Sztuczna inteligencja (AI) w Comarch ERP XL

Comarch ERP XL to nowoczesny system do zarządzania podążający za nowymi technologiami i trendami. Jednym z nich jest wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji do wspierania przedsiębiorstw w codziennych obowiązkach.

Wyspecjalizowane mechanizmy AI po przez zdolność uczenia mogą znacząco przyśpieszyć i zoptymalizować poszczególne procesy biznesowe. Ze względu na to Comarch systematycznie wprowadza nowe sposoby ich wykorzystania.

Obszary z AI/ML w Comarch ERP XL

Inteligentne zarządzanie należnościami

Automatyzacja w Comarch ERP XL zastosowana jest w obszarze zarządzania płynnością finansową. Dzięki temu użytkownicy systemu m.in. nie muszą dokonywać żmudnych analizach historii transakcji i płatności kontrahenta, aby przydzielić mu odpowiedni limit kredytowy. Za pomocą jednego przycisku wbudowane mechanizmy Sztucznej Inteligencji w mgnieniu oka dokonają pełnej analizy i zarekomendują odpowiednią wysokość limitu, a ponadto wyznaczą odpowiedni rating dla kontrahenta. 

Wezwania do zapłaty generują się same

Obszar zarządzania płynnością finansową w dużym zakresie dotyczy również działań windykacyjnych. Te zagadnienia także są odpowiednio zaadresowane w Comarch ERP XL. Za pomocą mechanizmów RPA czyli tzw. robotów, możliwe jest automatyczne generowanie i wysyłanie wezwań do zapłaty do kontrahentów, którzy spóźniają się z płatnościami Ta automatyzacja dotyczy także not odsetkowych. Co ważne, cały proces może odbywać się w pełni automatycznie uwzględniając indywidualną politykę windykacyjną danej firmy m.in. liczbę stopni upomnień, okresy po których mają być generowane wezwania czy też wyodrębnienie wybranych kontrahentów, dla których wysyłka upomnień będzie wymagała ręcznego potwierdzenia. 

Efektywniejszy zarządzanie cash-flow

Sztuczna inteligencja w Comarch ERP XL pozwala także na urealnianie firmowego cash-flow. Dla każdego dokumentu poza terminem płatności system automatycznie wyznacza tzw. spodziewany termin płatności. Jest to data, którą mechanizmy AI określiły jako najbardziej prawdopodobną pod kątem rzeczywistej spłaty należności. Dzięki tej wiedzy, zarządzanie stanem środków w kasie i na rachunkach bankowych staje się efektywniejsze, bez potrzeby ręcznej analizy danych czy budowania własnych algorytmów do wyznaczania tych informacji.

Automatyczne wprowadzanie dokumentów dzięki Comarch OCR

W każdej firmie do systemów księgowych i magazynowych wprowadza się wiele dokumentów. Ten proces może być znacząco zautomatyzowany dzięki wykorzystaniu technologii OCR, czyli optycznego rozpoznawania tekstu (z ang. Optical Character Recognition). Właśnie taka technologia jest wykorzystywana w narzędziu Comarch OCR, które za pomocną mechanizmów sztucznej inteligencji rozpoznaje dane ze skanów i zdjęć, a następnie odpowiednio je kategoryzuje

2 razy szybsze wprowadzanie dokumentów 

Użytkownicy Comarch ERP XL mogą wykorzystać możliwości jakie daje Comarch OCR, zarówno do wprowadzania faktur jak i dokumentów magazynowych. Po wskazaniu dokumentów w postaci elektronicznej lub skanów, system odpowiednio przetwarza dane i automatycznie tworzy nowy dokument w systemie, w którym dane są uzupełnione, a oryginał zostaje zapisany w postaci załącznika, który można w każdym momencie podejrzeć. Dzięki temu sam proces wprowadzania dokumentów zostaje znacząco skrócony, a dane zostają zdigitalizowane i w tej formie dostępne dla użytkowników.

Optymalizacja zatowarowania przedsiebiorstwa

Użytkownik Comarch ERP XL może skorzystać również z funkcjonalności wyliczania prognozowanego popytu w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji. Wystarczy, że przeprowadzi trening modelu AI, następnie określi zakres czasowy interesujący go prognozy (np. 3 najbliższe tygodnie) i otrzyma wynik w oknie „Stany na magazynach”. Algorytmy sztucznej inteligencji systematycznie się uczą, analizując historyczne transakcje związane z danymi towarami. Pozwala to przedsiębiorstwu wyprzedzić popyt jego Klientów po przez zaplanowanie odpowiedniego zatowarowania.

Wyliczona przez sztuczną inteligencję prognoza popytu może zostać wykorzystana podczas sprawdzania bilansu stanu towarów na dokumencie BST, co umożliwi przedsiębiorstwu optymalizacje procesu obliczania zapotrzebowania na sprzedawane towary lub materiały wykorzystywane do produkcji. 

AI w Mobile Merchandising

W ramach aplikacji Comarch Mobile stosujemy również algorytmy sztucznej inteligencji, które wspierają pracę merchandisera w zakresie dbania o właściwą ekspozycje towarów w sklepie jak obliczanie facingu, sprawdzanie standów i fiszek reklamowych oraz porównanie z ekspozycją konkurencji. Oko Merchandisera może zostać zastąpione przez mechanizm sztucznej inteligencji, który jest dostępny z poziomu urządzenia mobilnego.

Jak to działa w praktyce? Merchandiser podchodzi do półki sklepowej i uruchamia aplikacje na telefonie. Następnie wykonuje zdjęcia półki, a sztuczna inteligencja w tle rozpoznaje produkty i je zlicza. Merchandiser na końcu procesu otrzymuje raport obecności towarów, który zawiera spis rozpoznanych produktów wraz z ich facingiem. Czynności, które zajmowały zazwyczaj kilka/kilkanaście minut, sztuczna inteligencja pozwala zrealizować w kilkanaście sekund. Co ważne algorytmy sztucznej inteligencji mają zdolność uczenia się rozpoznawania wcześniej nieznanych produktów. 

ChatERP

Sztuczna inteligencja wprowadzona w Comarch ERP XL ma na celu usprawnienie pracy przedsiębiorstw oraz ułatwienie obsługi systemu. Jednym z elementów zdecydowanie wpływających na łatwą komunikację z systemami ERP jest rozwijany w ramach Comarch ChatERP. Jest to mechanizm AI mający na celu komunikację użytkownika systemu za pomocą języka naturalnego. Dzięki odporności na literówki oraz rozumieniu kontekstowemu ChatERP pozwala na swobodną komunikację na poziomie mowy ludzkiej, w celu szybkiego uzyskania danych określonych przez użytkownika systemu.

Funkcjonalność ChatERP to nie tylko szybkie wyświetlanie wyników zadanych pytań – np. wyświetlenie listy firm będących dłużnikami, to również możliwość szybkiego wykonywania zadań w systemie – np. zablokowania w systemie transakcji z największymi dłużnikami. Docelowo narzędzie ma wspierać użytkownika w czasie jego codziennej pracy również poprzez podpowiadanie jakie zdania należy wykonać, wskazywanie zadań, które mogą zostać zautomatyzowane lub wręcz wykonywanie rutynowych czynności automatycznie przez system. 

Więcej o wykorzystaniu AI w firmach na stronie

Sztuczna inteligencja w biznesie

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza