Strategiczne zarządzanie w BIMEX: podejmowanie decyzji w oparciu o dane

Prężnie rozwijający się kanał sprzedaży e-commerce, kilka sklepów stacjonarnych i rozbudowana oferta, w której znajduje się kilkanaście głównych kategorii produktowych: każdy z wymienionych obszarów generuje dużą ilość danych. Na tyle dużą, że ich precyzyjna analiza jest możliwa tylko dzięki specjalistycznym narzędziom z zakresu Business Intelligence.

Powyższy opis dotyczy sytuacji w firmie BIMEX, która dynamicznie poszerza zasięg swojego działania i uważnie podąża za trendami sprzedażowymi. Kierownictwo firmy doskonale zdawało sobie sprawę z tego, że sukces rozumiany przez prężną dystrybucję produktów to dopiero początek strategicznego zarządzania firmą. Chcąc utrzymać pozycję lidera i wciąż ulepszać biznes, trzeba wyrobić w sobie nawyk analizowania bieżącej sytuacji i wyciągania z niej konstruktywnych wniosków na przyszłość. I takie jest właśnie przeznaczenie nowoczesnej aplikacji Comarch ERP BI, którą BIMEX postanowił zastosować w  swoich działaniach biznesowych. Narzędzie bazuje na technologii hurtowni danych. Jego zasadniczym celem jest dostarczanie precyzyjnej i uporządkowanej informacji, stanowiącej esencję z setek, a nawet tysięcy danych firmowych, których nie sposób skutecznie przeanalizować na własną rękę. Zastosowanie prezentowanego rozwiązania analitycznego Comarch ERP Business Intelligence było naturalną konsekwencją wdrożenia w BIMEX systemu Comarch ERP XL, ponieważ stanowi ono część pakietu.

Intuicja jest przydatna, a fakty konieczne: możliwości analityczne Business Intelligence

Intuicja często stanowi trafne narzędzie prognostyczne, zwłaszcza w przypadku doświadczonych przedsiębiorców. Jednak intuicja to jedno, a bazowanie na faktach drugie. Jeśli rozmawiamy o dużych pieniądzach, strategicznym działaniu i długofalowym rozwoju to tutaj nie ma miejsca na ryzyko. Potrzebne są za to rzetelne, aktualne informacje. Zależy nam  na pewności, że zarówno my, jaki i nasi pracownicy podejmujemy codzienne decyzje w oparciu o pewien klucz, który został precyzyjnie wyliczony przez algorytmy Machine Learning. W taki sposób działa właśnie aplikacja Comarch ERP BI.

Rafał Nowak, Współwłaściciel firmy BIMEX

Co zmieniło się na lepsze dzięki zastosowaniu rozwiązania Comarch Business Intelligence?

Kierownictwo BIMEX, na podstawie kilku szybkich operacji komputerowych, może odpowiedzieć sobie na nurtujące pytania, takie jak: w którym rejonie należy wzmocnić działania sprzedażowe? Który produkt sprzedaje się najlepiej? Jakie czynniki mogą być odpowiedzialne za to zjawisko? Czy jest to lokalizacja, cena, a może reklama? Jakie działania biznesowe warto powtarzać, a z których lepiej zrezygnować?  Wszystkie te informacje Zarząd BIMEX otrzymuje szybko, wygodnie i w przejrzystej formie, takiej jak:

  • Raporty, które dostępne są w różnych układach i przekrojach. W zależności od potrzeb i upodobań mogą one mieć postać tabel, wykresów czy map. Analizy mogą obejmować wybrany, wcześniej zdefiniowany obszar, np. efektywność kanału e-commerce, bądź też zawierać podsumowanie wszystkich procesów zachodzących w firmie.
  • Predefiniowane, gotowe analizy, dostępne w standardzie,
  • Własne analizy ad-hoc, zależnie od aktualnego zapotrzebowania,
  • Automatyczne powiadomienia i alerty mailowe, dotyczące na przykład nagłych odchyleń w ilości asortymentu dostępnego w magazynie czy też odnoszące się do wyników sprzedażowych.
Co ważne, rozwiązanie Comarch ERP Business Intelligence zapewnia dostęp do szczegółowych analiz za pośrednictwem przeglądarki internetowej, poczty elektronicznej czy urządzeń mobilnych. Jest to  więc wyjątkowo wygodne narzędzie pracy, zwłaszcza dla kierownictwa czy dla osób pracujących poza biurem.

Comarch ERP Business Intelligence: szybko, mobilnie, skutecznie

Wystarczy telefon i dostęp do Internetu, by w kilka minut dowiedzieć się jak wygląda aktualna sytuacja biznesowa firmy. Szybki i swobodny dostęp do takich analiz oznacza dla BIMEX:

  • Lepszy monitoring działań, zarówno pod kątem  efektywności personelu, jak wyników sprzedażowych osiąganych w poszczególnych regionach czy też w różnych kanałach sprzedaży (e-commerce vs. sprzedaż  tradycyjna)
  • Większa szansa na sprawną identyfikację zjawisk stanowiących w firmie tzw. wąskie gardło i spowalniające jej rozwój. Przykładowo, może okazać się, że opóźnienia w dostawach zamówień do klientów są wynikiem złej logistyki magazynowej.
  • Poprawa komunikacji, zarówno  wewnątrz organizacji, jak i pomiędzy BIMEX, a jej klientami/kontrahentami. W systemie Comarch ERP XL znajdują się wszystkie istotne dane firmowe, czy to związane z przyjęciem towarów do magazynu czy też z realizacją zamówienia. Są to cenne informacje, które stanowią bazę do tworzenia przejrzystych raportów, dzięki którym uprawnione osoby mają ten sam, realny ogląd bieżącej sytuacji firmowej. Dzięki temu rzadziej dochodzi do wewnętrznych nieporozumień czy pomyłek,  a to z kolei pozytywnie rzutuje na wizerunek BIMEX na zewnątrz oraz na jego relacje z klientami.
  • Profesjonalne budżetowanie, ponieważ dzięki Comarch ERP Business Intelligence można tworzyć wielowariantowe budżety: optymistyczne, realistyczne i pesymistyczne. Taka poszerzona perspektywa ułatwia definiowanie i realizację strategicznych celów przedsiębiorstwa.

Księga Raportów, czyli gdzie szukać odpowiedzi na nurtujące pytania?

Aplikacja Comarch ERP Business Intelligence, poprzez automatyczną integrację z bazowym systemem Comarch ERP XL, zapewnia pracownikom BIMEX dostęp do gotowego zestawu raportów. Jest to możliwe za pośrednictwem Księgi Raportów, narzędzia dostępnego przez Pulpit. BIMEX wykupił także licencję na Comarch BI Point, która dodatkowo poszerza możliwości analityczne firmy. W ramach tego rozwiązania osoby decyzyjne mogą monitorować to, co dzieje się w firmie za pomocą interaktywnych kokpitów menedżerskich (tzw. dashboardy).

Nie zostawaj w tyle ze swoim biznesem

Zdaniem analityków IDC świadomość potencjalnych korzyści z zastosowania narzędzi analitycznych Business Intelligence konsekwentnie wzrasta. Rozwiązania te mają obecnie około 20% udziałów w rynku, a tendencja wskazuje na dalszy rozwój. Zarówno mniejsze, jak i duże przedsiębiorstwa decydują się wdrożyć do swojej działalności przynajmniej podstawowe narzędzi analityczne.

 

Autor tekstu: Joanna Oprawa-Karwat

Specjalistka ds. marketingu i PR w firmie Graphcom, będącej wieloletnim partnerem Comarch. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. W Graphcom odpowiedzialna m.in za tworzenie case study z wdrożeń produktów Comarch w branży produkcyjnej i retail, działania w zakresie marketingu online, a także współpracę z portalami działającymi w obszarze IT. Kontakt: https://graphcom.pl/kontakt/

Ostatnie wpisy:

Skomentuj

Add comment

Skontaktuj się z ekspertem Comarch


Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.



Przejdź do formularza