Comarch ERP Optima w Wavecamper: jedno rozwiązanie do wszystkiego
- Opublikowano
- 5 min czytania

Czy możliwe jest wdrożenie systemu Comarch ERP Optima w pięć miesięcy? Tak – co udowodniła firma Wavecamper, producent kamperów, która zdecydowała się na ten krok już kilka lat temu. Co więcej, po uruchomieniu systemu udało się o połowę przyspieszyć proces rozliczania produkcji. A to tylko jedna z wielu korzyści, jakie przyniosła dotychczasowa, wieloletnia współpraca.
Wavecamper produkuje samochody kempingowe na bazie Volkswagena T6.1 i Renault Trafic. Posiada autoryzacje obu tych gigantów motoryzacyjnych, co stanowi gwarancję jakości. Działa już dziesięć lat i w tym czasie wyprodukował ponad pięćset pojazdów.
Produkty Wavecamper pozwalają zachować wielofunkcyjność pojazdów: w tygodniu mogą być używane jako rodzinne vany przystosowane do jazdy po mieście, a w weekendy czy podczas wakacji jako kampery. Są to pojazdy o ponadprzeciętnej funkcjonalności, dostępne zarówno w wersji z krótkim, jak i długim rozstawem osi. Wavecamper produkuje także wysokiej klasy meble do kamperów, posiadając własną stolarnię.
Wyzwania i cele wdrożenia
W związku z dynamicznym rozwojem firmy – której infrastruktura obejmuje niemal 6 000 m² gruntu i około 1 700 m² budynków – już kilka lat temu zapadła decyzja o wdrożeniu zintegrowanego systemu informatycznego.
Zidentyfikowano pięć głównych wyzwań:
- korzystanie z prostych, niewystarczających systemów magazynowych i sprzedażowych,
- brak ewidencji danych,
- zarządzanie produkcją i zaopatrzeniem wyłącznie w Excelu,
- rosnąca liczba operacji w produkcji,
- rosnąca liczba zamówień.
System Comarch ERP Optima został wybrany jako rozwiązanie najlepiej odpowiadające tym potrzebom.
Wraz z Partnerem Comarch – firmą Teneso – określono konkretne cele wdrożeniowe:
- ewidencja części i numerów seryjnych w kompletacji i produkcji kamperów,
- kontrola zużycia materiałów (drewno, metal, aluminium, plastik, elektryka, sterowniki, panele itp.),
- ewidencja czasu pracy na poszczególnych etapach produkcji,
- ewidencja sprzedaży (Polska, UE, świat),
- obsługa przez dziesięciu użytkowników systemu.
Efekty wdrożenia
Cele te zrealizowano w ciągu zaledwie pięciu miesięcy. Od tamtej pory zintegrowany system stanowi fundament działalności firmy – obejmując sprzedaż, produkcję i serwis kamperów.
Wdrożony został moduł Handel, który objął zarządzanie magazynem, sprzedażą, kompletacją i serwisem. Pozwoliło to wyeliminować błędy w wydaniach oraz skrócić czas poszukiwania partii towarów, co przełożyło się na oszczędność ¾ etatu. Proces rozliczania produkcji przyspieszył o 50%. Moduł Kasa/Bank zautomatyzował rozliczenia z kontrahentami, a moduł Serwis usprawnił obsługę elementów produkcji i serwisu.
Dzięki wdrożeniu Comarch TNA, Wavecamper zyskał również możliwość rejestracji czasu pracy za pomocą czytników zbliżeniowych, planowania grafików oraz raportowania czasu pracy. To przełożyło się na wzrost wydajności pracowników o 17%.
– Efekt wymagał pracy obu stron, przygotowania danych i szkoleń, co udało się w pełni – ocenia Karol Szymański, prezes Wavecamper.
Rozbudowa systemu o e-commerce
Współpraca z Comarch nie zakończyła się na pierwotnym wdrożeniu. W kolejnych latach firma zdecydowała się na rozbudowę systemu o nowe moduły – w tym Comarch e-Sklep.
Aby zdążyć na targi branżowe Caravans Salon Poznań, konieczne było wdrożenie pierwszej wersji sklepu internetowego w ciągu zaledwie dwóch tygodni.
– Przeanalizowaliśmy rynek dostawców systemów e-commerce i uznaliśmy, że najwygodniej będzie kontynuować współpracę z Comarch. Po pierwsze, cały magazyn i faktoring już działał na tych produktach. Po drugie, wdrożenie sklepu było najmniej pracochłonne. Po trzecie, wsparcie Comarch okazało się bardzo pomocne – mówi Mariusz Nowak, odpowiedzialny za wdrożenie ze strony Wavecamper.
Po roku funkcjonowania e-sklepu można wskazać trzy główne zalety:
- łatwa integracja z systemami płatności (PayPal, PayNow itp.), bezawaryjne działanie,
- funkcje sklepu – szczególnie Lookbook, który pozwala atrakcyjnie zaprezentować ofertę w rzeczywistych aranżacjach,
- racjonalne koszty, które pokrywane są ze sprzedaży – dodatkowo pierwsze pół roku objęte było promocją na rozruch.
Jeden zintegrowany system
Czy możliwe było tak szybkie wdrożenie? Tak – firma zdążyła na targi i z powodzeniem wykorzystała e-sklep także podczas kolejnych wydarzeń branżowych.
– W ciągu dwóch tygodni uruchomiliśmy nowy kanał sprzedaży, który uzupełnia naszą ofertę – podsumowuje Karol Szymański. – Dodanie modułu Comarch e-Sklep do systemu Comarch ERP Optima okazało się strzałem w dziesiątkę.
Tę opinię podzielają również pracownicy Wavecamper, podkreślając, że trudno nie dostrzec zbieżności: jeden zintegrowany system Comarch ERP Optima – obejmujący sprzedaż, magazyn, kompletację, serwis, rozliczenia, ewidencję czasu pracy i sklep internetowy – działa jak dobrze zaprojektowany kamper: jedno rozwiązanie do wszystkiego.
Skomentuj
Brak komentarzy