Czy firmy są gotowe na PPK…?

Długo zapowiadana reforma programu oszczędzania stała się faktem 1 lipca tego roku wraz z wejściem w życie ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych. Na początek nowe przepisy objęły tylko duże firmy, czyli zatrudniające ponad 250 osób. Jednak z czasem obowiązek prowadzenia PPK będą mieli również średni i mali przedsiębiorcy, a także jednostki administracji publicznej.

Aby firma była dobrze przygotowana do uruchomienia PPK, oprócz kwestii administracyjnych związanych z wyborem instytucji finansowej, odpowiedzialnej za zarządzanie funduszami oraz utworzeniem procedur wewnątrz organizacji, przedsiębiorstwa muszą również posiadać system informatyczny do obsługi programu oszczędnościowego. Już ponad 110 firm i instytucji  zdecydowało się na wdrożenie aplikacji Comarch PPK. Wśród nich są m.in. Blachotrapez oraz klasztor OO Paulinów na Jasnej Górze.

Obowiązujące terminy

Początkowo program PPK nie będzie obowiązywał wszystkich przedsiębiorców. Jako pierwsze do zmian muszą przygotować się przedsiębiorstwa liczące więcej niż 250 osób i te zostały objęte nowym obowiązkiem 1 lipca tego roku. Za sześć miesięcy, czyli 1 stycznia 2020 r., PPK będą musiały wprowadzić firmy, w których pracuje więcej niż 50 osób, a 1 lipca pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników. Pozostałe przedsiębiorstwa oraz instytucje państwowe dołączą do systemu 1 stycznia 2021 roku.

– Aktualnie większość dużych przedsiębiorstw jest na etapie m.in. opracowywania wewnętrznych procedur związanych z obsługą programu oszczędnościowego, zbierania deklaracji pracowników, którzy chcą zrezygnować z PPK oraz analizy ofert zebranych od instytucji finansowych zarządzających funduszami. Wkrótce firmy zapewne będą już podejmować decyzję o wyborze instytucji obsługującej PPK. Do sprawnej obsługi wszystkich tych procesów konieczne jest oprogramowanie informatyczne zintegrowane z systemem klasy ERP do zarządzania przedsiębiorstwem. Przy użyciu takiego narzędzia pracodawca będzie mógł prowadzić ewidencję uczestników PPK oraz składanych przez pracowników deklaracji, jak i ewidencję pobranych i przekazanych do wybranej instytucji finansowej składek – mówi Tomasz Homel, dyrektor departamentu rozwiązań Comarch ERP dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Wszystkie firmy, bez względu na wielkość, już teraz powinny rozpocząć prace związane z rozbudową środowiska informatycznego pod kątem obsługi PPK i zapoznać się z ofertą dostawców systemów IT.

Pomocna dłoń informatyki

Comarch w swoim portfolio posiada rozwiązanie do obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych w firmie. Aplikacja Comarch PPK jest ściśle zintegrowana z modułami kadrowo-płacowymi rozwiązań Comarch ERP, ale współpracuje również z systemami kadrowo-płacowymi innych producentów. Może działać także samodzielnie. Aplikacja jest już dostępna i można bezpłatnie pobrać jej wersję demonstracyjną.

– Wprowadzamy właśnie do oferty kolejną wersję aplikacji, która jest wyposażona w kilka nowych funkcjonalności. Oprócz modułu do prowadzenia rejestru i ewidencji pracowników oraz generowania informacji dotyczących zgłoszenia pracownika do PPK, rezygnacji czy zadeklarowanej wysokości wpłat  dla instytucji finansowych,  użytkownicy programu mają teraz możliwość naliczenia składek na PPK oraz przesłania ich do instytucji finansowej w formie pliku XML – wymienia Tomasz Homel.

Dodatkowo wprowadzono możliwość automatycznej wymiany danych z Aviva Investors Poland Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.

– W czerwcu podpisaliśmy umowę z Aviva na integrację systemu informatycznego do obsługi procesów związanych z zarządzaniem funduszami w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych z aplikacją Comarch PPK. Usługa zapewnia sprawne uruchomienie i obsługę programu oszczędnościowego oraz jego automatyzację w firmach, które zlecą prowadzenie PPK do Aviva oraz jednocześnie korzystają z systemów Comarch HR i Comarch PPK. Podobną umowę zawarliśmy w lipcu z Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych AXA. Już wkrótce obsługa klientów tej instytucji również będzie możliwa z poziomu aplikacji Comarch PPK – tłumaczy Tomasz Homel.

Jakość podparta doświadczeniem

Comarch od blisko 30 lat pomaga przedsiębiorcom usprawnić zarządzanie procesami w firmie z wykorzystaniem rozwiązań informatycznych oraz ich rozległych funkcjonalności. Z każdą nową wersją systemów klasy ERP klienci otrzymują coraz więcej możliwości. Podobnie jest w przypadku aplikacji Comarch PPK. Już teraz trwają pracę nad uruchomieniem kolejnych funkcjonalności m.in. wytworzeniem interfejsu dla pracowników i uczestników PPK, a także uruchomieniem systemu w modelu usługi internetowej.

– Doświadczenie zdobyte przy realizacji projektów dla firm z niemal każdej branży m.in. produkcji, handlu detalicznego, usług czy też sektora bankowego, finansowego oraz ubezpieczeniowego daje nam dużą przewagę nad innymi dostawcami IT. Dla przedsiębiorców oznacza to gwarancję wysokiej jakości produktów i usług oraz wsparcie profesjonalnej kadry. Przy realizacji tak dużego projektu, jakim jest przygotowanie przedsiębiorstwa do wprowadzenia PPK zaufało nam już ponad 100 firm i instytucji, kupując aplikację Comarch PPK – zaznacza Tomasz Homel.   

Z systemu Comarch PPK korzystają już takie organizacje jak m.in. Blachotrapez oraz klasztor OO Paulinów na Jasnej Górze.