Remarketing dynamiczny — czym jest? Jak wpływają na niego zmiany interpretacji RODO?

Duża liczba odsłon, która nie przekłada się na wskaźniki konwersji? Jeśli działasz w branży e-commerce, pewnie dobrze znasz tę bolączkę. Idealnym rozwiązaniem jest remarketing. Pozwala on przypomnieć o sobie klientom, którzy odwiedzili już Twoją witrynę. Dzięki remarketingowi dynamicznemu automatycznie wyświetlisz im produkty, których zakup rozważali. Brzmi pięknie, ale jak do tego wszystkiego mają się zmiany interpretacji polityki prywatności? Przeczytaj, aby się dowiedzieć!

Remarketing – co to jest?

Remarketing pozwala wyświetlać reklamy graficzne, elastyczne (łączące grafikę oraz tekst) lub filmy wideo osobom, które przynajmniej raz na przestrzeni maksymalnie 540 dni odwiedziły Twoją stronę. Reklamy remarketingowe mogą być prezentowane odpowiednim grupom użytkowników na ponad 2 milionach witryn partnerskich Google, w tym na popularnych i często odwiedzanych stronach www (np. Onet.pl, wp.pl, Allegro czy OLX), serwisach informacyjnych, blogach, kanałach YouTube i wielu innych. 

To jedna z form wzmacniania świadomości marki i reklamowania oferowanych przez nią produktów. Ma na celu skłonić odbiorcę do ponownego odwiedzenia strony internetowej lub e-sklepu oraz dokonania zakupu (w przypadku sklepów oferujących produkty regularnego lub codziennego użytku, także powtórnego). 

Rodzaje remarketingu

Wyróżniamy:

  • Remarketing statyczny (standardowy) – bazujący na istniejącej liście odbiorców, którzy odwiedzili już stronę. Wykonali na niej jakąś aktywność, jednak nie doszło do finalizacji transakcji lub kontaktu z Twoją firmą. Osoby te, przeglądając inne zasoby internetu, będą trafiać na banery reklamowe (animowane lub nieanimowane), odnoszące się do Twojego brandu, z którym mieli już punkt styku. Ten typ remarketingu nie jest nakierowany na pozyskiwanie nowych klientów. 
  • Remarketing dynamiczny – idzie o krok dalej. Nie dość, że będzie docierać z komunikatem do osób, które już odwiedziły Twoją witrynę, to dodatkowo dzięki wykorzystaniu pliku produktowego (używanego również w kampanii PLA) zareklamuje konkretne produkty, którymi byli zainteresowani. Pozwala to zwiększyć sprzedaż lub choćby zachęcić odbiorców, do ponownych odwiedzin strony. 
    To bardzo skuteczny typ reklamy, ponieważ pozwala wahającemu się internaucie na łatwiejsze podjęcie decyzji o zakupie. Może być stosowany szczególnie w przypadku sklepów internetowych. 

    Aby remarketing dynamiczny mógł działać, na stronie trzeba umieścić tag remarketingowy Google Ads. Witryna musi przekazywać systemowi odpowiednie informacje, np. identyfikator produktu, czy odpowiednią nazwę zdarzenia (np. view_item, add_to_cart lub purchase). Pozwoli to stworzyć listy skierowane do osób, które dokonały konkretnej czynności w obrębie domeny, np. wyświetliły produkty, dodały je do koszyka, a nawet kupiły. W przypadku ostatniego zdarzenia z czasem będzie można wykorzystać listę „podobną do” tworzoną automatycznie przez Google na podstawie wcześniej stworzonych list odbiorców. Dzięki temu dotrzemy do osób, w przypadku których dokonanie zakupu jest najbardziej prawdopodobne. 
  • Remarketing w aplikacjach mobilnych – wyświetlanie banerów promocyjnych wszystkim, którzy weszli w interakcję z aplikacją lub stroną mobilną.
  • Remarketing wideo – reklamy kierowane do osób, które dokonały interakcji z filmem lub na kanale YouTube.
  • Remarketing w sieci wyszukiwania – stosowany jako dodatek do reklam tekstowych oraz produktowych.

By wiedzieć, do kogo kierować przekaz reklamowy w ramach remarketingu, musisz posiadać dane o swoich odbiorcach. W ich zbieraniu i analizowaniu nieoceniona będzie pomoc takich narzędzi jak choćby Google Analytics.

Remarketing dynamiczny – przykład

Oglądasz różową sukienkę midi. Dorzucasz ją do koszyka, a potem przechodzisz na kolejne interesujące Cię strony. Jeśli remarketing dynamiczny działa, za chwilę zobaczysz dokładnie ten model kreacji w wielu różnych miejscach, które odwiedzasz. 

Jeśli dodanie do listy remarketingowej przebiegnie błędnie, reklamowany produkt będzie wyświetlać się losowo – mimo iż szukałaś różowej sukienki, na zdjęciu zobaczysz niebieską marynarkę z metką firmy, na której stronie byłaś przed chwilą.

Najważniejsze zalety remarketingu

Remarketing wspiera kampanie w wyszukiwarce Google, będąc dla odbiorcy swego rodzaju bodźcem decyzyjnym. Bardzo często przekonuje niezdecydowanych do skorzystania z oferty, z którą zapoznali się wcześniej. To jednak nie wszystkie plusy, o których warto wspomnieć. Dodatkowo remarketing pozwala na:

  • przypominanie o ofercie produktowej/usługowej;
  • dotarcie z reklamami do osób najbardziej skłonnych do zakupu, czyli takich, które dodały produkt do koszyka, ale nie sfinalizowały zakupu;
  • dotarcie ze spersonalizowanym przekazem do konkretnych grup odbiorców i tworzenia list oraz reklam dostosowanych do celów reklamowych – np. banerów z propozycją rabatu dla tych, którzy już kiedyś dokonali zakupu/zamówienia usług;
  • bardzo duży zasięg – możliwość trafienia do odwiedzających stronę sprzed 540 dni; 
    tworzenie darmowych elastycznych reklam, które potrafią same dostosować się do wielkości pola reklamowego na stronie docelowej i wyświetlane są jako tekst, grafika, lub połączenie tekstu z grafiką. Dzięki temu charakteryzują się większym zasięgiem niż tradycyjne reklamy statyczne;
  • bezpłatne wyświetlanie reklam – opłaty pobierane są za kliknięcie banera;
  • możliwość określenia maksymalnej liczby wyświetleń reklam dla jednego odbiorcy, co spowoduje, że reklama nie będzie nachalna. 

Tworzenie list remarketingowych

Listy remarketingowe mogą być tworzone między innymi w oparciu o: 

  • czas, jaki upłynął od ostatnich odwiedzin na stronie reklamodawcy – od 1 do 540 dni wstecz;
  • odwiedzone podstrony – np. mogą skupiać tylko osoby, które weszły na daną kategorię produktów;
  • dokonaną konwersję lub jej brak

Każda lista remarketingowa automatycznie zapisuje „cookies” użytkownikom odwiedzającym stronę www reklamodawcy w określonym przedziale czasowym. Dzięki temu system wie, do której grupy przyporządkować danego użytkownika. 

WARTO WIEDZIEĆ

Tworząc kampanię remarketingową w sieci reklamowej Google, należy pamiętać, że reklamy zaczną się wyświetlać dopiero w momencie uzbierania na liście minimum 100 użytkowników.

Google jest wrażliwy na udostępnianie i wykorzystywanie danych… wrażliwych. Z tej przyczyny remarketing nie może być stosowany tam, gdzie podstawą będzie wykorzystywanie informacji o osobistych trudnościach lub problemach odbiorcy – zarówno zdrowotnych, jak i finansowych.

Remarketing dynamiczny a pozyskiwanie nowych klientów

Dzięki łączeniu informacji o użytkownikach (między innymi o ich wieku i płci) z tymi o produktach, Twojemu potencjalnemu klientowi zostanie wyświetlona spersonalizowana reklama i to w czasie najbardziej sprzyjającym podjęciu przez niego decyzji zakupowej. Jak sugeruje support Google to szczególnie ważne, gdy jesteś nowym reklamodawcą lub kierujesz reklamę na listy odbiorców inne niż te utworzone na podstawie własnych danych.

CIEKAWOSTKA

Jak informuje Google, Netshoes – największy na świecie, wyłącznie internetowy sprzedawca detaliczny sprzętu sportowego i odzieży sportowej – dzięki remarketingowi dynamicznemu zanotował wzrost przychodów ogólnych w okresie świątecznym o 30-40%. 

Remarketing a modyfikacje polityki prywatności i wyglądu cookie baneru

Modyfikacje mocno wpływają na remarketing. Jak tłumaczy Klaudia Zielke, Head of Web Analytics w Verseo: Jego działanie będzie osłabione, w związku z liczbą osób, która odrzuci cookie baner i tym samym nie będzie zapisywać się na listach remarketingowych. W związku z tym nie będzie można do nich wrócić z przekazem reklamowym, chociażby w przypadku porzuconego koszyka. Rozwiązaniem może być bazowanie na najnowszych wytycznych Google odnośnie struktury kampanii, polegających na segmentowaniu użytkowników

Jeśli temat wydaje się zbyt zawiły, możesz poprosić o pomoc specjalistów. Także tych z agencji interaktywnej Verseo.

Comarch e-Sklep - narzędzie do prowadzenia sprzedaży online

Comarch e-Sklep jest platformą działającą w modelu SaaS przeznaczoną do prowadzenia sprzedaży w modelu B2C oraz B2B. Wyróżnikiem platformy jest jej bezpośrednia integracja z systemami klasy Comarch ERP m.in. w zakresie gospodarki towarowej, magazynowej oraz cenowej. Klienci Comarch e-Sklep mogą skorzystać z wielu dostępnych integracji rozwijających sklep internetowy, a także testować rozwiązanie przez 30 dni za darmo. Z rozwiązania korzystają zarówno małe firmy jak i duże przedsiębiorstwa. Zaletą e-Sklepu jest m.in. dwukierunkowa integracja z Allegro rozszerzona o narzędzia automatyzacji oraz kreator wyglądu pozwalający użytkownikom na stworzenie własnego, niepowtarzalnego wyglądu własnego e-Sklepu.

W zakresie remarketingu Comarch e-Sklep ma wbudowaną integrację z Google Analytics, Facebook Pixel oraz SALESmanago, czyli popularnymi narzędziami do zarządzania działaniami marketingowymi. Ponadto umozliwia wygenerować plik danych produktowych (np. dla Google Merchant Center) niezbędnych do poprawnej konfiguracji remarketuingu dynamicznego.

Do działania tych integracji wystarczy:

w przypadku SALESmanago – połączyć konto SM z e-Sklepem poprzez podanie unikalnych ID i kodów (dostępnych z poziomu konta SM),
w przypadku GA oraz FB Pixel – dodanie w panelu administracyjnym specjalnego skryptu, które użytkownik znajdzie na swoim koncie w tychże aplikacjach.

Dowiedz się więcej o Comarch e-Sklep

Autor tekstu:

Monika Praczyk
Content Marketing Manager w Verseo

Człowiek od dobrego słowa (dosłownie) i szeroko pojętego łączenia kropek (w przenośni). Z wykształcenia socjolog, z zawodowej pasji contentowiec. Prywatnie zainteresowana psychologią i jej wykorzystaniem w sprzedaży oraz negocjacjach.

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza