Dotykowe lady, wirtualni asystenci, inteligentne podstawki na pieniądze, kamery w przymierzalniach zintegrowane z portalami społecznościowymi i rozszerzona rzeczywistość – to technologie, które wchodzą lub wejdą wkrótce do sklepów – pisze Computerworld.

Podczas konferencji Sklep przyszłości. Comarch Retail Innovation Center Comarch zaprezentował wizję zakupów przyszłości. Zaprezentowane podczas wydarzenia rozwiązanie wykorzystuje Microsoft Surface, interaktywny stół dotykowy, który pełni rolę „wirtualnego asystenta”, rozpoznającego kształty i przedmioty, zintegrowanego z programem lojalnościowym i systemami kasowymi. – Nie chodzi o zastąpienie człowieka maszyną i eliminację ekspedientów ze sklepów. Człowiek nie jest jednak w stanie zapamiętać takiej liczby informacji o produktach i porównać ich tak dokładnie zgodnie z preferencjami klienta. System wykorzystywany w takiej ladzie to znakomite uzupełnienie pracy ekspedienta – tłumaczy Kamil Góral, dyrektor Centrum Rozwoju Biznesu Sektora ERP w firmie Comarch.

Inteligentne lady mogą mieć m.in. zastosowanie w sklepach odzieżowych, gdzie po położeniu przez klienta na interaktywnym stole np. spodni, Microsoft Surface wyświetli film promocyjny z całą kolekcją, co może zachęcić klienta do kupienia innych produktów z kolekcji pasujących do wybranych przez niego spodni, a także pokaże wszystkie dostępne w sklepie rozmiary i kolory wybranego produktu. A przy kasie na klienta będzie czekała „inteligentna podstawka na pieniądze” z wbudowanym ekranem LCD, który wyświetli reklamę dostosowaną kontekstowo do profilu nabywcy, który uiszcza właśnie rachunek. Na podstawie historii jego zakupów wyświetlona zostanie reklama produktów, którymi może się zainteresować.

Nie są to technologie, które wejdą do sklepów jutro, choć technologicznie jest to możliwe. Na razie barierą jest cena. – Technologie dotykowe, chociażby te w komórkach i tabletach upowszechniają się jednak bardzo szybko, dlatego myślę, że za 2-3 lata zobaczymy takie lady w sklepach – mówi Bartosz Pampuch, dyrektor Centrum R&D w Comarch.

Science fiction wchodzi do sklepów, Monika Tomkiewicz, Computerworld, 05.10.2010

Zobacz reportaż z konferencji Sklep przyszłości. Comarch Retail Innovation Center >>