorzystaniem oceny potencjału klientów (moduł CRM) oraz targetów dla handlowców.
  • Łatwiejszy dostęp do informacji –  z systemu ERP możemy szybko „wyciągnąć” kluczowe informacje o zamówieniach, sporzedaży, kosztach, przestojach, lokalizacji towaru w magazynie, statusie umowy, wynikach i zaprezentować je zainteresowanemu w tym klientowi firmy.  Dzięki integracji poprzez aplikacje mobilne bez ograniczeń w czasie i przestrzenie
  • Automatyzacja i ujednolicenie procedur, które skutkują uporządkowaniem chaosu oraz eliminują ryzyko zagrożeń prawnych czy księgowych związanych np. z zachowanymi gdzieniegdzie nieaktualnymi wzorcami postępowania
  • Optymalizacja procesów produkcyjnych – jak wiadomo od wieków, błędów nie da się wyeliminować w stu procentach; można jednak, a nawet trzeba, wyeliminować te powtarzalne, co jest szczególnie istotne w przypadku firm produkcyjnych – eliminuje to bowiem wszelkie przestoje na linii i wynikające z nich straty 
  • Poprawa bezpieczeństwa danych - ich cyfryzacja minimalizuje papierową dokumentację, ograniczając dostęp do informacji osobom niepowołanym. Elektroniczna baza danych (np. klientów) zapewnia ponadto ich pozostanie w firmowych zasobach nawet po gruntownej zmianie kadry pracowniczej
  • Optymalizacja stanów magazynowych – rezygnacja z nierentownego wykorzystania ograniczonych przestrzeni magazynowych.

System ERP - FAQ

Skontaktuj się z ekspertem Comarch


Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.



Przejdź do formularza