Mądra cyfryzacja, czyli jak nie przepłacić. Wiceprezes Comarch wystąpił w debacie Forbes

– Sztuczna inteligencja to wynalazek dużo ważniejszy, niż Internet, bo może zastąpić człowieka podczas wykonywania wielu codziennych zadań. Ten proces dzieje się na naszych oczach, a przecież jesteśmy dopiero na początku tej niezwykłej drogi – mówił podczas debaty Forbes inaugurującej Forum Firm Rodzinnych Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarch i dyrektor Sektora Enterprise Solutions.

Debata rozpoczęła Forum Firm Rodzinnych – serię spotkań organizowanych przez redakcję Forbes, podczas których nagradzane są najcenniejsze przedsiębiorstwa w Polsce.

Cyfryzacja a dzietność

Spotkanie odbyło się pod hasłem „Konkurencyjność w świecie pękających sojuszy”. Zaproszeni goście dyskutowali o aktualnych wyzwaniach biznesowych i geopolitycznych, koniecznych inwestycjach czy transformacji cyfrowej. Zwłaszcza ten ostatni temat wzbudził ożywioną dyskusję w studiu. Nowe technologie i cyfryzacja wydają się kluczowe w rozwoju polskiej gospodarki i zwiększaniu wartości polskich firm.

Na wyzwanie to, osadzone w różnych kontekstach, nie tylko biznesowych, zwracał uwagę Zbigniew Rymarczyk: – Według prognoz GUS-u, populacja Polski zmniejszy się o kilka milionów w perspektywie najbliższych dziesięcioleci. Jednocześnie średnia pensja wciąż rośnie znacznie szybciej niż inflacja, a luka płacowa względem Europy Zachodniej zmniejsza się. Oczywiście to dobrze, że wszyscy zarabiamy więcej, bo świadczy to o dobrej kondycji gospodarki, ale aby utrzymać ten trend, potrzebna jest mądra cyfryzacja – mówił.

Sukcesja w firmach rodzinnych sprzyja wdrażaniu technologii, ale należy bardzo starannie przemyśleć, jakie procesy cyfryzować. Często niewielka, nawet pojedyncza zmiana, jak samo usprawnienie wprowadzania dokumentów księgowych do systemu, pozwala w długim horyzoncie czasowym uwolnić pracownika od wielu godzin ciężkiej i powtarzalnej pracy – dodawał wiceprezes Comarch.

AI i KSeF szansą na rozruch firm

Jednym z silników nowej gospodarki w najbliższych latach ma okazać się sztuczna inteligencja. Inteligentne algorytmy i rozwinięte modele AI już dzisiaj wspierają wiele przedsiębiorstw w automatyzowaniu procesów czy odciążaniu pracowników. Polskie firmy dostrzegają te korzyści, ale… na razie niechętnie łączą wiedzę z praktyką. Prawie połowa z nich – według raportu „Made in Poland” przygotowanego przez PMR Market Experts i Comarch – nie potrafi wskazać obszarów, w których AI mogłaby im pomóc.

Uważam, że sztuczna inteligencja to wynalazek dużo ważniejszy, niż Internet, bo może wspierać człowieka podczas wykonywania wielu codziennych zadań. Ten proces dzieje się na naszych oczach, a przecież jesteśmy dopiero na początku tej niezwykłej drogi – podkreślał Zbigniew Rymarczyk.

Jak zatem firmy powinny planować cyfryzację? Proces ten musi uwzględniać zarówno wewnętrzne inicjatywy, jak i obowiązki narzucane przez państwo. Jednym z kluczowych jest Krajowy System e-Faktur, z którym obowiązkowa integracja wejdzie w życie już na początku przyszłego roku. Zapowiada się on na największą rewolucję biznesowo-księgową w nowoczesnej historii Polski, jednak wciąż wiele firm nie jest na tę zmianę przygotowana. Jak pokazują dane z przywołanego raportu, zaledwie 2 proc. firm zdecydowało się w 2024 roku na pilotaż i testy nowego systemu

Jak nie przepłacać za system IT?

Przedsiębiorcy powinni jednak również samodzielnie planować transformację. Bez niej skuteczny rozwój i ekspansja na nowe rynki mogą okazać się niemożliwe. Istotne jest też zaufanie do dostawców informatycznych.

Zauważyłem, że często klienci kupują niezwykle drogie licencje na gotowe oprogramowanie, które później musimy dla nich modyfikować. Nestor, który wymyślił dany proces, kupuje drogi system, płaci za usługi consultingowe i zamiast korzystać z wystandaryzowanych, efektywnych rozwiązań, które budujemy razem z innymi przedsiębiorcami z danej branży, obstaje przy swoim. Właściciele potrafią na nas naciskać i zmuszają do wdrażania procesów, które sami wypracowali. W efekcie ponoszą dużo większe koszty, sam proces cyfryzacji znacznie się wydłuża, a my pracujemy nad często nieefektywnym systemem – mówi Zbigniew Rymarczyk.  

Apeluję, aby przedsiębiorcy bardziej ufali informatykom i technikom, ponieważ tworzone przez nich systemy nie są projektowane w próżni – konkluduje wiceprezes Comarch.

W debacie Forbes wzięli też udział Magdalena Zmitrowicz, członkini zarządu Banku Millennium; Marcin Molak, prokurent w firmie Mexem; Dariusz Duma, prezes FBN Poland; oraz Hubert Rybka, wiceprezes w firmie Reslogistic. Relację z debaty można przeczytać w najnowszym magazynie „Forbes” oraz na stronie internetowej.