Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują tego samego, co duże, tylko szybciej, taniej i bardziej efektywnie - tak brzmi jedno z prawideł biznesu. Jest ono również prawdziwe w obszarze systemów analitycznych, co można stwierdzić śledząc popyt na tego typu rozwiązania w obszarze MSP. 

Wielu właścicieli small businessu chciałoby lepiej zrozumieć swoje firmy i zachodzące w nich procesy, jednak nie mają na to czasu. Wykonują bowiem – prócz typowych działań managerskich – również wiele aktywności pobocznych, które w dużych firmach rozdzielone są na odrębne stanowiska, a nawet działy jak na przykład dział analiz lub obsługi wierzytelności. Pomysłem na rozwiązanie tego problemu może być zatrudnienie dodatkowych osób, jednak praktycy dobrze wiedzą, że w większości przypadków jest to po prostu niemożliwe ze względu na związane z tym koszty (duże) i spodziewane zyski (niewielkie).

 

Klasyczne próby analizy danych

Tworząc analizy samodzielnie, szef niewielkiej firmy traci na nie sporo czasu, a w związku z tym – i sporo pieniędzy. W sytuacji, gdy opóźnia się dostawa, a pod drzwiami czeka klient, trudno znaleźć choćby godzinę na przeanalizowanie procesów czy wyników. Dodatkowo, im więcej raportów przygotowujemy, tym więcej wymagają one zasobów informatycznych – a przez to bardziej obciążają i spowalniają główną, firmową bazę danych, która przecież musi na bieżąco przetwarzać transakcje, zapytania handlowców, dane z produkcji, stany magazynów itp..

Specjaliści IT pracujący w małym przedsiębiorstwie często nie posiadają odpowiednich kwalifikacji lub doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu narzędziami klasy Business Intelligence.

Z drugiej strony, idea controllingu, tzn. bieżącego analizowania wszystkich procesów zachodzących w przedsiębiorstwie pod kątem wydajności i kosztów, szturmem zdobywa gabinety prezesów i managerów. Dzięki niej mogą oni na bieżąco monitorować kondycję firmy oraz prognozować (na podstawie danych historycznych), co wydarzy się w przyszłości. W procesie podejmowania decyzji wykorzystują więc już nie tylko intuicję, ale też rzetelną wiedzę o rzeczywistości biznesowej przedsiębiorstwa.

Naprzeciw potrzebom tego typu klientów wychodzą producenci oprogramowania Business Intelligence, oferując wygodne i sprawiające niewiele problemów w obsłudze analizy przeprowadzane w chmurze obliczeniowej. Użycie nowoczesnych technologii informatycznych pozwala znacznie skrócić czas trwania tych działań, poprawia ich dokładność, eliminuje przypadkowe błędy wynikające z pośpiechu lub przeoczenia.

 

Aby w ten sposób analizować swoje dane, wystarczy przeglądarka internetowa – resztą zajmują się profesjonaliści IT po stronie dostawcy takich rozwiązań. Jednym z nich jest Comarch z rozwiązaniem Comarch BI Cloud.

Czytaj online na ISSUU Pobierz cały numer 

 

Nowe narzędzie, nowe możliwości

„Wykorzystując nasze dwunastoletnie doświadczenie i know-how, postanowiliśmy zbudować zupełnie nowe narzędzie BI przeznaczone dla małych i średnich firm. Tym rozwiązaniem wychodzimy naprzeciw potrzebom firm, które nie posiadają systemów ERP od firmy Comarch, a zależy im na przeprowadzaniu rzetelnych analiz. Stąd też Comarch BI Cloud można zintegrować z dowolnym systemem źródłowym.” – mówi Michał Stadnicki, Dyrektor Centrum Konsultingu Business Intelligence.

Dostępne w Comarch BI Cloud raporty pozwalają managerom i właścicielom prowadzić codzienne analizy sprzedaży, lepiej zarządzać należnościami czy kontrolować rentowność w wielu różnych ujęciach m.in. działów, regionów, produktów – a to tylko wybrane korzyści.

Z analiz BI w Chmurze Comarch można korzystać poprzez nowe, atrakcyjne wizualnie narzędzie raportowe dostępne przez przeglądarkę internetową. Dzięki temu kierownictwo i pracownicy otrzymują możliwość wglądu w wyniki firmy w dowolnej chwili, z dowolnego miejsca i urządzenia m.in. laptop, tablet, smartfon.

Właściciele przedsiębiorstw już nie muszą się martwić, że przeprowadzanie niezbędnych analiz będzie zbyt obciążające dla systemów w biurze – specjaliści robią to w chmurze obliczeniowej. Po skonfigurowaniu częstotliwości aktualizowania danych w Comarch Cloud, na bieżąco mamy dostęp do pełnego zestawu analiz biznesowych.. Ogromną zaletą – zwłaszcza na samym początku korzystania z tego narzędzia – są zestawy predefiniowanych raportów stworzonych przez doświadczonych ekspertów oraz na podstawie przeanalizowanych setek tysięcy raportów naszych klientów, które pozwoliły na wyłonienie informacji najczęściej poszukiwanych przez właścicieli przedsiębiorstw. Dzięki temu kierownicy otrzymują podstawowe informacje praktycznie natychmiast, bez uczenia się obsługi zapytań do firmowej bazy danych czy przygotowywania raportów. Na ich podstawie mogą wyciągać wnioski i rekomendacje działań. Już na początku korzystania z aplikacji można z łatwością tworzyć własne analizy i raporty, a z biegiem czasu coraz bardziej zaawansowane,  idealnie dopasowane do potrzeb informacyjno-decyzyjnych oraz do specyfiki organizacyjnej przedsiębiorstwa.

 

Jak to działa?

Po zintegrowaniu narzędzia z systemem źródłowym firmy wystarczy wysyłać dane do chmury, gdzie są one przetwarzane, po czym umieszczane na gotowych dashboardach (pulpitach / kokpitach managerskich) i raportach, które są dostępne dla klienta przez przeglądarkę internetową. Dużą zaletą według naszych klientów jest wizualizacja danych w postaci wykresów czy wskaźników, która pozwala na znacznie szybsze rozpoznawanie zależności pomiędzy niektórymi obszarami, na pozór nie związanymi ze sobą. Zaawansowane analizy danych są ułatwione poprzez stosowanie filtrów globalnych i interakcji narzędzia. Dzięki temu nie ma potrzeby tworzenia i otwierania szeregu raportów – skondensowaną informację widać od razu po zalogowaniu do aplikacji, a w razie potrzeby, na tym samym ekranie możemy drążyć dane. Ponadto, intuicyjna w obsłudze konfiguracja narzędzia pozwala dostosować harmonogram ładowania danych tak, by częstotliwość aktualizacji danych przekazywanych do Chmury Comarch odpowiadała indywidualnym potrzebom analitycznym firmy.

 

Dzięki rozwiązaniom, takim jak BI Cloud, osoby decyzyjne zajmują się tylko tym, co jest istotne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Nie tracą cennego czasu, dobierając i testując infrastrukturę sprzętową, definiując moduły analityczne czy tworząc od podstaw szereg raportów i pulpitów zarządczych (spowalniających firmową bazę danych) z zakresem informacji wymaganym do podejmowania decyzji. Co więcej, elastyczność narzędzia pozwala na wprowadzanie w nich dowolnych zmian, w zależności od potrzeb czy zmian na rynku.

Rys. 1 Wystarczy wysyłać dane do chmury, gdzie są one przetwarzane, po czym umieszczane na gotowych dashboardach i raportach, które są dostępne dla klienta przez przeglądarkę internetową.

 

Małgorzata Maciągowska, Business Intelligence Consultant, Comarch SA

 

Zapraszamy do lektury najnowszego numeru Nowoczesnego Zarządzania!

Zainspiruj się do jeszcze lepszego prowadzenia biznesu.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza