Comarch świętuje dwudziestolecie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie

W tym roku mija 20 lat od debiutu Comarch na Giełdzie Papierów Wartościowych. Z tej okazji 25 września w budynku warszawskiej giełdy odbyło się spotkanie, które dało okazję do podsumowania historii notowań akcji Comarchu na dużym parkiecie.

Podczas spotkania w swoim wystąpieniu prof. Janusz Filipiak, założyciel i prezes Comarch, zaprezentował istotną rolę giełdy w rozwoju polskich firm oraz pokazał, jak spółka wykorzystała fundusze pozyskane z emisji akcji do globalnego rozwoju przedsiębiorstwa.

Natomiast w dyskusji panelowej na temat rynku kapitałowego w Polsce udział wzięli Marek Dietl, prezes Giełdy Papierów Wartościowych, Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Paweł Przewięźlikowski, prezes Selvita.

Akcje Comarchu zadebiutowały na warszawskim parkiecie w 1999 roku. Cena za jedną akcję wyniosła wówczas 151 zł, czyli ponad 100 proc. więcej niż cena emisyjna, która została ustalona na 47 zł. Taki wynik oznaczał, że inwestorzy wycenili Comarch na 230 mln zł i spółka znalazła się wówczas w piątej dziesiątce największych pod względem wartości firm giełdowych. W 2000 roku nastąpiła druga emisja akcji, która zasiliła spółkę kwotą 70 mln zł. W 2002 roku Comarch zdecydował się na emisję obligacji zamiennych, co przyniosło firmie 40 mln zł. Łącznie Comarch dzięki giełdzie pozyskał 124,1 mln zł.

Środki uzyskane z emisji akcji pozwoliły na realizację przyjętej w 1999 roku długoterminowej strategia firmy. Zakładała ona rozwój oraz sprzedaż produktów i technologii własnych, wyjście na rynki międzynarodowe, akwizycje, dywersyfikację odbiorców, a także zwiększenie zatrudnienia oraz inwestycje we własną infrastrukturę, m.in. budynki biurowe w Krakowskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz ośrodki przetwarzania danych zarówno w Polsce, jak i za granicą.

– W 1998 roku podjęliśmy decyzję o wejściu na giełdę. Nie potrzebowaliśmy kapitału. Natomiast firma rozrosła się, zatrudnialiśmy kilkaset osób, mieliśmy obroty idące w wiele milionów dolarów. Na dorocznym spotkaniu kadry menedżerskiej młodzi współpracownicy stwierdzili, że musimy stać się spółką giełdową, aby uzyskać niezbędny prestiż na rynku oraz po to, by dalej się rozwijać. Dzięki emisji udało się wystabilizować firmę, zarządzanie i dalej rosnąć. Co ważne, wejście na giełdę to nie tylko pozyskanie kapitału w kluczowym dla spółki momencie, ale potrzebny do wyjścia na szerokie zagraniczne wody wzrost wiarygodności i budowa wizerunku. Historia Comarch pokazuje, że giełda dla polskich przedsiębiorstw prywatnych może być niezwykle ważna. Niestety, nie wszystkie widzą korzyści z obecności na giełdzie, obawiając się przede wszystkim nadmiernych regulacji, ale giełda naprawdę pomaga firmom – mówi Janusz Filipiak, założyciel i prezes Zarządu Comarch.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją prof. J. Filipiak wygłoszoną podczas uroczystości>>

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza