Nadużycia finansowe — jak są wykrywane i jak banki chronią swoich klientów

Nadużycia finansowe — z czego najczęściej wynikają

Niestety, posiadanie nawet najbardziej nowoczesnego systemu ochrony przez bank nie gwarantuje stuprocentowego bezpieczeństwa transakcji. Po drugiej stronie jest bowiem klient, który często nieświadomie naraża bezpieczeństwo transakcji.

W jaki sposób może to robić? Na przykład:

  • używając otwartych, niezabezpieczonych sieci wifi podczas dokonywania transakcji;
  • nie aktualizując programów ochrony systemu swojego komputera;
  • wpadając w pułapkę hakerów i podając im wrażliwe dane.

Ataki hakerskie są coraz powszechniejsze, a do banku należy ochrona przed nadużyciami finansowymi, przede wszystkim wykrywanie tych zagrożeń na czas.

Wykrywanie nadużyć finansowych przez banki

O ile bank nie ma całkowitego wpływu na stuprocentowe bezpieczeństwo transakcji, może znacznie je zwiększyć poprzez:

  • Metody uwierzytelniania, takie jak 2FA. Dwuskładnikowe uwierzytelnianie jest dość skuteczną metodą ochrony danych klientów, jednak nie jest w stanie ochronić ich w każdym przypadku. Nie jest to też rozwiązanie lubiane przez klientów, bo wydłuża czas dokonywania transakcji;
  • Nowoczesne programy monitorujące. Aby ochrona danych oraz — przede wszystkim — pieniędzy klienta była jak najskuteczniejsza, bank musi dodatkowo zabezpieczyć się przed atakami hakerskimi. Powinien więc dokładnie analizować schematy zachowań klientów, sposoby logowania itd., aby zawczasu wykryć wszelkie nadużycia finansowe. Umożliwiają to nowoczesne programy, takie jak Comarch Smooth Authentication.

Skuteczna ochrona przed nadużyciami finansowymi

Programy takie jak Comarch Smooth Authentication mają na celu zwalczać nadużycia finansowe. System ten jest w stanie zapewnić wykrywanie nadużyć finansowych zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych.

System analizuje każdorazowo zachowanie klienta, sprawdzając, czy przebiega ono w typowy dla niego sposób. Dzięki temu można odróżnić, czy transakcję wykonuje człowiek czy algorytm wykonujący nadużycia finansowe. System jest w tym aspekcie bardzo czuły i analizuje na przykład to, czy użytkownik pisze na klawiaturze dużo wolniej lub mniej płynnie niż zazwyczaj. Podlega to następnie analizie punktowej, na podstawie której system podejmuje dalsze działania. Może poprosić o uwierzytelnienie 2FA, zablokować transakcję albo dokonać weryfikacji telefonicznej.

Program Comarch Smooth Authentication pozwala dodatkowo:

  • Wykryć próbę klonowania tożsamości. System pozwala wykryć tymczasowe adresy e-mail, które mogą być wykorzystywane do wielokrotnego korzystania z tej samej promocji;
  • Wykryć złośliwe oprogramowanie. Może on wykryć między innymi, czy aplikacje zainstalowane na telefonie użytkownika końcowego nie korzystają z nadmiernych uprawnień oraz czy urządzenie nie działa w trybie root/jailbreak czy debugger;
  • Analizować dane dotyczące urządzenia. System analizuje urządzenie wykorzystywane do wykonywania transakcji i porównuje je z tymi używanymi wcześniej przez klienta oraz z tymi stosowanymi często przez oszustów.

Jakie są korzyści zakupu takiego oprogramowania przez bank?

Oczywiście najważniejszymi z korzyści, zarówno dla banku jak i dla klienta, jest zwiększenie bezpieczeństwa każdej transakcji oraz szybsze i sprawniejsze wykrywanie nadużyć finansowych. Oprogramowanie Comarch Smooth Authentication ma także inne zalety. Należą do nich:

  • Kompleksowa ochrona przed nadużyciami finansowymi — oprogramowanie jest w pełni kompatybilne zarówno z komputerami, jak i telefonami komórkowymi;
  • Przyjazność użytkowania — nie wymaga stosowania dodatkowego oprogramowania;
  • Nie wymaga dodatkowej pracy — wystarczy je zainstalować i nie trzeba już nic robić. System sam dba o bezpieczeństwo i sprawdza transakcje bez angażowania użytkownika końcowego;
  • Użyteczność — oprogramowanie gwarantuje użytkownikowi przyjazny proces uwierzytelniania i autoryzacji.

Jak widać, posiadanie oprogramowania takiego jak Comarch Smooth Authentication pozwala lepiej chronić pieniądze klienta i uniknąć konieczności rekompensaty strat przez bank. W efekcie umożliwia stworzenie długofalowej, opartej na zaufaniu relacji z klientem. Klient będzie chętniej współpracował z bankiem zapewniającym bezpieczeństwo finansowe, w przyszłości powierzając mu kolejne środki.

Więcej o Comarch Smooth Authentication

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Powiedz nam o potrzebach Twojej firmy. Znajdziemy idealne rozwiązanie.