Ponad dwa miliony gości, najszybszy rollercoaster i nowoczesna obsługa. Tak Comarch ERP wspiera Energylandię

Co oprogramowanie IT ma wspólnego z zębatkami znajdującymi się w konstrukcji rollecoastera, goframi z bitą śmietaną czy sklepem z pamiątkami? W Energylandii całkiem sporo. Działalność (w tym sprawną obsługę klientów oraz bezpieczeństwo) parku rozrywki od lat wspiera oprogramowanie Comarch ERP XL.
Energylandia w Zatorze to największy tego typu obiekt w Polsce i jeden z największych w Europie. Corocznie przyciąga setki tysięcy osób, które mogą korzystać ze 133 atrakcji znajdujących się na obszarze 74 hektarów. Park podzielony jest na strefy (m.in. Bajkolandię, Strefę Familijną, Strefę Ekstremalną czy Water Park), a jego „perłą w koronie” jest słynny Hyperion – najwyższy (77 metrów) i najszybszy (prędkość: 142 km/h) Mega Coaster w Europie.
Sukcesy Energylandii przejawiają się nie tylko w imponującej liczbie sprzedanych biletów, lecz także w starannie zaprojektowanym ekosystemie, obejmującym spektakularne kolejki górskie, profesjonalny serwis techniczny, bogato zaopatrzone sklepy z pamiątkami i gadżetami oraz rozbudowaną i zróżnicowaną ofertę gastronomiczną.
Dobrze zaprojektowany system przynosi też realne korzyści finansowe. Kompleksowa transformacja cyfrowa z Comarch przyczyniła się do zwiększenia przychodów oraz redukcji kosztów Energylandii o blisko 40 proc.
Jak wyglądała historia cyfrowej przemiany w tym popularnym parku rozrywki?
Jak zarządzić 1700 pracownikami?
Zanim kolejki zostaną wypełnione gośćmi, trzeba je… naoliwić. Serwis to obszar, który pracę rozpoczyna najwcześniej. Serwisanci codziennie przed otwarciem parku sprawdzają poprawne działanie poszczególnych elementów kolejek oraz przygotowują maszyny na przybycie klientów. Pomaga im w tym Comarch Mobile Serwis, który nie tylko pozwala na oszczędność czasu, ale też redukcję papieru. – Robimy przeglądy, przygotowujemy wagony, sprawdzamy hamulce i podwozia, luzy na kole. Dzięki narzędziu od Comarch nie musimy już drukować pieczątek, teraz wystarczy „odfajkować” to na ekranie, włącznie z podpisem – mówi Paweł Cymerkiewicz, mechanik urządzeń w Energylandii.
Energylandia to ogromny obszar i dziesiątki różnych atrakcji. Żeby zadbać o profesjonalną opiekę nad gośćmi, obiekt w sezonie wysokim zatrudnia nawet do 1700 pracowników. – Pomaga nam w tym aplikacja mobilna Comarch TNA. Pracownicy mają łatwość w zarządzaniu swoimi zespołami poprzez np. delegowanie pracowników na dane atrakcje. Dzięki niej widzimy na bieżąco, ilu pracowników mamy w danym punkcie i czy obłożenie wymaga zwiększenia, czy zmniejszenia ekipy – mówi Ewa Lisko, młodszy specjalista ds. kadr w Energylandii.
Maskotkę, brelok czy magnes?
Jednak to, co dla Energylandii jest najważniejsze pod kątem biznesowym, dzieje się w kasach biletowych czy miejscach sprzedaży online. To w końcu od liczby zakupionych biletów zależy powodzenie obiektu. Goście mogą zakupić wejściówki zarówno stacjonarnie, jak i online czy u partnerów. Już na etapie zakupu biletu parkingowego online goście mają kontakt z oprogramowaniem Comarch ERP – podają wtedy numer rejestracyjny samochodu do systemu, który przekazuje go dalej, co pozwala na automatyczne otwarcie szlabanu. Podobnie działa to przy zakupie biletów do Parku. Efekt? Ponad dwa miliony gości rocznie.
Przebywający w Parku goście, między zabawą na kolejkach i rollercoasterach, mogą skorzystać z szerokiej oferty sklepów. – Najmłodsi kupują maskotki, starsi bluzy i koszulki, wycieczki szkolne decydują się najczęściej na magnesy i breloki. Pracownikom w sprzedaży pomaga system Comarch POS. Dzięki niemu mają możliwość zameldowania się, rejestracji czasu pracy. Mogą również dokonywać zamówienia i zwroty na magazynie – wylicza Wiktoria Galus, Kierownik Strefy w Energylandii. Energylandia dysponuje też własnym sklepem internetowym - działającym w oparciu o platformę Comarch e-Sklep - na którym goście mogą m.in. kupić bilety do Parku.
Na mniejszy i większy głód
A jeśli goście zgłodnieją, mogą wybrać się do jednej z licznych restauracji i punktów gastronomicznych zlokalizowanych na terenie parku. W menu lokali znajdują się zarówno dania z kuchni polskiej, jak i włoskie specjały, lody, gofry czy inne przekąski.
– Obsługa zamówień oparta jest na systemie Comarch POS, a w przypadku interaktywnych kiosków, gdzie klient może sam zamówić jedzenie, aplikacji Comarch webPOS. Po opłaceniu otrzymuje on paragon, na którym nadrukowany jest kod QR, który może zeskanować telefonem i śledzić status zamówienia bezpośrednio z poziomu smartfona. Dane te trafiają do nas, wyświetlają się na tabletach. Bardzo nam to ułatwia proces realizacji – tłumaczy Kamil Czajecki, specjalista ds. marketingu i IT w Energylandii.
Comarch pracuje wraz z Energylandią nad kolejnymi projektami, które pozwolą na kontynuację dynamicznego rozwoju Parku.
Film referencyjny z Energylandii zobaczyć można tutaj: