E-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się rynków w Polsce. Rodzimy e-handel to także najprężniej ewoluujący tego typu rynek w Europie. Dzisiaj już każdy zdaje sobie sprawę z tego, że obecność w Internecie to konieczność. Nie wszyscy jednak mają świadomość, że taka obecność nie ogranicza się do najbardziej popularnej formy, jaką jest strona internetowa, Istnieje bowiem cała gama możliwości zaistnienia w sieci.

WWW

Strona internetowa to dla większości przedsiębiorców pierwszy krok w Internecie. Znajdują się na niej podstawowe informacje o firmie, dane kontaktowe i prezentacja oferty. Przygotowując taką „wizytówkę”, trzeba pamiętać, że oszczędzanie na domenie i hostingu przez korzystanie z darmowych rozwiązań to nie jest najlepszy pomysł. Jeżeli chcemy, żeby firma była uważana za poważną, konieczna jest własna domena i stabilny hosting. Domenę na pierwszy rok można dostać za darmo, po tym czasie roczny jej koszt sięga kilkudziesięciu złotych, konto hostingowe to kolejne kilkadziesiąt złotych.

Blog

Elementem zwiększającym skuteczność strony internetowej może być firmowy blog. Można go założyć bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów w ramach subdomeny na firmowej stronie internetowej. Zamieszczane tutaj informacje dotyczące działalności firmy lub darmowe porady dla jej klientów mają podwójne znaczenie. Po pierwsze, firma buduje wizerunek eksperta. Użytkownicy, którzy skorzystali z darmowych porad, chętniej będą dokonywać zakupów. Po drugie, prowadzenie bloga korzystnie wpływa na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach internetowych. Im więcej podstron zawierających słowa kluczowe, tym większa szansa na dotarcie do dużej grupy internautów. Trzeba pamiętać o tym, że blog powinien być prowadzony regularnie. Blogi, w których wpisy dodawane są kilkanaście razy w miesiącu, przyciągają znacznie więcej użytkowników niż te aktualizowane np. raz w tygodniu.

Kontent

W czasach, gdy większość ludzi „uodporniła” się na reklamy w formie kolorowych banerów, konieczne jest docieranie do nich w subtelniejszy sposób. Takim sposobem jest dostarczanie wiedzy w formie artykułów, poradników czy nagrań wideo. Około 90 proc. internautów szuka w sieci informacji przed podjęciem decyzji o zakupie. Materiały informacyjne zamieszczane w serwisach branżowych, forach czy nawet na własnej stronie internetowej pomogą w podjęciu decyzji.

Content marketing to koncepcja oparta na udostępnianiu potencjalnym klientom wartościowych treści w różnych formach (m.in. e-booki, nagrania wideo, artykuły, poradniki, webinary). Udostępnione treści, pośrednio związane z ofertą, budują wizerunek firmy i pozwalają zdobyć zaufanie. Coraz więcej internautów wyszukuje w Google odpowiedzi na swoje pytania, wpisując frazy rozpoczynające się od: Jakie? Co? Gdzie? Jak? Traktują Google jako bazę wiedzy i oczekują precyzyjnej odpowiedzi.

Katalogi

Jednym z prostszych sposobów na dodatkową i darmową promocję są katalogi firm, czyli serwisy internetowe gromadzące informacje o sklepach internetowych oraz katalogujące je pod kątem oferowanego asortymentu. Do najbardziej znanych serwisów tego typu należą m.in.: Sklep24.pl czy Pinia.pl. Zazwyczaj rejestracja w tego typu katalogach jest darmowa i nie wymaga dużo czasu. Dlatego każdy, nawet najmniejszy, e-sklep może się tutaj znaleźć. Nawet jeżeli przychód z takich katalogów nie będzie duży, sklep będzie lepiej widoczny w wyszukiwarkach. Wśród katalogów, w których można zarejestrować się bezpłatnie, warto wymienić: KatalogBiznesu.pl czy PTK.pl. Na rynku funkcjonują również katalogi branżowe. Skupiają one mniejszą liczbę firm, ale skierowane są do konkretnej grupy docelowej, co może być nawet efektywniejszym sposobem promocji.

Geolokalizacja

Każda firma posiadająca lokalny punkt obsługi klienta powinna skorzystać z serwisów geolokalizacyjnych. Najpopularniejszą usługą tego typu jest oczywiście Google Maps. Serwisy takie umożliwiają stworzenie wizytówki wraz z informacjami o lokalizacji. Po wpisaniu w wyszukiwarce np. frazy „kawiarnia Kraków” oprócz naturalnych wyników wyszukiwania zostanie pokazana również mapa z lokalizacją danej firmy. Ma to niemałe znaczenie, ponieważ według Google 97 proc. klientów korzysta z Internetu do wyszukiwania informacji o produktach i usługach dostępnych w okolicy. Aż 90 proc. z nich korzysta z wyszukiwarek, a 20 proc. wszystkich wyszukiwań w Google dotyczy lokalnych produktów, usług lub firm. Polskim serwisem tego typu jest np. Zumi.pl.

Media społecznościowe

Serwisy społecznościowe z roku na rok zdobywają coraz większą popularność. Stają się zatem nie tylko sposobem na budowanie marki, ale również doskonałą metodą na kontakty z klientami, generowanie marketingu szeptanego i w końcu sprzedaż bezpośrednią dzięki integracji oprogramowania e-sklepu z serwisem. Jedynym kosztem promocji w mediach społecznościowych jest poświęcony tym działaniom czas.

Wideo

W dobie multimedialnego Internetu bardzo duże znaczenie mają również informacje o firmie i produktach w formie wideo, a miejscem, gdzie powinny się znaleźć, jest YouTube – najpopularniejszy serwis i jednocześnie wyszukiwarka filmów wideo. Strona odwiedzana jest przez miliony użytkowników. Raz przygotowane i zamieszczone nagranie prezentujące np. jeden z produktów oferowanych przez firmę może być stałym źródłem dodatkowych klientów.

E-handel

Warto również zastanowić się nad serwisami aukcyjnymi typu Allegro, które generują prawie 50 proc. obrotów na polskim rynku e-commerce. Aukcja przygotowana przez mały sklep internetowy jest widoczna w identyczny sposób jak aukcja dużej firmy. Koszt takiego wyrównania szans to kilkadziesiąt groszy za jedną aukcję.

Posiadając już sklep internetowy, warto skorzystać z serwisów typu pasaże i wirtualne galerie handlowe. W skrócie można je opisać jako wirtualne odpowiedniki centrów handlowych. Na swoich stronach gromadzą one ofertę licznych współpracujących z danym pasażem sklepów, segregując ją według własnych kategorii. Sklepy internetowe integrujące się z takimi serwisami mogą zyskać kolejny kanał dystrybucji bez nakładów finansowych. Pasaże pobierają prowizję dopiero po dokonaniu sprzedaży lub w ogóle z niej rezygnują. Wspomagają funkcjonowanie firmy na dwa sposoby, po pierwsze generując sprzedaż, po drugie umożliwiając działania wizerunkowe mające na celu kreowanie marki i umacnianie pozycji sklepu na rynku. Przykłady takich portali to m.in. Wszystko.pl, TwojPasaz.pl, AlejaHandlowa.pl czy pasaże prowadzone przez Onet i Wirtualną Polskę.

Najbardziej zaawansowaną i najbardziej skuteczną formą sprzedaży w Internecie jest otwarcie własnego sklepu internetowego. Wymaga on systematycznej pracy oraz pewnych nakładów finansowych, ale umożliwia przedstawienie całej oferty firmy w jednym miejscu, skuteczne budowanie marki w Internecie, co przekłada się również na sprzedaż tradycyjną oraz możliwość składania zamówień 24 godziny na dobę dla nieograniczonej liczby klientów. Pozwala znacznie skrócić czas potrzebny na obsługę pojedynczego klienta i zautomatyzować sprzedaż. Sklep internetowy umożliwia integrację wszystkich opisanych powyżej sposobów sprzedaży w jedną spójną całość. Dodatkowo, pozwala na wykorzystanie dodatkowych metod promocji, takich jak porównywarki cen.

Podsumowując, obecność w Internecie to nie tylko strona internetowa. Dostępny jest cały wachlarz innych możliwości, z których część można wykorzystać zupełnie za darmo. Najbardziej zaawansowaną formą jest sklep internetowy, który łączy je wszystkie w jedną spójną całość. Dlatego po wypróbowaniu darmowych form promocji warto zastanowić się również nad taką inwestycją.

Autor: Sebastian Krajewski, product manager Comarch ERP e-Sklep    

Artykuł pochodzi z magazynu Nowoczesne Zarządzanie nr 2/2013.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza