Bądź lojalny i podziel się danymi

Różnorodne promocje, oferty i jakość nagrody to główne czynniki decydujące o tym, że bierzemy udział w programach lojalnościowych. Dla wielu z nas ważne są również korzyści takie jak przedpremiery i przedsprzedaże produktów. Nie są to jednak oferty darmowe, jak często się nam wydaje. Zazwyczaj płacimy za nie udostępnieniem swoich danych osobowych. Imię, nazwisko, płeć, wiek, e-mail a czasami dokładny adres zamieszkania, to te najczęściej wymagane przez organizatora programu.

Klienci przekazują te informacje, ale jednocześnie są świadomi, że poufność danych ma duże znaczenie. Jak pokazują wyniki badania „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”, przeprowadzonego przez Comarch i Kantar TNS kupujący coraz częściej chcą dokładnie wiedzieć jak firma wykorzystuje oraz przechowuje dane. Oczekują także zrozumiałego regulaminu programu lojalnościowego czy konkursu.

Autorzy badania przeprowadzili wywiad z ponad 2 tys. osób z sześciu europejskich krajów: Holandii, Niemczech, Polski, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Ankietowani zostali zapytani m.in. o najważniejsze czynniki związane z dzieleniem się danymi osobowymi.

Prawie co szósty respondent (59 proc.) wskazał przejrzystość zasad związanych z gromadzonymi informacjami jako najważniejszy priorytet dla poufności danych w programach lojalnościowych. W dalszej kolejności klienci zwracają uwagę na zrozumiały regulamin (56 proc.).  Ponad połowa ankietowanych (53 proc.) chce mieć możliwość sprawdzenia jakie dane osobowe są gromadzone przez organizatora. Dla takiej samej liczby osób ważna jest łatwa rezygnacja z udziału w programie lojalnościowym. Jako ostatni czynnik respondenci wybrali nagrody, które przekonują ich do wykorzystywania danych osobowych dla celów marketingowych (44 proc. ankietowanych).

Polacy wiedzą jak dbać o prywatność

Dane, które płyną z raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” dowodzą, że w programach lojalnościowych bierze udział 75 proc. Polaków. To kilka punktów procentowych powyżej europejskiej średniej, która wynosi 71 proc. Ten sam raport pokazuje, że klienci z kraju nad Wisłą są świadomi wagi przekazywanych organizatorom programów lojalnościowych danych osobowych. Nie wyróżnia nas to jednak od mieszkańców pozostałych krajów europejskich. Najważniejsza dla Polaków jest przejrzystość zasad wykorzystywania danych osobowych. Taki czynnik wskazało 58 proc. respondentów, o 1 proc. mniej niż mediana Europejczyków. Niemal równie ważny jest dla nas zrozumiały regulamin (57 proc.). Jeśli chodzi o możliwość sprawdzenia jakie dane są gromadzone przez firmę to Polacy mieszczą się idealnie w średniej europejskiej (53 proc.). Niewiele ponad połowa (51 proc.) wskazała na możliwość łatwej rezygnacji z członkostwa w programie lojalnościowym.

Jeszcze kilka lat temu organizatorzy promocji i programów lojalnościowych przekonywali  uczestników głównie prezentami i darmowymi gadżetami. Teraz okazuje się, że ten argument coraz rzadziej trafia do współczesnego klienta - mówi Zofia Woźniak, konsultant rozwiązań Comarch CRM&Marketing. Jak pokazuje badanie Comarch i Kantar TNS, tylko 41 proc. Polaków decyduje się na udział w programie lojalnościowym ze względu na otrzymywane nagrody w zamian za udostępnienie danych osobowych.  Pod tym względem wpisujemy się prawie w średnią europejską, wynoszącą 44 proc. Jedynie Holendrzy spośród badanych krajów zwracają mniejszą uwagę na materialne korzyści (39 proc.) – dodaje Zofia Woźniak.

Z wyników badania wynika, że konsumenci udostępniają swoje dane, ponieważ są zainteresowani ofertami, które są dostosowane do ich indywidualnych preferencji i historii zakupów. Organizatorzy muszą jedynie zapewnić klientów, że ich dane osobowe są bezpieczne.

Pełny raport Comarch i Kantar TNS „PRZYSZŁOŚĆ ZAKUPÓW. NAJWAŻNIEJSZE TRENDY W RETAIL DZIŚ I W ROKU 2030” jest dostępny na stronie: http://przyszlosc-zakupow.comarch.pl/

Udostępnij