Comarch beacon czyli Internet rzeczy w branży handlu detalicznego

Podczas Comarch Retail Show odbyła się premiera Comarch beacon cross-technologicznej i organizacyjnej innowacji. Zarówno projektowanie aplikacji, jak i produkcja urządzeń-transmiterów odbywa się w całości w Krakowie w centrum badawczo-rozwojowym polskiego producenta oprogramowania, który utworzył specjalnie dedykowaną produkcji sprzętu spółkę – Comarch Technologies.

– Często zachwycamy się nowinkami z Zachodu z zakresu nowoczesnej elektroniki konsumenckiej, a w szczególności Internetu rzeczy (ang: IoT), a nie doceniamy tego co innowacyjne, a jednocześnie rdzennie polskie. W praktyce niektóre z szumnie ogłaszanych na zachodzie rozwiązań, powstają w zaciszu, w polskich laboratoriach, jednak klauzule poufności nie pozwalają ujawniać, że to polska myśl. Tym razem Comarch z pełną otwartością może zaprezentować kolejne w 100% polskie i autorskie rozwiązanie, które dołączy do rodziny urządzeń Comarch – mówi prezes Comarch Technologies Mariusz Lasek.

Polska technologia – międzynarodowe wdrożenia
Technologia oferowana przez Comarch nie ogranicza się do jednej, konkretnej branży, gdyż możliwości zastosowania beacon'ów są nieograniczone. Comarch widzi potencjał w handlu (detalicznym, hurtowym, e-commerce), bankowości, turystyce, logistyce, a  przykładów wciąż przybywa. Już niedługo lotniska, galerie handlowe, rozległe hale produkcyjne, czy ciągi komunikacyjne mogą stać się miejscem obecności Comarch beacon.

Retail – pierwsze etap rewolucji beacon
Już teraz wiadomo, że jedną z podstawowych branż szerokiego zastosowania technologii będzie branża handlu detalicznego. Obecność beaconów w branży retail jest bezpośrednim efektem korzyści jakie niesie zastosowanie tej technologii, zarówno z perspektywy klienta, jak i sieci sprzedażowej. Z punktu widzenia konsumenta, mówimy tutaj o całkowicie nowej komunikacji oraz kanale sprzedażowym, który łączy ze sobą zalety handlu tradycyjnego, czyli przyjemność robienia zakupów, z korzyściami ekonomicznymi charakterystycznymi dla handlu internetowego – lepsza cena, atrakcyjniejsze promocje, spersonalizowane rabaty. Patrząc oczami przedsiębiorstwa beacon jest sposobem gromadzenia i analizy informacji o klientach stałych oraz potencjalnych. Zarówno elementy umożliwiające analizę danych o klientach, jak i również możliwość oferowania nowych sposobów komunikacji z klientem, sprawia, że mimo, iż technologia jest stosunkowo tanim rozwiązaniem, jest w stanie zrewolucjonizować tą branżę w najbliższej przyszłości.

Beacon w branży retail – obie strony tego potrzebują
Jak każda nowa technologia, aby stała się atrakcyjna dla swoich odbiorców – przedsiębiorstw, musi nieść ze sobą realne rozwiązania obecnych problemów oraz wynikające z tego konkretne korzyści.

– Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie klient przechodząc obok sklepu dostaje informacje na swojego smartfona o 20% rabacie na jego ulubioną markę butów. Zadajmy sobie teraz pytanie – dlaczego właśnie ten klient, otrzymał właśnie taką ofertę? – Piotr Budzinowski, dyrektor Product Management ERP Comarch.

Technologia beacon umożliwia zbieranie informacji na temat zachowania, preferencji klienta, z jaką częstotliwością dokonuje zakupów, przy których produktach spędza w sklepie najwięcej czasu itd. Stąd przedsiębiorstwo wie, jaką informację przesłać do swojego klienta, a z punktu widzenia klienta jest ona bardzo cenna i odpowiada na jego potrzeby. To właśnie sprawia, że technologia jest przyszłością branży retail, ponieważ potrzebują tego obie strony.

Unikalność oferty
Rozwiązanie Comarch jest w pełni autorskie. Poczynając od projektu, poprzez produkcję, aż po aplikacje określające logikę wykorzystania  beaconów – wszystko powstaje na miejscu w Krakowie. Comarch ma pełną kontrolę nad całą technologią, dzięki czemu może ją skutecznie rozszerzać i rozwijać  zgodnie z istniejącymi standardami rynkowymi czy potrzebami klientów, uzupełniając rozwiązanie o nowe i unikalne funkcjonalności.

– Obecnie trwają prace nad uwzględnieniem dodatkowych rozwiązań poszerzających funkcjonalność zwykłego beacona dostępnego na rynku – Tomasz Bernacki, Product Manager Comarch beacon.

Nowe rozwiązanie oferowane jest już klientom Comarch jako rozszerzenie funkcjonalności aktualnej oferty firmy (systemów lojalnościowych, ERP, retail, e-commerce, bankowość, platforma EDI), a także jako dedykowane, kompleksowe rozwiązanie w modelu HW+SW pod nowe potrzeby biznesu.

Jak to działa
Technologia Comarch beacon składa się z nadajnika beacon, aplikacji na smartfony oraz usługi do zarządzania beaconami. Sam beacon to transmiter, który rozsyła zdefiniowany sygnał rozpoznawany przez kompatybilne urządzenia. Sygnały te rozpoznawane są jako trzy numery – UUID, identyfikujący z reguły rodzaj usługi, i dwa numery dodatkowe odpowiadające za rozpoznanie funkcji. Odbiornikiem może być dowolne urządzenie obsługujące Bluetooth 4.0, który obecnie staje się standardem wyposażenia smartfonów. Comarch beacon do wykonania akcji wymaga od użytkownika zainstalowania na swoim urządzeniu z Bluetooth 4.0 dedykowanej aplikacji opracowanej przez Comarch. Jest to uniwersalna aplikacja, która jest na tyle elastyczna, że może być dostosowana do potrzeb konkretnego wdrożenia. Na jej żądanie urządzenie (np. smartfon) skanuje otoczenie w poszukiwaniu konkretnego sygnału. Gdy takowy zostanie znaleziony i „pasuje” do aplikacji, aplikacja ta wywołuje określoną funkcję. Może to być wyświetlenie monitu (np. przywitanie klienta czy informacja o oczekującym zamówieniu), zameldowanie się w konkretnym miejscu, wyświetlenie spersonalizowanej oferty i promocji czy geolokalizacji klientów w sklepie i śledzenie ich zachowania.



Udostępnij