Wersja: 2.0, ważny od: 28 lipca 2025
Dokument publiczny
Grupa Comarch, ze względu na globalny charakter prowadzonej działalności, wywiera istotny wpływ na otoczenie gospodarcze i społeczne. Polityka Analizy Kontrahentów („Polityka”) stanowi jeden z fundamentalnych elementów strategii organizacji, odzwierciedlając jej odpowiedzialne podejście do budowania relacji biznesowych.
Polityka została zatwierdzona do stosowania przez Zarząd Comarch S.A., przy czym jej założenia obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników i reprezentantów Grupy Comarch – zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jeśli jednak lokalne prawo w jakiejkolwiek jurysdykcji wymaga modyfikacji lub uzupełnienia tych postanowień, lokalne spółki zależne mogą dokonywać modyfikacji zapisów Polityki, z zastrzeżeniem uprzedniego zatwierdzenia zmian przez Dział Compliance i Audytu Wewnętrznego Comarch S.A.
Grupa Comarch organizuje coroczne szkolenia dla swoich pracowników wykonujących pracę o podwyższonym ryzyku sankcji, dotyczące przepisów sankcyjnych oraz zasad weryfikacji Kontrahentów Grupy Kapitałowej Comarch pod kątem ich obecności na krajowych i międzynarodowych listach sankcyjnych. Informacje na temat uczestnictwa w szkoleniach są rejestrowane i przechowywane w Rejestrze Szkoleń Sankcyjnych, za którego prowadzenie odpowiedzialny jest Zespół Compliance.
Polityka określa zasady, odpowiedzialności oraz standardy w procesie analizy i oceny Kontrahentów, mając na celu:
Polityka obejmuje wszystkie jednostki zaangażowane w wybór i zarządzanie relacjami z Kontrahentami, w szczególności:
5. Procedury powiązane
Polityka Analizy Kontrahentów jest powiązana z następującymi procedurami:
Dokumenty te określają szczegółowe zasady weryfikacji Kontrahentów, w tym:
6. Powiązania z innymi politykami Comarch
Polityka Analizy Kontrahentów funkcjonuje w ścisłej korelacji z:
7. Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie
Nieprzestrzeganie przez pracowników, współpracowników oraz reprezentantów postanowień Polityki Analizy Kontrahentów w Grupie Comarch jest traktowane jako naruszenie obowiązków pracowniczych i może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną, wynikającą z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
8. Proces monitorowania List Sankcyjnych
Odpowiedzią Grupy Comarch na potrzebę efektywnej i rzetelnej weryfikacji partnerów biznesowych jest cykliczny monitoring Kontrahentów na Listach Sankcyjnych, w tym sprawdzanie zarówno podmiotów prawnych, jak i beneficjentów rzeczywistych, zapewniając wszechstronną i wiarygodną analizę szerokiej grupy interesariuszy. Weryfikacją objęci są również nowi Kontrahenci, co pozwala na bieżąco minimalizować ryzyko współpracy z podmiotami podlegającymi restrykcjom.
Oprócz monitoringu List Sankcyjnych, Kontrahenci sprawdzani są również na listach osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne (PEP – Politically Exposed Persons), listach osób blisko powiązanych z PEP (RCA – Relatives and Close Associates), a także na listach ostrzeżeń publicznych publikowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF).
9. Odpowiedzialność organizacyjna
Dział Analiz Podatkowych i Finansowych
Dział Zarządzania Kontrahentami
Oficer Sankcyjny w Dziale Compliance i Audytu Wewnętrznego
W celu zapewnienia zgodności działalności organizacji z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i międzynarodowego w zakresie sankcji, w Grupie Comarch został powołany Oficer Sankcyjny. Powołanie Oficera Sankcyjnego stanowi element systemu compliance i wyraz zaangażowania Grupy w budowanie kultury zgodności oraz odpowiedzialności regulacyjnej. Jego zadaniem jest:
Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.
Przejdź do formularza