Faktoring w rejonie CEE i SEE — relacja z konferencji FCI w Budapeszcie

Na początku marca miałem przyjemność uczestniczyć w konferencji zorganizowanej w Budapeszcie przez Factor Chain International pod tytułem Conference on Evolution and Outlook of Receivables Finance in CEE & SEE, dotyczącej faktoringu w rejonie Europy Centralnej i Południowo-Wschodniej. Konferencja ta była szczególna z kilku powodów. Po pierwsze, jako firma Comarch zostaliśmy zaproszeni do udziału w panelu dyskusyjnym na temat „How can digital and innovative solutions contribute to the effective development of factoring Industry”. Po drugie, spotkanie zostało zorganizowane w formie stacjonarnej po prawie dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią.

Wpływ fintechów na digitalizację w faktoringu

Podczas wspomnianego panelu dyskusyjnego, w którym miałem przyjemność wziąć udział, rozmawialiśmy na kilka nurtujących specjalistów tematów. To, że digitalizacja zaczyna wkraczać coraz szybciej do branży faktoringowej, nie podlega żadnej wątpliwości. Jednak szersza dyskusja o tym, jaki wpływ mają na ten proces fintechy, z jakimi problemami muszą sobie poradzić na początku działalności oraz jak dostawcy oprogramowania faktoringowego mogą im pomóc, cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem wśród słuchaczy. Nie mogło zabraknąć także dyskusji na temat cyberbezpieczeństwa i tego jak wiele pracy należy wykonywać także w zakresie edukacji klienta końcowego, który również jest narażony na ataki.

Nie zabrakło ciekawych wniosków z innych panelów dyskusyjnych. Krótkie podsumowanie wyników branży (oficjalne dane mają być udostępnione na przełomie kwietnia i maja) pokazało, że po trudnym roku 2020, na którego początku świat się na chwilę zatrzymał, 2021 pokazał prawdziwą siłę branży faktoringowej. Inne kwestie dotyczyły tego, jakie przewagi nasz produkt ma na tle tradycyjnych pożyczek czy kredytów.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się także dyskusja na temat „The future of the receivables finance market in the post-Covid recovery period in Central and Eastern Europe”, w trakcie której paneliści opowiedzieli o tym, jak kolejne restrykcje wpływały na politykę instytucji finansowych i dostępność kredytów dla klientów końcowych.

FCI konferencja

Bezpieczeństwo finansów klientów końcowych faktoringu

Podczas spotkania poruszono także temat zawsze na czasie: „Fraud and Risk Management in Receivables Finance”. Głównym celem tej części konferencji była wymiana wiedzy na temat tego, jakich narzędzi można jeszcze użyć, aby uchronić siebie oraz swoich klientów przed utratą środków na rzecz nieuczciwych przedsiębiorców. Zaprezentowane nowe przykłady przeprowadzonych oszustw oraz wnioski, które można z nich wyciągnąć, również cieszyły się dużym zainteresowaniem audytorium.

Miejmy nadzieje, że kolejne spotkania nadal będą odbywać się w formie stacjonarnej lub przynajmniej hybrydowej. Spotkania ze starymi znajomymi zawsze prowadzą do ciekawych dyskusji i wymiany wniosków i doświadczeń. A tych – po dłuższej przerwie i spotkaniach wyłącznie poprzez komunikatory internetowe w dobie pandemii – nie brakowało.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Powiedz nam o potrzebach Twojej firmy. Znajdziemy idealne rozwiązanie.