On coś narysował. Nie wiadomo czy bardziej dla siebie, czy może dla niej. On zdołał coś ważnego uchwycić, a ona potrafiła dostrzec w tym ogromny potencjał – taki był początek Ilustris. Właściciele odkryli, że ich osobiste doświadczenia w budowaniu relacji mogą stać się bazą do założenia firmy. Tworzą i sprzedają autorskie grafiki, plakaty oraz unikalne przedmioty od ponad 20 lat.

- Z Andrzejem poznaliśmy się w liceum i zostaliśmy parą. Żeby ułatwić komunikację, Andrzej zaczął rysować krótkie scenki z naszego życia. Kiedy zrobiliśmy pocztówki z tymi rysunkami, okazało się, że ludzie odnajdują w nich swoje własne, autentyczne historie. Któregoś dnia zapakowaliśmy kartki w dużą walizkę po gramofonie i pojechaliśmy pociągiem na Jarmark Dominikański w Gdańsku, żeby pierwszy raz zarobić trochę więcej pieniędzy. Wtedy kartki zmieściły się w walizce, a do dziś sprzedaliśmy ich już ponad 10 milionów. Andrzej rysuje, a ja wykorzystuję jego rysunki do projektowania pięknych przedmiotów – tak wspomina początki działalności Ilustris Katarzyna Majewska, współwłaścicielka wydawnictwa. 

Spotkajmy się w Internecie

Szczególnie ważną rolę w prowadzeniu biznesu mają dla właścicieli  relacje z klientami – zależy im na stałym kontakcie, cenią ich opinię i uwagi. Dlatego chcieli stworzyć miejsce, które pozwalałoby utrzymywać stałą komunikację z fanami marki Ilustris. Własny sklep internetowy wydawał się być do tego idealny. 

Właściciele zdecydowali się na wdrożenie systemu Comarch e-Sklep. Dostępne w nim funkcjonalności spełniały oczekiwania szefostwa Ilustris. Dodatkowo w firmie od kilku lat używany jest system do zarządzania przedsiębiorstwem z oferty tej samej firmy - Comarch ERP Optima

- Potrzebowaliśmy systemu, który pozwoli nam wypracować i dostosować najwyższe standardy obsługi klienta również w Internecie. W naszym modelu budowania relacji z klientem sklep internetowy jest szczególnie ważnym miejscem. Dzięki niemu mamy bezpośredni kontakt z konkretnymi osobami i ich konkretnymi potrzebami – opisuje Andrzej Tylkowski, współwłaściciel Ilustris.

Właścicielom wydawnictwa zależało, aby funkcjonalności e-sklepu były dostępne na wszystkich urządzeniach: komputerach stacjonarnych, laptopach, tabletach i smartfonach. Niezwykle ważna była też nowa szata graficzna, która miała ułatwić poruszanie się po sklepie i usprawnić proces zakupowy, ale także oddać klimat i estetykę Ilustris. Sklep musiał posiadać również takie elementy, jak: filtrowanie po atrybutach, przyjazną stronę produktu i koszyka oraz przejrzystą strukturę przeglądania i wyszukiwania ponad 2 tys. produktów.

Estetycznie i cyfrowo

Dla kogoś, kto szuka pięknych i niebanalnych przedmiotów żeby obdarować ważną dla siebie osobę, czy umilić sobie własną codzienność, duże znaczenie ma sposób prezentacji produktów dostępnych w danym sklepie, estetyka, ale także użyteczność. Dlatego dla Ilustris opracowano nowy, przejrzysty layout zgodny z najnowszymi trendami, spełniający normy związane z użytecznością. Dzięki zastosowaniu technologii RWD (z ang. responsive web design) sklep jest dostępny dla wszystkich urządzeń. Znacząco poprawiono doświadczenie zakupowe użytkowników wprowadzając m.in.: zaawansowaną obsługę filtrów ułatwiających znalezienie odpowiedniego produktu, nowoczesny projekt kart produktów oraz wyszukiwarkę umożliwiającą intuicyjne znalezienie artykułu lub kategorii.

Ponadto zastosowano mikrodane (dzięki którym w wyszukiwarce można wyświetlać, np. rating, czyli ocenę danego sklepu) oraz tagi Open Graph, które poprawiają czytelność udostępnianych linków w social mediach i pomagają zwiększać liczbę odwiedzin. Dodatkowym usprawnieniem jest zastosowanie elementu dosprzedaży - przy dodawaniu produktów do koszyka, system sugeruje kupującemu inne pasujące do jego zamówienia towary.

Comarch e-Sklep jest również zintegrowany z usługami kurierskimi, uwzględniając rozmiar i wielkość zakupionego artykułu. Przykładowo; w ofercie Ilustris znajdują się plakaty w formacie B1, które po zwinięciiu są dość długie i nie mieszczą się do paczkomatów. Przy zakupie tego produktu klient otrzymuje informację o możliwych sposobach dostawy: przesyłka kurierska lub odbiór osobisty. 

- Pomimo braku doświadczenia w zakresie e-commerce uruchomiliśmy sprzedaż w e-sklepie. Program jest intuicyjny i prosty w obsłudze, a przede wszystkim przyjazny i funkcjonalny dla naszych odbiorców. Jesteśmy bardzo zadowoleni, bo nasi klienci znowu mają dostęp do naszej pełnej oferty i mogą do nas w każdej chwili napisać, mogą zgłosić swoje marzenia, pomysły i potrzeby – wylicza Katarzyna Majewska.

Tłoczno w e-sklepie

- Po wdrożeniu ilość klientów zamawiających w naszym sklepie internetowym systematycznie wzrasta, a my cieszymy się, że mogą nas rozpoznać już od pierwszego spojrzenia na stronę główną. W naszym wypadku wybór systemu Comarch e-Sklep bardzo się sprawdził – mówi Andrzej Tylkowski.

Potwierdzają to wskaźniki: sprzedaż zwiększyła się o 68 proc., a współczynnik konwersji e-commerce wzrósł o 57 proc. Rośnie również udział użytkowników, którzy odwiedzają witrynę, korzystając ze smartfonów. Dodatkowo klienci coraz rzadziej opuszczają e-sklep przed zakończeniem całego procesu zakupowego. Współczynnik porzuceń koszyka zmalał o blisko 30 proc. 

- Firma cały czas rośnie, a my dzielimy się swoim przekonaniem, że warto żyć! I nawet kiedy życie jest trudne i stawia przed nami wyzwania, warto je podjąć, bo na dłuższą metę pozwala nam to piękniej żyć – podkreśla Katarzyna Majewska.

Wdrożenie systemu Comarch DMS w firmie Ilustris zrealizowało przedsiębiorstwo GTECH z Tarnowskich Gór, firma należąca do sieci partnerskiej Comarch.