Efektywna produkcja i sprzedaż tekstyliów wnętrzarskich z Comarch ERP XL

DEKOMA – producent i dystrybutor tkanin meblowych i dekoracyjnych, pasmanterii dekoracyjnej i meblowej oraz tapet i dywanów – postawił na rozwiązanie do zarządzania przedsiębiorstwem Comarch ERP XL. System objął kluczowe dla firmy obszary związane z produkcją i sprzedażą tkanin oraz pozostałych materiałów tapicerskich a także kontrolą dostaw asortymentu firm partnerskich.  Dodatkowo oprogramowanie zostało zintegrowane z systemem informatycznym firm kurierskiej, która obsługuje wysyłkę i transport zamówień.   

O wyborze systemu Comarch ERP XL zadecydowało duże doświadczenie dostawcy systemów IT oraz zakres funkcjonalny oprogramowania, który został dobrze dopasowany do potrzeb firmy.

Przyszłościowa branża wzornictwa

Trendy wzornictwa na obszarze architektury wnętrz zmieniają się jak w kalejdoskopie. Ubiegłe lata to okres panowania stylów industrialnych i skandynawskich. Rok 2020 ma przynieść jednak kres tych popularnych aranżacji i wprowadzić na salony neoantyk, styl afrykański czy podejście mocno stawiające na rozwiązania eko. Dynamika zmian towarzyszy nie tylko trendom w designie, ale też rozwojowi samej branży. Do najszybciej rozwijających się sektorów rynku wzornictwa należą tekstylia wykorzystywane do dekoracji wnętrz, a także opakowania i tapety. Tak konkurencyjny obszar wymaga, aby nie ignorować praktycznych aspektów aranżacji wnętrz takich jak odbiorcy, funkcja i koszty.

Produkcja przygotowana na miarę

Branża wzornictwa to konkurencyjny biznes, dlatego firmy działające w tym obszarze muszą nie tylko śledzić obowiązujące trendy w branży, ale również rozwijać działalność w kierunku digitalizacji produkcji i automatyzacji pracy. Nie mogą o tym zapominać firmy takie jak DEKOMA, która jest jednym z liderów sektora tekstyliów wnętrzarskich w Europie środkowej i wschodniej. Przedsiębiorstwo działa w branży od ponad 20 lat, tworząc i dostarczając kolekcje tkanin meblowych i dekoracyjnych, tapet, dywanów, a także dodatków tapicerskich. Wyzwania branży postawiły przed firmą konieczność wdrożenia systemu ERP, który zabezpieczy specyficzne dla sektora wymagania, związane z ofertą i sposobem pracy.

- Dostarczamy tkaniny i inne materiały tapicerskie, które są konfekcjonowane i sprzedawane w kuponach różnej długości. Przygotowane kupony muszą  posiadać naddatki – dodatkowe centymetry, które pozwalają klientom na ich odpowiednie zszywanie i zabezpieczanie krawędzite „bonusowe” centymetry nie są wliczane do zamówienia, ale znikają z naszego stanu magazynowego. Nasz ERP musiał to uwzględnić – mówi Filip Kuchareczko, Kierownik Marketingu DEKOMA.

- System ERP musiał też ująć w swojej pracy różną wartość użytkową kuponów, która wpływa – zwłaszcza w przypadku końcówek – na cenę tkaniny. Otóż z punktu widzenia tapicera czy krawca kupon 40 metrów bieżących ma zupełnie inne możliwości wykorzystania niż 20 kuponów po 2 mb. – tu nie wystarczą zwykłe matematyczne równania.

To jedno z kilku wymagań klienta, jakie znalazło się w szytej na miarę wersji systemu Comarch ERP XL. Dodatkowo rozwiązanie zostało wzbogacone o funkcjonalności przyspieszające tempo pracy, pozwalające zapewnić ciągłość i standard jakości i walorów estetycznych tkanin czy wreszcie usprawniające organizację dostaw i wysyłek zamówień do klientów.

Dodatkowym utrudnieniem był fakt, że DEKOMA w swojej ofercie posiada wiele produktów innych producentów, a każdy z nich korzysta z innego systemu oznaczeń. Dlatego wdrażany system musiał obsługiwać obce kody dostawców.

- Każda dostawa jest kontrolowana pod względem ilości za pomocą wagi. Potem odbywa się wymuszona kontrola długości i jakości tkanin. Ewentualne błędy i wady są łatwe od odczytania dzięki graficznemu systemowi ich kontroli i prezentacji. System sprawdza też zgodność odcienia poszczególnych bel tkaniny w ramach tej samej dostawy, co jest bardzo istotne z punktu zapewnienia naszym klientom stałej jakości i walorów estetycznych tkanin – wyjaśnia Filip Kuchareczko.

Integracja z kurierem

Podobnie jak sam design, który bez właściwej egzekucji pozostanie jedynie oryginalnym projektem, tak u producenta, przygotowane zamówienie musi zostać sprawnie zrealizowane i dotrzeć do klienta.

Jak mówi Filip Kuchareczko - Zamówienia są automatycznie konfekcjonowane i segregowane ze względu na zdefiniowane kryteria (np. adres, priorytetowy charakter zamówienia, rodzaj towaru). Ułatwia to działania logistyczne, podobnie jak integracja naszego systemu ERP z systemem firmy kurierskiej – automatycznie generowane są etykiety do paczek, a wszelkie informacje przekazywane są bezpośrednio na serwer firmy kurierskiej.

Dodatkowo krojczy i pakowacze mają przy swoich stanowiskach pracy panele stanowiskowe, pozwalające im szybko i wygodnie wprowadzać informacje o realizacji kolejnych zadań. A tych jest sporo. Jak choćby konieczność przeprowadzenia ciągłej i cząstkowej inwentaryzacji bez konieczności zatrzymywania działania firmy, co biorąc pod uwagę, że DEKOMA ma w ofercie ponad 21 tys. produktów jest nie lada wyzwaniem.

Wdrożenie w DEKOMIE wykonał Partner Comarch ERP firma Integramax.

Zobacz demo systemu Comarch ERP XL

Zobacz jak działa w innych firmach produkcyjnych i handlowych