Niniejsza strategia ESG Grupy Comarch wyznacza główne kierunki działań z obszaru ESG i zrównoważonego rozwoju spółek wchodzących w skład Grupy Comarch. Została ona określona na lata 2022-2027, a wyniki jej realizacji będą na bieżąco monitorowane, prezentowane kierownictwu oraz publikowane w rocznym sprawozdaniu na temat informacji niefinansowych. Strategia została zatwierdzona i przyjęta przez Zarząd Comarch S.A.
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialny biznes
Grupa Comarch, z racji wielkości przedsiębiorstwa oraz zasięgu swojego działania, wywiera znaczny wpływ na swoje otoczenie, szczególnie w zakresie ekonomicznym i społecznym. Mając tego świadomość, Zarząd Comarch S.A. traktuje zrównoważony rozwój jako jeden z kluczowych fundamentów strategii firmy od samego jej początku. W opinii Zarządu Comarch S.A. takie podejście w znacznym stopniu przyczyniło się do sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa.
Ambicją Zarządu Comarch S.A. jest, aby rozwój przedsiębiorstwa w dalszym ciągu odbywał się z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, wnosząc tym samym istotny wkład w realizację globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) wyznaczonych przez ONZ w Agendzie 2030. Dając temu wyraz, Zarząd Comarch S.A. wyznaczył Zespół ds. ESG, którego zadaniem jest realizowanie działań związanych z zarządzaniem wpływem w obszarach ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej oraz ładu korporacyjnego. Nakreślone zostały również strategiczne cele ilościowe oraz jakościowe w zakresie ESG, które Comarch zamierza realizować w perspektywie najbliższych 5 lat.
Cele strategiczne Comarch w obszarze środowiskowym
Grupa Comarch, mając na względzie zachodzące zmiany klimatyczne, świadomie ogranicza wpływ swojej działalności na środowisko naturalne. Obecne wysiłki skoncentrowane są na minimalizacji zużycia zasobów naturalnych, zwiększeniu wykorzystania energii z odnawialnych źródeł, ograniczeniu wytwarzania odpadów powstających w wyniku bieżącej działalności oraz zachęcaniu pracowników do prowadzenia ekologicznego stylu życia. Grupa Comarch wspiera tym samym przejście na niskoemisyjną gospodarkę, a jej intencją jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku. Zgodnie z planem, pierwszym krokiem na drodze do osiągnięcia długoterminowych ambicji będzie realizacja następujących celów w perspektywie najbliższych 5 lat:
a) zmniejszenie emisji CO₂ w przeliczeniu na pracownika o 20% do 2027 roku (w porównaniu do 2021),
b) zwiększenie udziału energii pochodzącej z własnych źródeł odnawialnych do poziomu 20% całkowitego zużycia do 2027 roku,
c) prowadzenie ciągłych działań prowadzących do zwiększenia efektywności energetycznej.
Cele strategiczne Comarch w obszarze odpowiedzialności społecznej
Grupa Comarch od początku swojej działalności szeroko angażuje się w działalność prospołeczną, dba o relacje z pracownikami oraz najbliższym otoczeniem firmy. Istotnymi kwestiami w obszarze odpowiedzialności społecznej, które zostały zidentyfikowane w Grupie Comarch, są: ciągła poprawa jakości zarządzania, znacząca rola „miękkich” czynników motywacyjnych, zwiększanie świadomości różnorodności wśród kadry zarządzającej i pracowników, promocja aktywności fizycznej i kulturalnej wśród pracowników oraz troska o społeczność lokalną. Cele strategiczne wyznaczone do realizacji w obszarze społecznym w ciągu najbliższych 5 lat to:
a) ciągła poprawa warunków pracy i zwiększanie możliwości rozwoju pracowników,
b) wspieranie różnorodności i równości, m.in. poprzez wsparcie rozwoju zawodowego kobiet zatrudnionych w organizacji: stały wzrost udziału zatrudnienia kobiet oraz osiągnięcie udziału kobiet na stanowiskach menedżerskich adekwatnego do udziału kobiet w zatrudnieniu ogółem,
c) zapobieganie dyskryminacji rasowej w miejscu pracy, definiowanej jako każde wykluczenie, ograniczenie lub preferencję ze względu na rasę, kolor skóry, pochodzenie lub pochodzenie narodowe lub etniczne, które ma na celu osłabienie zdolności pracownika do korzystania z jego praw do równej pozycji w miejscu pracy,
d) skuteczne prowadzenie polityki antymobbingowej definiującej zachowania mobbingowe oraz przewidującej tryb zgłaszania nieprawidłowości,
e) dbanie o ważne interesy społeczne poprzez dialog ze społecznościami lokalnymi, wspieranie sportu i promowanie zdrowego trybu życia, podejmowanie inicjatyw w obszarze kultury i edukacji, popularyzację nauki, f) niesienie pomocy materialnej potrzebującym oraz wspieranie akcji charytatywnych.
Cele strategiczne Comarch w obszarze ładu korporacyjnego
Grupa Comarch przykłada dużą wagę do przestrzegania obowiązujących uregulowań, przepisów prawnych i postępowania zgodnie z wyznaczonymi sobie standardami etycznymi. W zakresie relacji z interesariuszami koncentruje się na zapewnieniu przejrzystej i aktywnej komunikacji, uwzględniając przy tym zasady ładu korporacyjnego. Wartości, jakim firma Comarch hołduje i jakich chce przestrzegać, są odzwierciedlone w Kodeksie Etycznym, który jednocześnie stanowi dla pracowników Grupy Comarch wzorzec postępowania. Cele strategiczne wyznaczone do realizacji w obszarze ładu korporacyjnego w ciągu najbliższych 5 lat to:
a) wzmacnianie etycznej kultury organizacyjnej za pomocą kampanii informacyjnych oraz szkoleń z zakresu etyki oraz przestrzegania prawa wewnątrz firmy,
b) udoskonalanie funkcjonowania systemów, w tym: zarządzania zgodnością, zarządzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej,
c) współpraca na rzecz zrównoważonego rozwoju z klientami i dostawcami, w tym poprzez zobowiązanie w zakresie przestrzegania zasad etyki, respektowania warunków pracy oraz spełnienia kryteriów społecznych i środowiskowych,
d) utrzymywanie dialogu z wszystkimi interesariuszami, w tym dostarczanie rzetelnych, terminowych i wiarygodnych informacji dotyczących danych niefinansowych, w tym uwzględnienie rekomendacji TCFD w zakresie raportowania kwestii klimatycznych.
Comarch przyczynia się do realizacji wszystkich celów Zrównoważonego rozwoju ONZ 2015-2030. Największy wkład wnosi do realizacji 8 celów, m.in. poprzez działania wymienione poniżej.
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
- Zapewnienie swoim pracownikom dostępu do prywatnej opieki medycznej na wysokim poziomie,
- Kampanie dla pracowników z zakresu „work-life balance”,
- Promowanie aktywnego trybu życia,
- Szkolenia dla pracowników,
- Dostarczanie innowacyjnych oraz kompleksowych rozwiązań dla sektora ochrony zdrowia, w tym z zakresu zdalnej opieki medycznej oraz profilaktyki.
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
- Coroczny program stażowy dla kilkuset studentów kierunków informatycznych,
- Aktywna współpraca ze szkołami, uczelniami wyższymi oraz innymi placówkami edukacyjnymi,
- Stworzenie i udostępnienie Strefy Innowacji Comarch,
- Popularyzacja wiedzy na temat systemów ERP wśród uczelni i szkół zawodowych,
- Liczne programy szkoleniowe i możliwości podwyższania kwalifikacji pracownikom,
- Indywidualne plany rozwoju.
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
- Polityka różnorodności obowiązująca w spółkach Grupy Comarch,
- Programy etyczne zwiększające świadomość i zrozumienie dla odmienności i znaczenia różnorodności,
- Zwalczanie mobbingu oraz przeciwdziałanie dyskryminacji,
- Rokrocznie zwiększający się udział kobiet wśród pracowników ogółem oraz kadry menadżerskiej.
Cel 8: Promować stabilny, zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy, pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich ludzi
- Promowanie dobrych praktyk w łańcuchu dostaw,
- Zapewnianie stabilnego zatrudnienia,
- Zwiększanie dobrobytu pracowników oraz kontrybuowanie do budżetu państwa,
- Wspieranie wzrostu gospodarczego przez dostarczanie innowacyjnych rozwiązań.
Cel 9: Budować stabilną infrastrukturę, promować zrównoważone uprzemysłowienie oraz wspierać innowacyjność
- Dostarczanie innowacyjnych rozwiązań oraz nowoczesnych systemów informatycznych,
- Wysoki poziom nakładów na prace R&D,
- Znaczne inwestycje w rozbudowę infrastruktury w Polsce i zagranicą, w tym inwestycje w nowoczesne biura oraz data center,
- Wspieranie startupów w rozwoju innowacyjnych pomysłów w zakresie rozwiązań IT.
Cel 12: Zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji
- Ograniczenie ilości produkowanych odpadów i odpowiedzialne nimi zarządzanie, w tym selektywne gromadzenie odpadów,
- Zbieranie, odzysk i recykling wprowadzonego sprzętu elektronicznego,opakowań oraz baterii.
Cel 13: Podjąć pilne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom
- Odpowiedzialna administracja budynkami oraz inwestycje w energooszczędne rozwiązania,
- Produkcja energii odnawialnej we własnych instalacjach fotowoltaicznych,
- Segregacja odpadów,
- Sukcesywna wymiana floty na bardziej ekologiczne pojazdy,
- Kampanie edukacyjne wśród pracowników.
Cel 17: Wzmocnić środki wdrażania i ożywić globalne partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju
- Współpraca na rzecz zrównoważonego rozwoju z naszymi klientami i dostawcami,
- Coroczny udział w inicjatywie CDP.
Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.
Przejdź do formularza