Pop-up store to idea unikatowego sklepu, który działa tylko przez określony czas. Tego typu przedsięwzięcia już od kilku lat z powodzeniem funkcjonują w niektórych krajach. W Polsce jest to wciąż zjawisko stosunkowo nowe. Mimo to warto je poznać, ponieważ dysponuje wysokim potencjałem sprzedażowym.

Pierwszy na świecie pop-up store został utworzony w 1997 roku, w Los Angeles, przez Jeda Wexlera i Patricka Courrielche, pod nazwą The Ritual Fashion and Music Expo. Istniał tylko jeden dzień – był to rodzaj muzycznego eventu, w trakcie którego sprzedawano odzież niszowych kalifornijskich marek. Impreza szybko zyskała uznanie i przykuła uwagę dużych firm. Dostrzegły one potencjał w tworzeniu krótkoterminowych akcji służących promowaniu produktów, zwłaszcza wśród ludzi młodych. Autorzy projektu The Ritual Fashion and Music Expo zaczęli współpracę z takimi światowymi gigantami jak Motorola, Levi Strauss czy AT&T.

Czytaj online na ISSUU Pobierz cały numer

DOTRZEĆ DO KLIENTÓW

Prekursorem pop-up store na polskim rynku był sklep znanej sieci odzieżowej H&M. Zgodnie z ideą pop-up, wybór lokalizacji nie był przypadkowy – sklep umiejscowiono w jednej z najpopularniejszych warszawskich kawiarni. Punkt sprzedaży funkcjonował tylko przez 3 tygodnie. Został zaaranżowany w wakacyjnym klimacie: dwa tarasy z leżakami tuż nad Wisłą, sklepy, galeria i klub, w którym codziennie grał inny DJ. Dodatkowo marka H&M przekazywała organizacji UNICEF 5 proc. z każdej transakcji zrealizowanej kartą płatniczą.

Sklepy tego typu niosą za sobą wiele korzyści dla firmy. Do najważniejszych możemy zaliczyć:

  • możliwość bezpośredniego kontaktu i poznania potencjalnych klientów,
  • budowanie świadomości marki poprzez emocje generowane przez sklepy pop-up,
  • prowadzenie sklepów pop-up jest o 80 proc. tańsze niż tradycyjnych sklepów stacjonarnych,
  • mniejsze bariery wejścia na rynek – brak przywiązania do stałej lokalizacji i możliwość ograniczenia kosztów czynszu.

Widać zatem, że rozwiązanie to nie jest zarezerwowane tylko dla dużych marek dysponujących wysokimi budżetami marketingowymi. Wręcz przeciwnie: nawet niewielki producent może w ten sposób skutecznie zaistnieć w świadomości klienta z nową marką lub rozszerzyć sprzedaż istniejących ofert.

Z pomocą takim klientom przychodzą rozwiązania Comarch ERP, które w pełni zorganizują sprzedaż w tego typu placówkach handlowych.

COMARCH A SKLEPY POP-UP

Utworzona w 1969 roku Natura Brasil to wiodący producent kosmetyków w Ameryce Łacińskiej i czwarta firma w obszarze sprzedaży bezpośredniej w skali globalnej. Reprezentuje ją ponad 1,4 mln doradców, którzy sprzedają jej wyroby na całym świecie. Firma stawia sobie za cel tworzenie produktów wysokiej jakości oraz troskę o środowisko naturalne.

Natura Brasil stanęła przed wyzwaniem rozwoju sieci sprzedaży we Francji. Firma postanowiła stworzyć sklepy pop-up w strategicznych lokalizacjach handlowych w okresie charakteryzującym się wysoką popularnością wśród klientów, np. przed świętami Bożego Narodzenia. Natura Brasil wybrała firmę Comarch jako dostawcę oprogramowania obsługującego sklepy pop-up. Jak mówi Arkadiusz Iłgowski, Prezes Comarch France:

– Zbudowaliśmy z Natura Brasil silne partnerstwo. Comarch ERP na polu sprzedaży mobilnej w pełni zaspokoił potrzeby firmy w zakresie prostoty użytkowania, szybkości i pewności działania. Zastosowano rozwiązanie Comarch Mobile mPOS, czyli mobilne stanowisko sprzedażowe, które w wersji na tablety było wykorzystywane przez sprzedawców Natura Brasil. Wdrożenie oprogramowania Comarch trwało trzy miesiące, a uruchomienie wszystkich sklepów pop-up odbyło się zgodnie z planowanym terminem.

W Natura Brasil wdrożony został Comarch ERP Altum i współpracujący z nim pakiet aplikacji Comarch Mobile, w tym wspomniane Comarch Mobile mPOS (mobilne stanowisko sprzedażowe). Rozwiązanie to pozwoliło sprzedawcom sklepów pop-up Natura Brasil na:

  • dostęp do pełnej informacji o towarach, łącznie z ich specyfikacją techniczną czy opakowaniem,
  • dostęp do stanów magazynowych w sklepie oraz w innych lokalizacjach,
  • obsługę zestawów promocyjnych,
  • przeprowadzenie transakcji sprzedaży poprzez wystawienie paragonów lub faktur wraz z drukowaniem dokumentów na drukarce termicznej (we Francji nie fiskalizuje się dokumentów),
  • obsługę dowolnej formy płatności, w tym zapłaty kartą, na mobilnych terminalach płatniczych,
  • przyjmowanie zamówień np. na towary, których nie ma w sklepie, wraz z przyjęciem zapłaty lub zaliczki za nie,
  • obsługę zatowarowania sklepu,
  • zbieranie danych o klientach kupujących w danym sklepie.

Niewątpliwą zaletę stanowi również fakt, iż smartfon bądź tablet może być połączony przez bluetooth z terminalem kart płatniczych, drukarką mobilną oraz z zewnętrznym czytnikiem kodów kreskowych. Dzięki temu całe stanowisko sprzedaży zmieści się w kieszeni i na koniec dnia może być zabrane w bezpieczne miejsce.

UDANE WDROŻENIE

– Comarch jest z nami, aby nam pomóc. Dzięki doświadczeniu, które posiada firma, potrafią zawsze skutecznie i szybko zareagować w razie jakiegokolwiek problemu. Projekt został przygotowany i zrealizowany w terminie. Nie mogliśmy sobie pozwolić na żadne opóźnienia, ponieważ mieliśmy ustaloną, ścisłą datę otwarcia sklepów pop-up. Wszystko musiało być gotowe na czas, co udało nam się dzięki obustronnej współpracy – podsumowuje Laurent Lepiez, IT Manager, Natura Brasil France.

 

Tomasz Malinowski, Specjalista ds. marketingu, Comarch SA

Zapraszamy do lektury najnowszego numeru Nowoczesnego Zarządzania!

Zainspiruj się do jeszcze lepszego prowadzenia biznesu.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch


Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.



Przejdź do formularza