W sytuacjach awaryjnych, gdy faktura nie może zostać wystawiona i zarejestrowana w KSeF w czasie rzeczywistym, podatnik ma prawo wystawić dokument poza systemem. Ważne jest jednak, by taka faktura była poprawnie oznaczona – zgodnie z obowiązującymi przepisami. W artykule wyjaśniamy, co dokładnie należy zamieścić na fakturze offline i jak ją później obsłużyć.

Kiedy można wystawić fakturę poza KSeF?

  • Tryb offline24 - Gdy podatnik ma trudności z połączeniem internetowym lub dostępem do sieci transmisyjnej, uniemożliwiające wystawienie i przesłanie e-faktury do KSeF.
  • Tryb offline - W przypadku zaplanowanych prac serwisowych KSeF, gdy niedostępność systemu zostanie ogłoszona w BIP MF.
  • Tryb awaryjny - Gdy ogłoszona zostanie awaria KSeF w BIP MF oraz w oprogramowaniu interfejsowym.
  • Awaria całkowita - W nadzwyczajnych sytuacjach, takich jak zagrożenie kraju lub infrastruktury, ogłaszanych w środkach społecznego przekazu.

Obowiązki podatnika:

Wystawiona faktura musi być dostarczona do KSeF:

  • Tryb offline24 - Fakturę należy przesłać niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym.
  • Tryb offline -  Fakturę należy przesłać nie później niż w następnym dniu roboczym po zakończeniu okresu niedostępności.
  • Tryb awaryjny -  Fakturę należy przesłać nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od zakończenia awarii..
  • Awaria całkowita -  W tym przypadku faktury można wystawiać w postaci papierowej lub elektronicznej (niekoniecznie ustrukturyzowane) i nie ma obowiązku przesyłania ich do KSeF po ustaniu awarii.

Jak oznaczyć fakturę wystawioną poza KSeF?

Fakturę wystawione w trybach offline24, offline (niedostępność systemu) oraz awaryjnym muszą być opatrzone dwoma kodami QR. Jeden kod QR służy do dostępu i weryfikacji danych faktury, a drugi do potwierdzenia tożsamości wystawcy.

W przypadku awarii całkowitej, faktury wystawione w tym trybie nie są opatrywane kodami QR.

Podsumowanie

Faktury wystawiane w trybie offline muszą być poprawnie oznaczone i możliwie szybko przekazane do KSeF. Ważna jest zarówno przejrzystość dla kontrahenta, jak i zgodność z przepisami. Warto mieć przygotowaną wewnętrzną procedurę awaryjną oraz zintegrowany system ERP, który umożliwia późniejsze przesłanie dokumentów do systemu Ministerstwa Finansów.

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza