E-commerce receptą na zakaz handlu w niedziele – wyniki ankiety Comarch

Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele e-commerce jest dla wielu przedsiębiorstw, głównie z branży retail, sposobem na zmniejszenie strat. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Comarch, dostawcę systemów informatycznych wśród przedstawicieli branż m.in. kosmetycznej, spożywczej, odzieżowej a także dystrybutorów  urządzeń elektrycznych i sprzętów gospodarstwa domowego, coraz więcej z nich zwiększa nacisk na internetowy kanał sprzedaży oraz inwestuje w rozwój omnichannel.

Firmy kuszą klientów promocjami, gwarantują darmową przesyłkę oraz oferują większą dostępność produktów w sieci.

Sprzedaż w modelu hybrydowym 

54 proc. ankietowanych ma już wdrożony omnichannel, a 7 proc. planuje jego uruchomienie w najbliższym czasie. Z kolei tylko 43 proc. badanych posiada usługę click&collect, 5 proc. jest w trakcie uruchamiania takiego udogodnienia. Pozostali ankietowani nie wprowadzili jeszcze możliwości zakupu w sieci z odbiorem w sklepie stacjonarnym.

– Omnichannel jest nie tylko modą, staje się coraz ważniejszym filarem strategii sprzedażowej wielu firm z branży retail. Przedsiębiorcy oczekują, że takie działania przełożą się na wzrost przychodów. Jak pokazują wyniki naszej ankiety, ten trend omnichannel jest dosyć mocno zauważalny, wdrażają go zarówno małe, średnie, jak i duże firmy – mówi Witold Podgórski, product manager Comarch ERP.

Internetowe galerie

Już od kilku lat to internet jest miejscem coraz częściej wybieranym przez klientów do robienia zakupów. Ograniczenia handlu w niedziele spowodowały, że sprzedaż internetowa rozwija się niezwykle dynamicznie. 44 proc. ankietowanych przedsiębiorców już zauważyło wzrost obrotów w kanale e-commerce. Z kolei dla 28 proc. przedsiębiorców wprowadzenie zakazu handlu w niedziele nie przełożyły się wyniki. Pozostała grupa (28 proc.) nie prowadzi sprzedaży w sieci.  

Zakaz handlu w niedziele spowoduje, że konkurencja w internecie będzie jeszcze większa niż dotychczas, a oczekiwania klientów będą rosnąć. Dlatego muszą skutecznie wyróżnić się w tłumie, aby utrzymać się na rynku. 59 proc. ankietowanych zapytanych, czy planują zwiększyć nacisk na nowe narzędzie do e-commerce ze względu na zakaz handlu w niedziele, odpowiedziało twierdząco. 26 proc. przepytanych nie widzi takiej konieczności, a 15 proc. deklaruje, że nie posiada e-commerce.

Niestety sama gra ceną coraz częściej przestaje być wystarczająca, a też nie da się jej prowadzić w nieskończoność. Dlatego przedsiębiorcy decydują się na inne kroki. 29 proc. z przepytanych osób stara się przyciągnąć klienta promocjami, 22 proc. gwarantuje darmową przesyłkę oraz możliwość zwrotów, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, a 18 proc. kusi klientów bogatszą ofertą produktów.

– Klient powinien znaleźć w sklepie internetowym, dokładnie to czego potrzebuje, jednym słowem oczekuje oferty skrojonej na miarę. Aby dostawca mógł przygotować spersonalizowaną propozycję, musi posiadać informacje na temat preferencji zakupowych potencjalnych klientów oraz historii wcześniej przeprowadzonych transakcji. Narzędzia marketingowe, w tym systemy informatyczne dają już takie możliwości. Gromadzą informacje na temat średniego miesięcznego obrotu, częstotliwości zakupów czy tez ulubionych modeli danych produktów. W ankiecie zapytaliśmy czy chcieliby posiadać takie dane; 84 proc. odpowiedziało twierdząco a tylko 10 proc. nie potrzebuje takich informacji – mówi Witold Podgórski. 

Innym narzędziem informatycznym, które ułatwia prowadzenie biznesu w internecie jest mobilna aplikacja z funkcją zakupową. Firmy handlowe i producenci, oprócz sprzedaży w sieci, chcą zdobyć jeszcze większą część internetowego tortu, oferują dodatkowy kanał do transakcji. 56 proc. ankietowanych posiada aplikacje z funkcją sprzedażową, a 11 proc. planuje jej wdrożenie.

Ankieta została przeprowadzona 12 kwietnia 2018 wśród uczestników konferencji Shopping Center Forum 2018 Exhibition & Awards. Ankiecie patronował portal Retailnet.pl .