Kierunek: outsourcing. Czy IT może splatać się z przemysłem motoryzacyjnym?

Czy jesteś pewien, że obecni dostawcy usług informatycznych wdrożyli najlepszą dostępną technologię dla Twojej firmy i są wystarczająco zaawansowani, aby zabezpieczyć ją przed zagrożeniami? Czy masz wystarczające zasoby IT, aby zaspokoić potrzeby branży i wyprzedzić konkurencję? Jeśli regularnie zadajesz sobie te pytania, usługi outsourcingu IT mogą być dla ciebie właściwą odpowiedzią.

Organizacje zajmujące się produkcją zaawansowanych technologicznie rozwiązań motoryzacyjnych są od dawna aktywnymi konsumentami usług outsourcingowych. Przemysł motoryzacyjny przekazuje około 80% swojej produkcji dostawcom i firmom zewnętrznym (stąd perfekcyjnie wypracowania współpraca biznesowa i kontakty). Motoryzacja odniosła znaczący sukces dzięki pobudzaniu innowacji, redukcji kosztów i optymalizacji procesów. Czy outsourcing jest najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich problemów tej branży? Oczywiście, że nie, ale bardzo często outsourcing pomaga osiągnąć znacznie lepsze korzyści i zoptymalizować funkcjonowanie istniejącej infrastruktury IT. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Jak będzie wyglądał samochód przyszłości?

Samochód przyszłości z pewnością będzie coraz bardziej inteligentny, zautomatyzowany i w pełni powiązany z przedmiotami i ludźmi. Będzie również korzystać z zaawansowanych technologii elektronicznych i oprogramowania, aby pomóc kierowcom komunikować się, socjalizować i współpracować z innymi pojazdami, światłami drogowymi, parkingami i sprzedawcami. Rozwój technologiczny zmienia sposób projektowania i wytwarzania samochodów. Wpłynie też na rozwój usług outsourcingowych w tej branży. Według ekspertów do roku 2035 roczna globalna sprzedaż w pełni autonomicznych pojazdów może przekroczyć 12 milionów sztuk.[1] Warto również wspomnieć, że nowy model biznesowy w branży motoryzacyjnej jest zdecydowanie bardziej zorientowany na klientów, którzy coraz częściej korzystają z zasobów cyfrowych w procesie podejmowania decyzji, koncentrują się głównie na bezpieczeństwie, łatwości użytkowania i łączności. W nowym cyfrowym świecie mobilność staje się zarówno wspólna, jak i autonomiczna. Za dwadzieścia lat samochody przyszłości będą radykalnie różnić się od dzisiejszych pojazdów, podobnie jak i „driving experience”.

Wyzwania transformacji motoryzacyjnej

Nigdy wcześniej rynek motoryzacyjny nie był tak silnie ukształtowany przez globalne siły rynkowe, napędzane w celu szybszego wytwarzania produktów o wyższej wartości i po niższych kosztach. Także przez klientów, którzy zasadniczo chcą projektować własne pojazdy i dążyć do rozszerzenia i ochrony globalnych łańcuchów wartości. Lista głównych wyzwań motoryzacyjnych znajduje się poniżej:

  • potrzeba globalnej standaryzacji. Detaliści, dealerzy i dystrybutorzy muszą wprowadzić standardy pracy bez utraty lokalnych smaczków,
  • potrzeba efektywnego zarządzania relacjami z klientami. Branża motoryzacyjna musi wzmocnić zarządzanie relacjami z klientami poprzez strategiczne kategoryzowanie działań i procesów kluczowych i pobocznych. Budując pozytywne relacje z klientami, należy równocześnie poprawić obsługę posprzedażową,
  • potrzeba innowacji i nowych modeli biznesowych. Aby zaspokoić zapotrzebowanie klientów na niestandardowe samochody, producenci muszą korzystać z najnowocześniejszych technologii, aby znacznie ulepszyć produkty i oferowane usługi,
  • potrzeba zaufania i zgodności. Twoja strategia bezpieczeństwa musi aktywnie przyczyniać się zarówno do lojalności klienta, jak i przestrzegania zasad obowiązujących w branży.

Powyższa lista zawiera tylko najważniejsze zagadnienia. Niektóre trendy wpływają na rynek bardziej, inne mniej. Ale z całą pewnością możemy zauważyć, że w dzisiejszych czasach motoryzacja zmieniła się z technologii o niskiej zdolności transformacyjnej na technologię o dużym potencjale. Jest to głównie efekt rozwoju możliwości technicznych i rosnącej świadomości na temat użyteczności IT. Wszystkie wymienione wyzwania branży można efektywnie wspierać poprzez wdrożenie usług outsourcingowych.

Właściciel czy użytkownik - jak zmieniają się główne trendy na rynku motoryzacyjnym?

Łączność, rosnąca automatyzacja i cyfryzacja to niezwykle ważne trendy, które będą nadal zmieniać światowy przemysł samochodowy. Szacuje się, że w skali globalnej wartość sprzedaży w przemyśle motoryzacyjnym osiągnie 6,7 biliona dolarów do 2030 roku.[2]

Posiadanie samochodu jest oczywiście jednym z największych trendów motoryzacyjnych. Ile samochodów rocznie produkuje się na całym świecie? Tylko w 2016 roku wyprodukowano ponad 70 milionów aut.[3] W tym samym roku na brytyjskich drogach jeździło 34,4 mln samochodów.[4] Kochamy samochody, ale w niedalekiej przyszłości staną się usługą, a nie czymś, co kupujemy i posiadamy. Spójrzmy tylko na Uber i Lyft. Zapewniają usługi transportu na żądanie: kierowca przyjeżdża i odbiera pasażera z wyznaczonego punktu, zatrzymuje się w wybranej lokalizacji, a następnie przejmuje następnego pasażera. Przejście na wspólne przejazdy i mobilność umożliwia konsumentom korzystanie z optymalnego rozwiązania. Jest ono bardzo wygodne: nie musisz kupować paliwa, sprawdzać i wymieniać części, zmieniać oleju lub martwić się konserwacją lub ubezpieczeniem. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to bardziej opłacalne rozwiązanie. Ten trend zostanie przyspieszony wraz z rosnącą popularnością w pełni autonomicznych samochodów.

Preferencje i zachowania konsumentów są ważnym punktem wyjścia dla każdej transformacji. Zachowania związane z mobilnością konsumentów zmieniają się w kierunku ofert dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Przyzwyczailiśmy się się do wysokiej jakości usług dzięki urządzeniom mobilnym. Nowe aplikacje przyjazne dla urządzeń przenośnych zapewniają klientom stały dostęp do osobistych informacji i usług. Jako potencjalni nabywcy samochodów spodziewamy się, że firmy motoryzacyjne zapewnią takie same doświadczenia w zupełnie nowym pojeździe.

Czy outsourcing jest na topie?

Liderzy w branży motoryzacyjnej często muszą podejmować krytyczne decyzje dotyczące tego, jak sprawić by operacje w ich organizacji były o wiele bardziej wydajne, na przykład, czy zlecać usługi IT zewnętrznemu usługodawcy. Skuteczne wdrażanie nowych technologii i koncentracja na kluczowych obszarach działalności biznesowej może zapewnić przewagę konkurencyjną niemal każdej organizacji. Jak połączyć te dwa elementy? Dzięki outsourcingowi usług IT twoja organizacja otrzymuje wiarygodnego dostawcę, który monitoruje twoje środowisko i infrastrukturę, zarządza wymaganiami bezpieczeństwa, pomaga pracownikom w rozwiązywaniu problemów technicznych, zapobiega incydentom i wiele więcej. Korzystanie z usług outsourcingu IT w sektorze motoryzacyjnym może zapewnić wiele korzyści, które prowadzą do optymalizacji operacji pod kątem wydajności, redukcji kosztów i maksymalizacji rentowności. Decydując się na codzienne zarządzanie infrastrukturą przez doświadczonego i zaufanego zewnętrznego dostawcę, zespół IT może skoncentrować się na bardziej strategicznych czy nawet zaniedbanych zadaniach biznesowych. Ponadto zewnętrzni dostawcy mogą wspierać transformację branży motoryzacyjnej i pomagać z powodzeniem konkurować na rynku globalnym.

Lista przykładowych usług, które można zlecić na zewnątrz w branży motoryzacyjnej:

  • Wsparcie dla komputerów stacjonarnych dla ciebie i twoich użytkowników końcowych
  • Zarządzanie serwerami, routerami, przełącznikami, bazami danych i licencjami
  • Service Desk z obsługą produktów poziomu 1 i 2
  • Zdalne usługi monitorowania
  • Usługi wsparcia baz danych
  • Usługi wsparcia sieciowego
  • Usługi infrastruktury IT
  • Tworzenie kopii zapasowych i odzyskiwanie danych w celu utrzymania organizacji na wypadek awarii


Istnieją cztery główne powody, dla których warto zdecydować się na outsourcing usług IT w branży motoryzacyjnej:

  1. Lepsza alokacja zasobów. Outsourcing IT może dać organizacji szansę na przeprojektowanie alokacji zasobów i pomaga skupić się na ważniejszych i zaniedbanych zadaniach.
  2. Przekazanie zadania specjalistom IT. Jeśli twoja organizacja nie ma budżetu ani zasobów na rozwój własnego działu IT, posiadanie zewnętrznego usługodawcy może zabrać ciężar IT twojej organizacji.
  3. Zdobywanie wiedzy z branży. Śledzenie najnowszych aktualizacji i programów to praktycznie praca na cały etat. Twój dostawca usług outsourcingowych dysponuje już wykwalifikowanym personelem, posiadającym niezbędną i bieżącą technologiczną wiedzę. Są zaznajomieni z kluczowymi branżami i standardami specyficznymi dla klienta, dzięki czemu mogą świadczyć usługi, które skutecznie wspierają Twój biznes.
  4. Jeden zewnętrzny dostawca może dostarczyć kompleksową ofertę usług informatycznych obejmujących aplikacje i nowoczesną infrastrukturę, które pomogą Ci sprostać największym wyzwaniom, a także wesprą Cię w transformacji, aby uzyskać lepszą rentowność i większą konkurencyjność.

Uwolnij wartość biznesową w branży motoryzacyjnej dzięki usłudze outsourcingu IT

Dostawcy IT już wspierają przemysł motoryzacyjny dzięki zaawansowanym rozwiązaniom i usługom IT w całym łańcuchu: od dostawców po konsumentów. Nowe technologie pomagają firmom w prowadzeniu wysoce wydajnych operacji obejmujących różnorodne funkcje biznesowe i informatyczne dzięki wykorzystaniu infrastruktury IT.
Jest to idealny czas dla graczy na rynku motoryzacyjnym, aby strategicznie dostosować się do zmieniającego się otoczenia i skupić się na swojej podstawowej kompetencji dostarczania lepszej oferty produktowej, wzmacnianiu wartości marki i wspieraniu ochrony środowiska. Outsourcing niektórych procesów, w tym części infrastruktury IT, daje przewagę w postaci poprawy zadowolenia klientów i obniżenia kosztów operacyjnych, a także wzmocnienia oferty usług posprzedażowych. Musisz tylko przestrzegać kilku zasad, które pomogą Ci odnieść sukces przy korzystaniu z zewnętrznych dostawców:

  • Zachowaj wiedzę specjalistyczną
  • Zwróć szczególną uwagę na procesy, które mogą zapewnić Twojej firmie przewagę nad konkurencją
  • Ciągle rzucaj wyzwania dostawcom w celu wprowadzenia ulepszeń
  • Zapewnij przejrzystość kosztów i wydajności

Przeprowadzony w odpowiedni sposób outsourcing pomoże ci zarządzać IT jako kluczowym elementem twojego biznesu motoryzacyjnego i kluczowym czynnikiem jego sukcesu.


Źródła

  1. https://www.bcg.com/en-br/industries/automotive/default.aspx
  2. “Automotive revolution–perspective towards 2030,” McKinsey & Company, January 2016, www.mckinsey.de/files/automotive_2030.pdf
  3. http://www.worldometers.info/cars/
  4. https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/26/what-will-future-car-of-2040-be-like-luxury
Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe, a my zaoferujemy Ci dedykowane rozwiązanie.