Aktualizacja zestawu projektów ustaw KSeF 2.0

16 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało zaktualizowany zestaw projektów ustaw dotyczących KSeF 2.0 – nowej wersji Krajowego Systemu e-Faktur. Następnego dnia Rada Ministrów omówiła konkretne propozycje, co wyraźnie pokazuje, że reforma nabiera tempa i już za kilka miesięcy wejdzie w życie.

Co nowego w KSeF 2.0?

1. Uregulowany tryb „Offline24”

W sytuacji, gdy nie ma dostępu do internetu, potwierdzono zasady wystawiania faktur offline. Faktury wystawiane podmiotom krajowym z numerem NIP muszą być ostatecznie przesłane do KSeF. Za datę ich otrzymania uznaje się moment nadania numeru w systemie. Oznacza to więc, że KSeF pozostaje jedynym punktem odniesienia dla potwierdzania ważności faktur.

2. Strukturalne załączniki

Jedną z najczęściej oczekiwanych funkcjonalności było doprecyzowanie zasad dotyczących załączników do faktur. Nowe przepisy opisują, jak uzyskać zgodę na ich stosowanie, jak długo jest ona ważna i kiedy może zostać cofnięta.

Co dalej?

Do końca lipca 2025 r. planowane jest uchwalenie finalnej wersji przepisów. Obowiązek korzystania z KSeF wejdzie w życie 1 lutego 2026 r. dla dużych przedsiębiorstw, 1 kwietnia 2026 r. dla podmiotów średniej wielkości, a 1 stycznia 2027 r. dla najmniejszych przedsiębiorcców, z miesięczną wartością sprzedaży do 10 tys. zł i indywidualnymi fakturami do 450 zł.

Nie warto jednak czekać na te terminy – trzeba już teraz dostosować procesy fakturowania, sprawdzić zgodność systemów ERP z formatem XML oraz rozważyć współpracę z doświadczonymi partnerami, jak np. Comarch, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami i uniknąć zbędnego ryzyka.

 

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe, a my zaoferujemy Ci dedykowane rozwiązanie.