Rozmiar cyfrowego świata przekroczył wartość 5 zettabajtów, co odpowiada danym zapisanym na 1 250 000 000 000 płyt DVD. Co więcej, ilość danych generowanych przez współczesne przedsiębiorstwa podwaja się każdego roku. Jednocześnie szacuje się, iż zaledwie 0,5 proc. tych danych poddawanych jest analizie. Liczby te doskonale obrazują bolączkę współczesnych przedsiębiorstw, które gromadzą olbrzymie ilości danych, jednocześnie w tak niewielkim stopniu korzystając z możliwości płynących z ich analizy. Niejednokrotnie problemem jest pozyskanie danych z rożnych źródeł (obszarów działalności przedsiębiorstwa), ich ujednolicenie, integracja czy interpretacja. Rozwiązaniem przytoczonych problemów są systemy klasy Business Intelligence (BI). W niniejszym numerze Nowoczesnego Zarządzania piszemy o najciekawszych prognozach i trendach związanych z rynkiem BI. 

Systemy Business Intelligence zajmują się, w sporym uproszczeniu, przekształcaniem dużej ilości danych pochodzących z systemów źródłowych przedsiębiorstwa w informację wzbogaconą odpowiednim kontekstem oraz przekształceniem tej informacji w przydatną, praktyczną wiedzę. Narzędzia BI umożliwiają sprawne i szybkie tworzenie raportów, analiz oraz sprawozdań na potrzeby wewnętrzne firmy oraz dla instytucji zewnętrznych. Platforma Business Intelligence wspomaga menadżerów podmiotów gospodarczych w podejmowaniu kluczowych decyzji, a pozostałym pracownikom daje możliwość podejmowania optymalnych działań.

 

Business Intelligence także dla MSP

Jeszcze kilka lat temu na wdrożenie systemu klasy Business Intelligence mogły sobie pozwolić jedynie największe przedsiębiorstwa. Związane to było m.in. z długotrwałym, pracochłonnym i kosztownym procesem wdrożenia, a także ze znacznymi inwestycjami finansowymi w zakup sprzętu czy wymaganych licencji. Obecnie sytuacja wygląda zgoła inaczej. Systemy BI zaczynają odgrywać kluczową rolę także w przedsiębiorstwach należących do sektora MSP. Coraz więcej właścicieli i dyrektorów mniejszych firm zdaje sobie sprawę, że aby efektywnie konkurować z największymi graczami na rynku, muszą skutecznie analizować dane zarówno te  gromadzone w wyniku prowadzonej działalności, jak i te pochodzące z szeroko pojętego otoczenia firmy. Dla tej grupy klientów powstały nowoczesne i bardziej przyjazne kosztowo modele nabywania produktów: out of the box oraz chmura obliczeniowa. 

W ostatnim czasie możemy także zaobserwować zmianę wymagań klientów systemów BI. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim rozwiązania łatwiejsze w obsłudze dla użytkowników biznesowych. Dlatego wybór odpowiedniego oprogramowania klasy Business Intelligence, spełniającego wszystkie potrzeby danego przedsiębiorstwa, nie jest prostym zadaniem. Aby uniknąć sytuacji, gdy wdrażane oprogramowanie jest przestarzałe i nie spełnia aktualnych wymagań, warto przyjrzeć się trendom panującym na rynku rozwiązań BI jeszcze przed etapem selekcji. Jakie są zatem kierunki rozwoju aplikacji Business Intelligence na najbliższe lata? 

 

Trend 1: user experience

W najnowszym raporcie firmy analityczno-doradczej Gartner pt. „Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms” możemy zaobserwować istotne zmiany w rankingu producentów. W czołówce rozwiązań znalazły się przede wszystkim narzędzia przyjazne dla użytkowników końcowych. Obecnie do głównych oczekiwań klientów wobec narzędzi raportowych należą: intuicyjność obsługi, eleganckie formy wizualizacji danych (przedstawienia graficznego), łatwość tworzenia i modyfikacji raportów. Dodatkowo, narzędzie analitycznie nie powinno służyć tylko i wyłącznie do tworzenia raportów, ale ma być centralnym miejscem pracy w firmie, służącym do współdziałania użytkowników, udostępniania raportów, źródłem autentycznej, zaufanej i powtarzalnej informacji. Z punktu widzenia użytkownika biznesowego kluczowa jest możliwość samoobsługowej eksploracji danych, w sposób szybki, przyjemny i wygodny, pomimo tego iż wewnątrz oprogramowania zachodzi wiele skomplikowanych procesów wyliczających różnego typu segmenty, plany, cele ilościowe czy prognozy. 

W odpowiedzi na te oczekiwania powstał Comarch BI Point, czyli najnowsze narzędzie self-service BI skierowane do kadry zarządzającej, analityków, jak i działu kontrollingu w przedsiębiorstwie. – Celem, jaki postawiliśmy sobie przy jego tworzeniu, było zbudowanie rozwiązania możliwie najbardziej intuicyjnego i przyjaznego użytkownikowi. Comarch BI Point może być wykorzystywany przede wszystkim do tworzenia zaawansowanych merytorycznie i wizualnie kokpitów menadżerskich oraz analiz o wysokim stopniu złożoności – mówi Michał Stadnicki, Dyrektor Centrum Konsultingu Business Intelligence. Comarch BI Point to także centralne archiwum-magazyn raportów w firmie: wszystkimi raportami użytkownik może się dzielić ze współpracownikami przy pomocy wygodnego interfejsu udostępniania.

 

 

Czytaj online na ISSUU Pobierz cały numer 

Dowiedz się więcej o funkcjonalnościach Bussines Intelligence w oprogramowaniach Comarch ERP

 

Trend 2: BI in-memory

W standardowych systemach Business Intelligence dane przechowywane są na dyskach twardych serwera. Przy dokonywaniu na nich jakiejkolwiek operacji potrzebne jest odwołanie do zasobu dyskowego, co zajmuje określoną ilość czasu. Rozwiązania BI in-memory odpowiadają na oczekiwania związane z ograniczeniem kosztów i czasem uzyskania wyniku-raportu. Przechowywanie danych na dysku twardym zostaje zastąpione przez załadowanie ich do szybkiej pamięci operacyjnej komputera. Dzięki temu użytkownik może skrócić czas przekształceń dokonywanych na raporcie nawet kilkudziesięciokrotnie, może efektywniej zarządzać architekturą sprzętową i ograniczać koszty z nią związane. Dzięki zastosowaniu technologii in-memory, zapytanie trafia do źródłowej bazy danych tylko raz, na początku procesu tworzenia raportu. Zmniejsza to bieżące obciążenie serwerów i sieci. Natomiast do korzyści biznesowych wynikających z zastosowania rozwiązań BI in-memory możemy zaliczyć zdolność do podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym na podstawie dokładnych i aktualnych informacji na temat procesów biznesowych. Powyższe argumenty sprawiają, że wartość rynku BI in-memory dynamicznie rośnie: w 2015 roku przekroczy kwotę 1,6 mld dolarów (Raport Gartner Group przedstawiony na konferencji BI Summit w lutym 2015). 

W aplikacji Comarch BI Point raporty są dostępne dla użytkowników niemal natychmiast, zaś kokpity menedżerskie są aktualizowane na bieżąco.

 

Trend 3: mobilność

Według GUS, liczba aktywnych kart SIM w Polsce w I kwartale 2015 roku przekroczyła 58 mln, natomiast blisko 16 mln użytkowników posiada dostęp do internetu mobilnego. Dlatego nie powinien nikogo dziwić fakt, iż dostarczanie produktów Business Intelligence w wersji mobilnej na smartfony i tablety staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem oferowanym przez producentów. Nowoczesne urządzania mobilne idealnie nadają się do obsługi tzw. „cienkich klientów” (aplikacji, z których możemy korzystać np. poprzez przeglądarkę internetową, bez potrzeby instalowania programu) i bez problemu radzą sobie z wyświetlaniem analiz, raportów czy wykresów. Do tej pory takie rozwiązania nie cieszyły się dużą popularnością, co było spowodowane m.in. małą dynamiką prezentowanych analiz. Obecne narzędzia BI dostępne na urządzeniach mobilnych często oferują te same możliwości co ich desktopowe odpowiedniki: wykorzystanie bogatych grafik, zdjęć, kolorowych wykresów, animacji. Dodatkowo, mobilne rozwiązania BI znakomicie sprawdzają się wszędzie tam, gdzie praca na komputerze stacjonarnym bądź laptopie jest utrudniona (np. w podróży). Dostęp do aktualnych informacji w każdej chwili poprawia efektywność pracy oraz pozwala lepiej zarządzać firmą.

Mając na uwadze powyższe, podczas projektowania aplikacji Comarch BI Point bardzo duży nacisk został położony na wysoką responsywność rozwiązania. Narzędzie doskonale nadaje się do przeglądania i tworzenia raportów na ekranach smartfonów i tabletów, niezależnie od zainstalowanego na nich systemu operacyjnego (iOS, Android, Windows). 

 

Trend 4: rozwiązania w chmurze

Przez lata polskie firmy podchodziły z dużą dozą ostrożności do rozwiązań chmurowych. Jednak w ostatnim czasie możemy zaobserwować znaczny wzrost zainteresowania modelem cloud computingu, o czym świadczy 64-procentowy wzrost sprzedaży Comarch w tym obszarze. Chmura BI to nic innego jak aplikacje i dane przechowywane na zewnętrznych serwerach, do których możemy mieć dostęp z każdego urządzenia z dostępem do internetu. Comarch BI Point w chmurze to rozwiązanie zdecydowanie bardziej komfortowe i tańsze w zastosowaniu niż tradycyjne inwestowanie w hardware i software. 

 

Trend 5: zaawansowana analityka

Coraz więcej klientów poszukuje nie tylko możliwości standardowego raportowania, ale też zaawansowanej analityki opartej na technologii typu, Big Data która umożliwia zdobywanie wiedzy poprzez analizowanie ogromnych, gromadzonych przez lata różnorodnych zbiorów informacji. Coraz częściej również mniejsi klienci pytają o rozwiązania z obszaru predykcji i segmentacji klienta, wspierające lojalność klientów czy sprzedaż wiązaną (ang. cross-selling). Umiejętność wykorzystania narzędzi zaawansowanej analityki pozwala na dynamiczny rozwój z oczywistych powodów: pełniejsza wiedza przekłada się na skuteczniejsze decyzje, na lepsze planowanie działań, analizowanie danych z różnych perspektyw – także z tych, które wcześniej były pomijane. Przykładowo: mogą to być dane demograficzne i behawioralne konsumentów, ich historia zakupowa, preferencje produktowe, reakcje na reklamę itp. Zaawansowana analityka daje także możliwość oszacowania prawdopodobieństwa przyszłych zdarzeń, pozwala na tworzenie różnego typu analiz predykcyjnych m.in. w obszarze sprzedaży czy odejść klientów. Do niewątpliwych zalet wynikających z zastosowania zaawansowanej analityki należą:

odnalezienie idealnych grup klientów dzięki zastosowaniu mechanizmów segmentacji,

określenie potencjału zakupowego klientów,

odkrywanie preferencji klientów,

lepsze planowanie procesu dystrybucji i uzupełniania stanów magazynowych dzięki algorytmom prognozowania przyszłej wartości sprzedaży,

skuteczna ocena kampanii marketingowych.

W zależności od rodzaju i złożoności modelowanych danych stosuje się odpowiednio dobrane modele estymacji. Metodyka wypracowana przez Comarch zawiera know-how na temat sposobów i możliwości przygotowania prognoz sprzedażowych, kosztowych, zasobów magazynowych itp. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, proponujemy nie tylko kompleksowe rozwiązanie Comarch BI Point zaimplementowane bezpośrednio u odbiorcy, ale także model usługowy advanced analytics. W zależności od potrzeby biznesowej przedsiębiorcy mogą skorzystać z wiedzy ekspertów Comarch z obszaru data science, dzięki którym znajdą rozwiązania na konkretne potrzeby analityczne – wyjaśnia Michał Stadnicki. 

Już niedługo systemy klasy Business Intelligence będą pełniły najważniejszą rolę w przedsiębiorstwie. Dlatego tak ważne jest, aby już dziś wybrać optymalne rozwiązanie spełniające wszystkie, nawet te najbardziej wysublimowane potrzeby. Aplikacja Comarch BI Point umożliwia intuicyjną eksplorację danych pochodzących ze wszystkich obszarów przedsiębiorstwa. Aplikacja poza swoimi wbudowanymi funkcjonalnościami jest na tyle elastyczna, że może być dostosowana do wymagań najbardziej wymagających klientów. Z jej pomocą istnieje także możliwość analizy danych pochodzących z Internetu Rzeczy 

 

Rafał Gilarski

Business Intelligence Consultant

 

Czytaj o rozwiązaniach BI >> 

Zapraszamy do lektury najnowszego numeru Nowoczesnego Zarządzania!

Zainspiruj się do jeszcze lepszego prowadzenia biznesu.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza