Kodeks etyczny

I. Najwyższe standardy etyczne

Grupa Kapitałowa Comarch S.A. (Grupa Comarch) dochowuje wszelkich starań, aby w ramach swojej działalności przestrzegać obowiązujących uregulowań, przepisów prawnych, uznanych międzynarodowych norm i standardów, jak również postępować zgodnie z standardami etycznymi.

Jako jeden z liderów branży IT, Grupa  Comarch promuje etykę biznesu, zrównoważony rozwój, stosowanie zasad odpowiedzialności korporacyjnej, przestrzegania praw człowieka i ochrony środowiska. Określone w niniejszym Kodeksie wytyczne i normy postępowania mają również na celu kształtowanie kultury organizacyjnej, która opierając się na wartościach etycznych i moralnych, buduje zaufanie zarówno wewnątrz organizacji, jak i w relacjach z klientami, partnerami biznesowymi oraz ze społecznością lokalną i międzynarodową. Odpowiedzialność za osiągnięcie tego celu spoczywa na wszystkich pracownikach, współpracownikach i reprezentantach Grupy Comarch. Kodeks jest skierowany również do wszelkich interesariuszy Grupy Comarch (tj. klientów, dostawców, podwykonawców oraz wszelkich partnerów biznesowych) wyznaczając standardy postępowania w relacjach biznesowych z interesariuszami.

Polityka została przyjęta przez Zarząd Comarch S.A., a jej założenia obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników i reprezentantów Grupy Comarch – zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jeśli jednak lokalne prawo w jakiejkolwiek jurysdykcji wymaga modyfikacji lub uzupełnienia tych postanowień, lokalne spółki zależne mogą dokonywać modyfikacji zapisów Polityki, z zastrzeżeniem uprzedniego zatwierdzenia zmian przez Dział Compliance i Audytu Wewnętrznego Comarch S.A. Kodeks odzwierciedla wartości etyczne, jakim Grupa Comarch hołduje i jakich chce przestrzegać. Stanowi on wzorzec postępowania w stosunku do współpracowników, przełożonych oraz klientów, partnerów i społeczności lokalnych, zarówno w relacjach biznesowych, jak i okołobiznesowych. 

II. Misja Grupy Kapitałowej Comarch

Odpowiedzialność za sukces i konkurencyjność naszych klientów 

Misją Grupy Comarch jest dostarczanie biznesowych rozwiązań IT obsługujących i optymalizujących działalność operacyjną oraz procesy biznesowe klientów z całego świata. Głównym atutem firmy są profesjonalizm, wszechstronność oraz głęboka wiedza dziedzinowa, którą przekazujemy naszym klientom w postaci zintegrowanych systemów informatycznych. W trakcie kilkudziesięciu lat działalności Comarch osiągnął mocną pozycję jako dostawca kompletnych, innowacyjnych oraz opartych na nowoczesnych technologiach rozwiązań informatycznych. Strategia rozwoju produktów Comarch jest wspierana przez nakłady inwestycyjne na badania i rozwój. Koncentrując swoje wysiłki na propagowaniu wiedzy, Comarch organizuje programy badawczo-rozwojowe oparte na współpracy konsultantów, analityków i klientów. Ideą tych programów jest upowszechnianie wiedzy oraz weryfikowanie naszej wizji rozwoju nowych technologii, z uwzględnieniem trendów rynkowych.

Grupa Comarch odpowiada na potrzeby i oczekiwania swoich klientów, przy jednoczesnym dążeniu do zachowania zasad zrównoważonego rozwoju, dobrostanu pracowników, współpracowników, reprezentantów i społeczności lokalnych, a także minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

III. Wartości, jakim hołduje Grupa Kapitałowa Comarch

Zarówno w relacjach wewnętrznych, jak i zewnętrznych ze swoimi interesariuszami Comarch hołduje uniwersalnym wartościom, promując: uczciwość, pracowitość i sumienność w wykonywaniu powierzonych zadań, jakość i innowacyjność, otwartą współpracę dla dobra wspólnego, budowanie i utrzymywanie zaufania wśród współpracowników i partnerów biznesowych, a także szacunek, wyrozumiałość i pomoc, bez względu na zajmowane stanowisko, pochodzenie, czy wyznawane poglądy.

IV. Dbałość o najwyższe standardy pracy

Grupa Comarch szanuje i przestrzega międzynarodowych standardów dotyczących praw człowieka oraz międzynarodowych standardów pracy, traktując je jako fundamentalne i powszechne. Respektuje i realizuje przepisy prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny, a także dba, by pracownicy, współpracownicy i reprezentantanci zawsze byli traktowani zgodnie z mającymi zastosowanie wymogami.

Uznając prawo pracowników do wolnego zrzeszania się, Grupa Comarch podejmuje dialog z wybieranymi radami przedstawicieli pracowników.

Środowisko pracy w Grupie Comarch jest oparte na szacunku, różnorodności i inkluzywności. Nie toleruje żadnej formy dyskryminacji ze względu na: rasę, status społeczny, pochodzenie etniczne, religię, niepełnosprawność, płeć, orientację seksualną, związek lub przynależność polityczną, wiek czy stan cywilny. 

Grupa Comarch zapewnia wolność poglądów, sumienia i religii oraz swobodę przekonań i wypowiedzi. Grupa Comarch promuje pracę zespołową wolną od jakichkolwiek uprzedzeń i świadomie czerpie siłę i wartości wynikające ze zróżnicowania swoich pracowników, współpracowników i reprezentantów. W zamian dokłada wszelkich starań, by zapewnić im godziwe i regularnie wypłacane wynagrodzenie, możliwość rozwoju, ciekawe i ambitne wyzwania oraz bardzo dobre warunki pracy.

Grupa Comarch szanuje własność intelektualną osób trzecich respektując przepisy prawa, jak również uwzględniając międzynarodowe standardy w tym zakresie.

Przestrzega zakazu pracy dzieci poniżej 16 roku życia, pracy przymusowej, stosowania kar cielesnych, przymusu psychicznego i fizycznego oraz znieważania, a także zakazu dotyczącego molestowania seksualnego, a miejsce pracy uznaje za wolne od tego typu praktyk. 

V. Brak tolerancji dla korupcji, uczciwa konkurencja

Grupa Comarch przestrzega zasad uczciwej konkurencji, zapobiegania przekupstwu, nielegalnym płatnościom i korupcji.

Grupa Comarch wdrożyła Politykę Antykorupcyjną, ustanawiającą zasady i standardy postępowania w celu zapobiegania oraz reagowania na działania mogące nosić znamiona korupcji.

Obowiązkiem pracowników Grupy Comarch jest unikanie sytuacji i działań, które mogą prowadzić do korupcji. Pracownicy, współpracownicy i reprezentanci Grupy Comarch zarówno w relacjach wewnętrznych, jak też zewnętrznych nie mogą oferować, udzielać, obiecywać, żądać ani przyjmować korzyści majątkowych i osobistych, które mogłyby być postrzegane jako niezgodne z prawem, nieetyczne lub niestosowne lub których celem jest wywarcie wpływu na warunki transakcji. Nie wolno płacić ani proponować łapówek lub nielegalnych świadczeń urzędnikom państwowym, ani przedstawicielom partii politycznych, w celu zawarcia lub zachowania transakcji. Pracownicy, współpracownicy i reprezentanci Grupy Comarch mają obowiązek unikania sytuacji, w których ich osobiste interesy albo interesy osób prawnych lub fizycznych, z którymi są spokrewnieni lub powiązani, pozostawałyby w konflikcie z interesem Grupy Comarch. Pracownicy, współpracownicy i reprezentanci Grupy Comarch nie mogą czerpać jakichkolwiek korzyści ani pomagać w osiąganiu korzyści z zaistniałych okazji, jakie mogą powstać w wyniku wykorzystania informacji lub stanowiska w firmie. 

VI. Partnerstwo w biznesie

Relacje z klientami

Najważniejszymi zasadami Grupy Comarch są: odpowiedzialność za sukcesy klientów oraz szacunek i otwartość na ich potrzeby. Grupa Comarch dostarcza swoim klientom innowacyjne produkty IT o najwyższej jakości, m.in. dzięki wykorzystaniu wysokich umiejętności, doświadczeń i kompetencji pracowników, współpracowników i reprezentantów oraz współpracy z wiodącymi ośrodkami badawczymi i naukowymi zarówno w Polsce, jak i za granicą. 

Kontakty z klientami z sektora publicznego 

W zakresie kontaktów z klientami z sektora publicznego w Polsce (administracja centralna i samorządowa, spółki komunalne, spółki Skarbu Państwa, publiczne zakłady opieki zdrowotnej) stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych. Przepisy te regulują sposób porozumiewania się z zamawiającym w trakcie trwania postępowania przetargowego, zakres czynności, jakie mogą być podejmowane przez strony postępowania oraz środki ochrony prawnej. W przypadku kontaktów z klientami z sektora publicznego innych krajów stosuje się odpowiednie przepisy prawa dotyczące zamówień publicznych.

Relacje z dostawcami

Grupa Comarch buduje trwałe relacje z dostawcami oraz podwykonawcami oparte na wzajemnym zaufaniu, szacunku i współpracy. Wybór dostawców odbywa się przy uwzględnieniu transparentnych zasad polityki zakupowej, które dają równe szanse wszystkim dostawcom lub podwykonawcom. Grupa Comarch, świadoma odpowiedzialności za swój łańcuch dostaw, podejmuje działania mające na celu zapewnienie, że wszyscy dostawcy i podwykonawcy przestrzegają standardów etycznego prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasad zrównoważonego rozwoju. Grupa Comarch dokłada wszelkich starań, w tym poprzez wdrożenie i stosowanie odpowiednich procedur, aby upewnić się, że współczesne niewolnictwo i handel ludźmi nie mają miejsca w obrębie jej działalności, jak również wśród podmiotów z łańcucha dostaw.

Bezpieczeństwo w biznesie międzynarodowym

Grupa Comarch by zapewnić kontrolę i bezpieczeństwo obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa Państwa, wdrożyła Wewnętrzny System Kontroli zapewniający stosowanie norm oraz wymagań prawnych międzynarodowych i krajowych.

VII. Zintegrowany System Zarządzania

Grupa Comarch kładzie szczególny nacisk na jakość oferowanych produktów i świadczonych usług. Działania podnoszące tę wartość podejmowane są w celu zaspokojenia wzrastających i ściśle określonych oczekiwań klientów działających na rynku krajowym i międzynarodowym.

Zintegrowany System Zarządzania, certyfikowany w Comarch S.A., ale zobowiązujący również pozostałe polskie spółki Grupy Comarch do stosowania się do jego wytycznych, zapewnia właściwą, systemowo zarządzaną realizację wszystkich procesów biznesowych mających wpływ na jakość produktów i usług. Sprawne działanie systemu gwarantuje, że wszystkie procesy są monitorowane, nadzorowane, doskonalone oraz przystosowywane do ciągle zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych oraz do zmieniających się wymagań klienta. Wysoka jakość produktów i usług wspierana jest ciągłą troską o środowisko oraz o bezpieczeństwo pracowników, współpracowników i reprezentantów własnych, jak również podmiotów z łańcucha dostaw.

Stosowanie zasad oraz systemów wdrożonych w Grupie Comarch przyczynia się do wzrostu zaufania pomiędzy firmą a klientami i dostawcami. Umacnia też wizerunek Grupy Comarch  jako firmy dbającej o jakość oferowanych produktów i usług, minimalizującej negatywne oddziaływania na środowisko, dążącej do efektywności energetycznej, zapewniającej bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a także stosującej zasady bezpieczeństwa informacji i danych oraz kontroli w obrocie towarami podwójnego zastosowania.

VIII. Ład korporacyjny

Ład korporacyjny jest dla Grupy Comarch podstawą prowadzenia odpowiedzialnego biznesu – obejmuje nie tylko zarządzanie zgodne z prawem, ale także zgodne z zasadami etyki i normami branżowymi. Grupa Comarch prowadzi przejrzystą i rzetelną politykę sprawozdawczą. Istotne dla interesariuszy informacje są przekazywane regularnie oraz terminowo zgodnie z wymogami formalno-prawnymi, w tym poprzez publikowanie raportów z zakresu ESG oraz wyników finansowych, promując przy tym kulturę odpowiedzialności społecznej. Grupa Comarch wdraża odpowiednie polityki zgodności, a regularne audyty zewnętrzne pomagają identyfikować ryzyka i podnosić jakość zarządzania. 

IX. Zrównoważony rozwój oraz świadomość ekologiczna

Grupa Comarch wdraża zrównoważony rozwój jako spójną strategię łączącą działania proekologiczne z odpowiedzialnością społeczną oraz etycznym prowadzeniem biznesu. Dąży do tworzenia równego, bezpiecznego i inkluzywnego środowiska pracy, wspiera rozwój społeczności lokalnych, a także propaguje wysokie standardy etyczne i odpowiedzialność w całym łańcuchu dostaw. Świadoma wpływu, jaki wywiera na otoczenie, prowadzi otwarty dialog z interesariuszami oraz angażuje się w inicjatywy służące zrównoważonemu rozwojowi społecznemu i środowiskowemu.

Grupa Comarch podążając ścieżką zrównoważonego rozwoju działa w sposób zgodny z przepisami prawa w zakresie ochrony środowiska naturalnego, jak również mając na względzie zachodzące zmiany klimatyczne, świadomie ogranicza wpływ swojej działalności na środowisko naturalne, minimalizując zużycie zasobów naturalnych oraz wytwarzanie odpadów powstających w wyniku bieżącej działalności. Inwestuje w nowoczesną infrastrukturę, w tym we własne odnawialne źródła energii, oraz modernizuje już istniejące obiekty, czyniąc je bardziej przyjaznymi środowisku naturalnemu. 

Promuje postawy proekologiczne i społeczne wśród swoich pracowników, współpracowników i reprezentantów, wspierając ich zaangażowanie w działania na rzecz ochrony środowiska oraz wspólnego dobra.

Grupa Comarch kieruje się zasadami uczciwości, przejrzystości i odpowiedzialności w relacjach biznesowych, budując zaufanie i trwałe relacje ze wszystkimi interesariuszami.  

X. Biznes społecznie odpowiedzialny

Grupa Comarch od początku swojej działalności szeroko angażuje się w działalność społeczną, propagując ideę stworzenia szerokiej platformy społecznej, na gruncie której propagowane są sport oraz najnowsze technologie IT.

Grupa Comarch zapewnia dostęp do świadczeń sportowo-rekreacyjnych, zachęcając swoich pracowników, współpracowników, reprezentantów i ich rodziny do aktywnego trybu życia. 

Grupa Comarch popularyzuje ponadto wiedzę dotyczącą najnowszych technologii IT. Rokrocznie studenci kierunków informatycznych odbywają trzymiesięczne staże letnie w Comarch, które umożliwiają młodym ludziom z całego świata poznanie najnowocześniejszych rozwiązań IT w biznesie. Grupa Comarch wspiera także polską naukę, uczestnicząc w konferencjach naukowych.

XI. Jak postanowienia kodeksu są wdrażane i egzekwowane

Przestrzeganie zasad określonych w niniejszym Kodeksie jest obowiązkiem każdego pracownika, współpracownika i reprezentanta Grupy Comarch. Wszelkie niejasności, problemy związane z interpretacją treści Kodeksu rozwiązuje Dział Compliance i Audytu Wewnętrznego. Pracownicy, współpracownicy i reprezentanci Grupy Comarch są zachęcani do zgłaszania wszelkich uwag i modyfikacji dotyczących treści niniejszego Kodeksu.

Do obowiązków Działu Compliance i Audytu Wewnętrznego należy:

  • wspieranie pracowników, współpracowników i reprezentantów w przestrzeganiu Kodeksu,
  • promowanie zasad oraz idei zawartych w Kodeksie wewnątrz firmy, jak również wśród zewnętrznych podmiotów,
  • aktualizacja treści Kodeksu,
  • odpowiadanie stosownymi przedsięwzięciami na bieżące problemy pracowników współpracowników i reprezentantów związane z etyką podejmowanych przez nich działań biznesowych.

Pracownicy, współpracownicy i reprezentanci Grupy Comarch mają prawo oczekiwać od Działu Compliance i Audytu Wewnętrznego pomocy i wsparcia w zakresie zapytań dotyczących Kodeksu Etycznego zgłaszanych drogą e-mailową na adres: compliance@comarch.pl.


XII. System zgłaszania naruszeń

W Grupie Comarch funkcjonuje system zgłaszania naruszeń umożliwiający dokonywanie zgłoszeń naruszeń prawa oraz wewnętrznych procedur, w tym zasad etyki, za pomocą systemu Whiblo. Zgłoszenia te mogą być dokonywane zarówno anonimowo, jak i jawnie, w zależności od preferencji osoby dokonującej zgłoszenia. Są one przyjmowane zgodnie z wewnętrzną procedurą, która gwarantuje poufność i ochronę przed działaniami odwetowymi wobec osób zgłaszających przypadki naruszeń w dobrej wierze. 

Każde zgłoszenie jest analizowane i rozpatrywane w oparciu o obowiązujące standardy, a szczegóły dotyczące tego procesu dostępne są w procedurze udostępnionej pracownikom, współpracownikom i reprezentantom na wewnętrznej platformie informacyjnej.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza