Digitalizacja w Retail

Korzyści biznesowe dla branży retail

Jak digitalizacja wpływa na pozyskiwanie klientów?

W dobie coraz szybciej rozwijających się technologii klient chce posiadać dostęp do oferty danej marki zarówno tradycyjnie - udając się do sklepu stacjonarnego, jak i wirtualnie - korzystając ze sklepów internetowych czy aplikacji mobilnych. Taka oferta powinna być spójna w zakresie dostępnych produktów i aktualnych promocji. Dzięki digitalizacji możliwe jest scentralizowanie zarządzania całą siecią sprzedaży a co za tym idzie – wdrożenie strategii omnichannel. Comarch jest dostawcą kompleksowych rozwiązań mających na celu pozyskanie klientów oraz rozwój relacji z nimi poprzez wielokanałowe, spójne doświadczenie zakupowe.

Chain store management

Do zarządzania biznesem na poziomie placówek sprzedaży (czyli sklepów i innych punktów fizycznej sprzedaży) służą systemy ERP od Comarch. Umożliwiają one analizę zapotrzebowania, monitoring dostępnych stanów magazynowych, współpracę z dostawcami w celu pozyskania jak najlepszych ofert na zakup danego towaru oraz przeprowadzenie procesów produkcyjnych, jeżeli firma jest w stanie dany towar wyprodukować. Ostatecznie, na bazie doświadczeń oraz zaplanowanych budżetów sprzedażowych i zakupowych, menedżerowie odpowiedzialni za sprzedaż określają ceny i wprowadzają towary do obiegu we wszystkich kanałach sprzedaży obsługiwanych przez firmę.

Zarządzanie siecią sklepów

Campain management

Dzięki temu rozwiązaniu możemy prowadzić analizy rynku: szukamy odpowiedzi na pytanie, czy istnieje i jak jest duży popyt na nasze towary. Na podstawie uzyskanych wyników planujemy kampanie, w których określamy grupy klientów, do których chcemy dotrzeć z naszym towarem.

POS i Mobile POS

W  wielu segmentach rynku detalicznego podstawowym kanałem sprzedaży, w którym klient możne zapoznać się z towarem, pozostaje sklep stacjonarny. Comarch udostępnia co najmniej dwa narzędzia, które mogą być w nim wykorzystane: Comarch Retail POS oraz Comarch Mobile mPOS. Comarch Retail POS to nowoczesne rozwiązanie umożliwiające pracę na kasie, dostarczając wszystkie funkcje, jakie można sobie wyobrazić w sklepie stacjonarnym – od przyjęcia dostawy, przez obsługę klienta (np. sprawdzenie ceny i dostępności danego modelu), realizację sprzedaży, a kończąc na inwentaryzacji danego sklepu. Comarch Mobile mPOS to rozwiązanie skierowane głównie do sklepów typu pop-up store, które mogą mieć charakter tymczasowy. Na smartfonie połączonym z mobilną drukarką fiskalną oraz mobilnym terminalem kart płatniczych sprzedawca może przeprowadzić cały proces obsługi klienta, a na koniec wszystkie urządzenia włożyć do kieszeni i zabrać do domu.

systemy POS

Omnichannel sales

Ta grupa narzędzi informatycznych pozwala sprawnie i  wydajnie w jednym miejscu zarządzać wieloma działaniami, przez które firmy dostarczają klientom możliwości zakupu swoich towarów. Z poziomu omnichannel można planować ilości produktów trafiające do sprzedaży i zbierać zamówienia z różnych form (zwykłe sklepy, e-commerce, zlecenia telefoniczne, programy partnerskie itd.). Dane z tych działań stanowią wsad dla systemów produkcji i magazynowania, a także analityki w tych obszarach, aby zapewnić taką podaż, by pokryć istniejące zapotrzebowanie i zrealizować zyski na wykonanych transakcjach. Jest to serce całego procesu sprzedaży.

Omnichannel

Customer service

Są to rozwiązania umożliwiające otwarcie kanałów kontaktowych takich jak e-mail, telefon czy różnego rodzaju chaty. Wszystkie kontakty i zapytania klientów mogą być automatycznie rejestrowane. Na ich bazie sprzedawca może pomóc klientowi w zrozumieniu potrzeby generowanej przez dany towar, a z kolei klient może zgłosić ewentualne uwagi do zakupionego towaru.

Obsługa klienta a digitalizacja

EDI – Elektroniczna wymiana danych

Elektroniczna wymiana danych ma największe znaczenie w handlu hurtowym, jednakże coraz częściej jej zalety są wymogiem we współpracy z klientem detalicznym: np. przechowywanie drukowanej wersji paragonu przez klienta może odejść do lamusa, o ile dostanie on, a następnie będzie miał możliwość jej przechowania, wersję elektroniczną paragonu – np. w chmurze, z wykorzystaniem Comarch IBARD.

EDI - zastosowania w handlu

E-commerce B2C&B2B

Internet jest obecnie nieodzownym kanałem sprzedaży. Jak wykazuje badanie przeprowadzone przez IDC i Comarch, już 43% populacji Unii Europejskiej dokonuje zakupów ten sposób. Comarch dostarcza rozwiązania pozwalające prowadzić sprzedaż do klientów detalicznych B2C (Comarch e-Sklep, wszystko.pl) oraz hurtowych B2B (Comarch B2B). Obserwujemy również zanikanie granicy pomiędzy B2B a B2C, przez co funkcjonalności wspomnianych aplikacji często się pokrywają.

Business Intelligence & Business Process Management

Całość procesów biznesowych wspierana jest poprzez narzędzia, umożliwiające m.in. budżetowanie oraz analizę wszystkich KPI w firmie, pozwalających osobom zarządzającym  podejmować decyzje mające na celu zwiększenie sprzedaży oraz zysków firmy przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Bardzo ważnym aspektem jest również automatyzacja oraz zarządzanie procesami zachodzącymi w firmie. Oba te tematy są nieodzownym elementem naszych rozwiązań dla branży retail.

Business Intelligence pomaga w wykorzystaniu zbiorów danych

Loyalty management, customer engagement, social mining

Głównym celem tych rozwiązań jest utrzymanie relacji z klientem, który kupił nasze towary. Definiujemy dla niego programy lojalnościowe, angażujemy go bezpośrednio w budowanie relacji z nami lub innymi potencjalnymi lub obecnymi klientami, a na koniec analizujemy jego zachowanie w internecie w różnego rodzaju kanałach społecznościowych. Ważnym celem tych rozwiązań jest również spowodowanie, aby klient zakupił nasze towary ponownie lub polecił je innym.

Lojalność klienta: analiza i wielopoziomowe zarządzanie

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza