W obecnym świecie globalizacji i technologii, nadążanie za trendami rynkowymi staję się co raz bardziej trudne. Reguły gry rynkowej ciągle się zmieniają i każda firma musi umieć radzić sobie z otaczającą ja  rzeczywistością poprzez szukanie odpowiednich dla siebie rozwiązań, które pozwolą jej kontrolować zmiany bez strat dla swego biznesu. Dużą elastyczność i szybką reakcję na zmiany umożliwia outsourcing, którego ponadto najważniejszymi zaletami są optymalizacja zmian, dostęp do nowoczesnych technologii i kompetencji w postaci wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Przez długi czas outsourcing utożsamiany był tylko i wyłącznie z redukcją kosztów. Na pytanie „dlaczego korzystają państwo z takiego modelu współpracy?”, większość firm odpowiadała, że ze względu na mniejsze koszty. Dziś nie chodzi już tylko o to żeby było taniej, ale również o to, jaką dodatkową korzyść przyniesie nam oddanie usług zewnętrznemu dostawcy. Dlatego, jeśli myślą Państwo o jakiejkolwiek formie outsourcingu dla swojego przedsiębiorstwa, to proszę odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Jak wpłynie on na jakość usług, które Państwo oferują? Czy będę mogli dostarczać usługi szybciej lub będą one lepsze jakościowo? Czy oferta końcowa, kierowana do moich klientów będzie bardziej atrakcyjna? Czy zmiana podejścia będzie równowarta ze zwiększeniem wydajności usług, i w ostatecznym rozrachunku doprowadzi do zwiększenia zadowolenia klientów i większego przychodu?

Dobrym przykładem jest firma Comarch, świadcząca kompleksowe usługi outsourcingowe w zakresie zarządzania środowiskiem IT. Ostatnie lata dla Comarch były owocne w nowe kontrakty bądź rozszerzenia współpracy z dotychczasowymi klientami, co tylko potwierdza, że klienci wybierają przede wszystkim profesjonalizm i kompetencjach firmy. Cena, coraz częściej jest jednym z kryteriów dodatkowych przy wyborze firmy outsourcingowej.

 

Kompetencje – biznesowy potencjał dla najlepszych

Kompetencje, czyli wiedza i dobrze wykwalifikowana kadra, to kluczowy zasób każdej firmy. W szczególności jest to widoczne w przypadku usług informatycznych. W erze cloud computingu i Big Data, współczesne przedsiębiorstwa niezależnie od swojej wielkości czy branży, przetwarzają ogromne ilości danych. Sprawne i efektywne zarządzanie taką ilością informacji wymaga odpowiedniej infrastruktury i rozwiązań technologicznych. Wybór jest tym istotniejszy, że zadaniem całego środowiska IT jest zarówno integracja wielu obszarów działalności firmowej, jak również optymalizacja wewnętrznych i zewnętrznych procesów biznesowych. Współczesny biznes jest wpierany przez różnorodne technologie, czy nowoczesne systemy. Systematycznie przybywa rozwiązań IT potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. W związku z tym obserwujemy wzrost zapotrzebowania na specjalistów, którzy będą w stanie obsłużyć wszystkie te obszary. Odpowiednio wykwalifikowani specjaliści czuwają nad prawidłowym funkcjonowaniem całego środowiska IT i w razie wystąpienia awarii odpowiadają za jej usunięcie, minimalizując czas przestoju systemu przekładający się bezpośrednio na straty dla biznesu.

Co zrobić, kiedy specyfika naszego przedsiębiorstwa nie pozwala na zatrudnienie wykwalifikowanych specjalistów IT, bądź koszt ich pozyskania jest dla nas zbyt wysoki? Idealnym rozwiązaniem wydaje się wówczas outsourcing IT, ponieważ gwarantuje dostęp do potrzebnego oprogramowania, sprzętu, technologii czy kompetencji, równocześnie zmniejszając ryzyko operacyjne. Dla zobrazowania powyższych stwierdzeń i by móc spojrzeć na outsourcing z bardziej praktycznej strony warto pokusić się o przykład. Z wieloletniego doświadczenia Comarch zdecydowałam się na zaprezentowanie wdrożenia usług Comarch Outsourcing IT w firmie stricte produkcyjnej.

 Comarch realizuje obecnie projekt outsourcingowy dla dłużej firmy z branży automotive posiadającej fabryki w wielu lokalizacjach i zatrudniającej kilka tysięcy pracowników. Nasz klient poszukiwał doświadczonego dostawcy rozwiązań outsourcingu IT, który zapewniłby ciągłość dostępu do wszelkich narzędzi biznesowych i systemów wykorzystywanych przez pracowników. Dodatkowo istotnym elementem była konieczność integracji różnych narzędzi informatycznych, użytkowanych w poszczególnych zakładach. Klient zdecydował się na pozostawieniu kompetencji stricte biznesowych w lokalnych działach, dbających o jak najlepszą komunikację na linii pracownicy – IT oraz o zapewnienie ciągłości działania aplikacji poprzez wsparcie własne i kontakty z ich producentami. Jednocześnie został stworzony centralny zespół IT wspólny dla wszystkich lokalizacji. Zadaniem Comarch było przejęcie odpowiedzialności za wsparcie infrastrukturalne we wszystkich lokalizacjach wraz z pełnym całodobowym wsparciem kluczowych elementów infrastruktury, jak również utrzymaniem wszystkich systemów centralnych. Na potrzeby Klienta Comarch udostępnił Service Desk wraz z dedykowanym systemem Call Center, do którego trafiają wszelkie zgłoszenia od użytkowników i powiadomienia z systemów monitoringu. Komórka ta samodzielnie rozwiązuje te zgłoszenia, które mogą być obsłużone w ramach własnych kompetencji, a w przypadku braku możliwości samodzielnego/zdalnego rozwiązania problemu, kieruje go do kolejnych linii wsparcia, bądź pracowników w danej lokalizacji, którzy są odpowiedzialni za utrzymanie lokalnej infrastruktury – mówi Grzegorz Gawron, Project Manager w Comarch ICT odpowiedzialny za realizację projektów outsourcingowych.

 

Podsumowanie

Wejście w outsourcing IT jest jak strach przed lataniem. Długo wahasz się nim po raz pierwszy zdecydujesz się polecieć. Kiedy już pokonasz lęk i odważysz się wzbić do góry, będziesz mógł docenić uroki podniebnych podróży. Z outsourcingiem jest podobnie. Decyzja nie należy do łatwych i jest wypadkową analizy wielu argumentów. Warto jednak rozważyć ten model, weryfikując jego zalety i dowiadując się o możliwych korzyściach od ekspertów z danej dziedziny. Kluczem do osiągnięcia wymiernych korzyści jest wybór kompetentnego i doświadczonego outsourcera, rozumiejącego potrzeby biznesu.

 

Autor

Małgorzata Zabieglińska, Product Manager Comarch ICT

 

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe, a my zaoferujemy Ci dedykowane rozwiązanie.