Comarch świętuje 25 lat

25 lat temu w Krakowie powstała firma Comarch. Ta założona przez Elżbietę i Janusza Filipiaków spółka w ciągu ćwierćwiecza stała się jedną z największych firm informatycznych w Polsce i Europie oraz znalazła się w grupie najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich marek. Obecnie Comarch posiada swoje biura w 91 miastach w 32 krajach, zatrudnia ponad 5 600 osób, prowadzi projekty informatyczne na sześciu kontynentach, a jego roczne przychody przekraczają 1,1 mld złotych.

Na zdjęciu od lewej: Elżbieta Filipiak, Przedownicząca Rady Nadzorczej Comarch SA, Jerzy Muzyk, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rozwoju Miasta Krakowa, dr hab. inż. arch. Artur Jasiński, prof. Janusz Filipiak, Prezes Comarch SA.

Oficjalne obchody 25-lecia działalności biznesowej spółki odbyły się 8 września w kampusie firmy w Krakowie. Uroczystość była również okazją do oficjalnego otwarcia najnowszego budynku Comarch w specjalnej strefie ekonomicznej.

Comarch powstał w latach 90-tych, kiedy to informatyka w Polsce polegała głównie na handlu komputerami i licencjami wytworzonymi na Zachodzie. Jednak założyciele firmy zdecydowali się na inny model biznesowy i od początku istnienia Comarch stawiał na opracowywanie własnych produktów. Firma przez pierwsze lata funkcjonowała na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, uczelni na której Profesor Filipiak kierował Katedrą Telekomunikacji. Początkowo godził zarządzanie firmą z obowiązkami pracownika naukowego. Będąc u szczytu kariery, postanowił zrezygnować ze stanowiska na uczelni i w pełni zaangażować się w rozwój Comarch.

– To, co zrobiliśmy, to pierwszy, a w tamtych czasach jedyny w tej części Europy, spin-off. W Ameryce na takim modelu biznesowym wykształciły się takie firmy jak Google, Intel czy Hewlett-Packard – mówi profesor Janusz Filipiak, założyciel i prezes Zarządu Comarch.

Firma od momentu powstania w 1993 roku rozrosła się w ponadnarodową sieć spółek zależnych i partnerów na całym świecie. Sprzedaje, wdraża i obsługuje projekty telekomunikacyjne i lojalnościowe oraz jest największym polskim producentem systemów klasy ERP. Oferuje również rozwiązania informatyczne dla służby zdrowia oraz administracji publicznej a także dla branży finansów i bankowości. Z systemów Comarch korzystają miedzy innymi takie firmy jak: BP, Telefónica, Orange, Auchan czy też ING.

Od 1999 roku Comarch jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych i wtedy też zaczęła się światowa ekspansja krakowskiej firmy. Obecnie spółka prowadzi działalność biznesową w ponad 60 krajach, na sześciu kontynentach: w Europie, obu Amerykach, Azji, Afryce i Australii. Blisko 60 procent rocznych przychodów generuje właśnie na rynkach zagranicznych, a wartość sprzedaży zagranicznej z lat 1999-2017 przekroczyła 4,6 mld zł.

– Jubileusz 25-lecia działalności Comarch to bardzo miły moment. Przez ten czas stworzyliśmy nowoczesną i innowacyjną firmę na skalę światową. Odnosiliśmy liczne sukcesy, ale również dotkliwe porażki, z których wyciągaliśmy cenne lekcje na przyszłość. Przez te lata Comarch rozwinął się do skali pełnowymiarowej korporacji, która łączy reputację dużej firmy z zaletami działania małej. Jej największą wartością są pracownicy, bo bez tych wszystkich ludzi nie udałoby się zbudować Comarchu, a co najważniejsze dalej go rozwijać – mówi profesor Janusz Filipiak.

W Grupie Comarch pracuje obecnie ponad 5 600 w biurach na całym świecie, tylko w Krakowie zatrudnionych jest ponad 3 000 specjalistów, co oznacza, że firma jest jednym z największych pracodawców w regionie. Dodatkowo w całej Polsce Comarch ma 17 oddziałów, gdzie pracuje prawie 2000 osób. Wielu pracowników zaczęło współpracę z Comarch, biorąc udział w unikalnym na skalę europejską programie płatnych staży.

Ważnymi elementami strategii Comarch jest odpowiedzialność społeczna oraz patriotyzm gospodarczy. Spółka prowadzi działalność globalnie, ale to w Polsce ma swoje centrum biznesowe. Tutaj płaci podatki z wypracowanego zysku, przeznacza ponad 15 procent dochodów na badania i rozwój produktów, stale tworzy miejsca pracy oraz angażuje się w działania na rzecz lokalnej społeczności, propaguje nowoczesne technologie i sport. Od 15 lat Comarch jest sponsorem najstarszego polskiego klubu sportowego – MKS Cracovia.

Obchody 25-lecia firmy były również okazją do oficjalnego otwarcia najnowszego budynku Comarch. To kolejna inwestycja spółki w specjalnej strefie ekonomicznej w Krakowie, w której Comarch prowadzi działalność od 1999 roku. Biurowiec potocznie nazywany „siódemką” został zaprojektowany z myślą o komforcie pracowników a także z poszanowaniem środowiska naturalnego. Na dachu zostały zainstalowane panele fotowoltaiczne, które pozwalają na częściowe pokrycie własnego zapotrzebowania na energię elektryczną, a w podziemiach znajdują się stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych. Budynek ma pięć kondygnacji nadziemnych, a jego łączna powierzchnia wynosi ponad 27 tys. metrów kwadratowych. Dodatkowo do dyspozycji pracowników oraz gości dostępny jest podziemny parking dla 157 samochodów oraz 86 stanowisk dla rowerów.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza