#01 Cyfrowa administracja to zmiana, która dzieje się na naszych oczach
- Opublikowano
- 3 min czytania

Cyfryzacja coraz mocniej wkracza w nasze codzienne życie. Dzieje się to w różnych obszarach, także administracji publicznej. Dzięki nowym narzędziom i usługom elektronicznym możemy już teraz wiele spraw urzędowych załatwiać szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Coś, co kiedyś zajmowało cały dzień i wiązało się z wizytą w urzędzie, czy staniem w kolejce, dziś często można zrobić w kilka minut, przez internet. Właśnie dlatego coraz więcej osób korzysta z e-usług, oszczędzając swój czas.
Chociaż dokumenty papierowe wciąż są jeszcze powszechnie wykorzystywane w komunikacji urzędowej, coraz więcej spraw trafia do obiegu cyfrowego. Zdecydowanie jest to trend, który będzie się tylko umacniał. Przyszłość administracji to dokumenty elektroniczne oraz komunikacja online.
Coraz więcej urzędów w całej Polsce wdraża portale i aplikacje dla mieszkańców oraz przedsiębiorców. Powstają nowe cyfrowe usługi, w tym również aplikacje mobilne. Pojawiają się także pierwsze narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Wszystko po to, aby można było szybciej i łatwiej załatwiać sprawy, niezależnie od miejsca i czasu.
W niedalekiej przyszłości wszystkie dokumenty (w tym dokumenty zawodowe) będą dostępne w postaci cyfrowej. Proces przechodzenia z „papieru” na jego odpowiednik w postaci elektronicznej przyspiesza. To duża zmiana dla obywateli, ale i wyzwanie dla instytucji publicznych. Wymaga przystosowania się do nowych narzędzi, procesów oraz sposobów pracy.
Wdrożenie e-Doręczeń i kolejne zmiany
W ostatnim czasie jedną z większych zmian na drodze cyfryzacji administracji publicznej były e-Doręczenia. Wprowadzenie obowiązku elektronicznego wysyłania pism oraz korzystania z Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) pokazało, że wdrażanie nowych rozwiązań nie zawsze jest łatwe. Wiele instytucji miało trudności z przystosowaniem się do tego rozwiązania.
Jednak pomimo początkowych trudności, efekty są widoczne. W pierwszych pięciu miesiącach tego roku wysłano ponad 15 milionów przesyłek przez e-Doręczenia. Skrzynkę do odbioru pism założyło już ponad 1,3 miliona podmiotów (dane Poczty Polskiej). Obywatele i przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z tej formy komunikacji, dlatego w dłuższym horyzoncie czasowym nie da się „uciec” od dokumentacji elektronicznej. Tym bardziej, że w kolejce czeka już kolejna rewolucja w tym obszarze jaką jest KSEF, czyli Krajowy System e-Faktur. Niezależnie od tego, jak bardzo przygotowany jest dany urząd, warto już dzisiaj podjąć działania.
Nowe obowiązki, nowe wyzwania.
Instytucje publiczne stają dziś przed ważnym wyzwaniem: muszą przemyśleć, jak zorganizować swoją codzienną pracę w nowej, cyfrowej rzeczywistości. Przez lata funkcjonowania w oparciu o dokumenty papierowe, nadchodzi czas, by stopniowo przejść na dokumentację cyfrową.
To nie tylko potrzeba wynikająca z postępu technologicznego, ale także wymóg prawny. Zarówno Unia Europejska, jak i polski ustawodawca podejmują konkretne działania, które kierują administrację w stronę cyfryzacji. Wprowadzanie nowych regulacji jest istotnym stymulatorem dla przyspieszenia transformacji cyfrowej w sektorze publicznym. Na gruncie prawa europejskiego mowa tu, przede wszystkim o implementacji rozporządzenia eIDAS 2.0 – tworzącego nowe cyfrowe usługi zaufania i wprowadzającego portfel tożsamości cyfrowej[i]. W zakresie krajowym należy zwrócić szczególną uwagę na opracowywaną właśnie przez Ministerstwo Cyfryzacji Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 r.[ii] W założeniach tego dokumentu prognozowana jest ambitna wizja polskiej administracji 2035 roku, jako wizja e-administracji bez papieru, gdzie:
- 100% spraw prowadzonych przez podmioty realizujące zadania publiczne załatwiana jest elektronicznie
- 100% podmiotów realizujących zadania publiczne pracuje na dokumentach cyfrowych
Od razu nasuwają się pytania:
— Czy cele te są możliwe do osiągnięcia w takiej perspektywie?
Odpowiadając: To zależy od stopnia przygotowania instytucji publicznych.
— Czy polskie instytucje publiczne są przygotowane na ich realizację?
Odpowiadając: To zależy czy maja odpowiednie zasoby, narzędzia i know-how jak je wykorzystywać.
— Jak wygląda bieżąca sytuacja?
Odpowiadając: Różnie w skali kraju, ale większość administracji dalej prowadzi sprawy w postaci akt papierowych i działa w paradygmacie „papierowego matrixa”.
— Co jest niezbędne, aby zrealizować ustalone cele oraz móc odejść od papierowej dokumentacji i działać inaczej?
Odpowiadając: Nowoczesny system EZD (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją)
— Czym jest system EZD i „papierowy matrix”?
Odpowiadając: O tym już w następnych odcinkach
Warto zapamiętać:
1. e-Usługi są w coraz szerszym zakresie dostępne dla obywateli - m.in. w aplikacjach (np. mObywatel) i portalach e-usługowych instytucji publicznych.
2. Rozwój e-Usług prowadzi do wzrostu liczby dokumentów elektronicznych w administracji.
3. E-Doręczenia, mimo początkowych trudności w ich wprowadzeniu w podmiotach publicznych, cieszą się coraz większym zainteresowaniem obywateli i przedsiębiorców.
4. UE i polski rząd wyznaczają ambitne cele i regulacje w zakresie cyfryzacji.
5. Administracja musi dostosować się do efektywnej realizacji e-Usług i obsługi dokumentacji elektronicznej.
Autor: Karol Ciechoński
Młodszy Konsultant ds. Rozwiązań Biznesowych
[i] https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/eudi-regulation
[ii] https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/strategia-cyfryzacji-polski-do-2035-roku