Comarch ERP XL u lidera sprzedaży akcesoriów kosmetycznych

Według prognoz PMR sektor kosmetyczny w Polsce powiększy się w 2022 roku o 6,1% i osiągnie wartość 27,7 mld PLN. To najwyższy wzrost od 2009 roku. Na ten wynik miał wpływ z jednej strony brak istotnego oddziaływania pandemii Covid-19 oraz wojny na Ukrainie na zachowania konsumentów, z drugiej, rosnąca inflacja powodująca podwyżkę cen produktów, a zarazem wyższe wydatki na kosmetyki. 

Według PKO BP dynamika rynku w latach 2023-2027 niewiele się zmniejszy i wyniesie 5% średniorocznie.

Jednym z liderów na polskim rynku akcesoriów kosmetycznych jest firma Donegal z Rzeszowa. Od lat 90. stale rozwija swoją działalność. Obecnie ma w ofercie ponad 1000 produktów marek Donegal i Neess, dostępnych zarówno w kanale e-commerce jak i w drogeriach (m. in. Rossmann, Natura, Dino czy Hebe) oraz w sklepach wielkopowierzchniowych (m.in. E.Leclerc). Cześć produkcji jest skierowana do klienta profesjonalnego. Duża część przychodów Donegal pochodzi z eksportu do 20 krajów świata.

Firma Donegal od kilkunastu lat korzysta z systemu Comarch ERP XL. Wraz ze zmieniającymi się w czasie potrzebami firmy, a także rozwojem technologii, rozwiązanie wciąż ewoluuje optymalizując kolejne obszary biznesowe

Nieustanna ewolucja Comarch ERP XL w Donegal

Na początku działalności Donegal korzystał z systemu do zarządzania, który w pewnym momencie przestał spełniać wymagania przedsiębiorstwa. Potrzebne było oprogramowanie zintegrowane, które ułatwiłoby i przyspieszyło działanie wielu procesów poprzez ich cyfryzację i automatyzację. Po wnikliwej analizie wybrano system Comarch ERP XL. Jego implementacją (wówczas pod nazwą CDN XL) zajęła się w firma Proferis.

Na początku wdrożono podstawowe moduły umożliwiające realizację głównych procesów, czyli: zamówienia sprzedaż, import, księgowość, kadry i płace, produkcję (kompletacja) oraz środki trwałe. Kiedy pojawiła się potrzeba usprawnienia pracy handlowców i realizacji zamówień dla sektora B2B oraz cyfryzacji dokumentów sprzedażowych i analizowania różnych aspektów działania przedsiębiorstwa, rozszerzono możliwości systemu wdrążając dodatkowe aplikacje, w pełni zintegrowane z ERP XL.

Były to:

  • Comarch Mobile Sprzedaż - system na urządzenia mobilne dla przedstawicieli, z którego realizują wizyty handlowe, zamówienia i reklamacje;
  • platformę Comarch B2B - narzędzie internetowe do realizacji zamówień dla klientów biznesowych i dystrybutorów;   
  • Comarch DMS - elektroniczny obieg dokumentów;
  • Comarch BI - raportowanie i analizy.

Sprzedaż w kanałach B2C i B2B wkracza na nowy poziom

Donegal prowadzi sprzedaż zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych: dystrybutorów hurtowni i salonów partnerskich. Wdrożone aplikacje zmieniły jakość pracy w obu kanałach.

Za pośrednictwem Comarch Mobile przedstawicie handlowi planują wizyty u klienta, przyjmują zamówienia oraz reklamacje. Zamawiane przez klienta towary wybierane są z listy i dodawane do zamówienia. Istnieje też możliwość wskazania magazynu, z którego produkty zastaną pobrane. Donegal posiada własny magazyn, ale współpracuje również z centrami dystrybucji. Dzięki integracji z systemami magazynowymi partnerów można od razu sprawdzić stany magazynowe. Przygotowane zamówienie automatycznie trafia do Comarch ERP XL i jest przekierowywane do realizacji. Kiedy towar zostaje już skompletowany, a zamówienie zatwierdzone przez magazyniera na konektorze danych, automatycznie generowana jest faktura i drukowana etykieta. Możliwości przeprowadzenia całego procesu zamawiania z poziomu urządzenia mobilnego i automatyzacja wielu działań znacznie skraca czas obsługi klientów.

Z kolei platforma internetowa Comarch B2B umożliwia zdalną obsługę sieci sprzedaży w modelu Business-to-Business. Platforma wykorzystywana jest głównie w Mistero Milano (powiązanej spółce, produkującej lakiery i akcesoria do paznokci dla klienta profesjonalnego). Hurtownie i salony partnerskie nie muszą już czekać na przedstawiciela handlowego, żeby złożyć zamówienie, mogą to zrobić samodzielnie online. Platforma zawiera ponadto pełną historię zamówień i płatności oraz informacje o promocjach i nowościach, a także pozwala na personalizację i zarządzanie uprawnieniami dostępu, np. księgowa może mieć dostęp tylko do płatności, a inny użytkownik do zamówień czy faktur. Każde zamówienie złożone za pośrednictwem Comarch B2B jest automatycznie przekazywane do systemu Comarch ERP XL.

Papierowa faktura odchodzi w przeszłość

Coraz więcej firm podąża stronę "paperless", przejścia z dokumentów papierowych na cyfrowe, trend ten nie omija także firmy Donegal. Takie zadanie spełnia wdrożona w firmie aplikacja Comarch DMS, która uprawnia nie tylko sam obieg dokumentów, ale też wpływa na wydajność i efektywność wielu innych procesów w różnych obszarach biznesowych firmy.

Każdy dokument kosztowy po skanowaniu przez OCR lub skanowaniu ręcznym jest wprowadzany do Comarch DMS, następnie zostaje opisany w odpowiedni sposób, przechodzi przez kolejne etapy wymagane do jego zatwierdzenia i trafia do księgowości. W aplikacji można ustawić zarządzanie dostępem do zadań i dokumentów. Cyfryzacja obiegu faktur i przechowywanie ich w postaci elektronicznej eliminuje ryzyko ich zgubienia lub zniszczenia oraz przyspiesza realizację płatności. 

Szczegółowe analizy i subskrypcja raportów

Rozwiązania z obszaru Business Intelligence automatyzują proces pozyskania, przygotowania i analizy danych z różnych źródeł w czytelne informacje, które umożliwiają firmom tworzenie strategii biznesowych, których celem jest zwiększenie efektywności operacyjnej i produktywności. Dane pozyskiwane są w czasie rzeczywistym, co sprawia, że wszelkie decyzje podejmowane są w oparciu o aktualne informacje. Comarch BI, wdrożony w Donegal służy do budowania złożonych raportów bezpośrednio w hurtowni danych. Można również stworzyć własne zapytanie w SQL i przedstawić je w formie raportu. Rozwiązanie oferuje rozbudowaną listę różnych wymiarów analitycznych, obejmującą dane dotyczące zamówień, sprzedaży, rotacji produktów w magazynie, zalegania towarów oraz innych obszarów działalności. Donegal może, dzięki BI, tworzyć raporty dotyczące np. kosztów kanałów e-commerce, sprzedaży według poszczególnych kategorii czy przeterminowanych płatności. 

- W raportach sprzedaży mamy możliwość dotrzeć do poziomu pojedynczego produktu. Podobnie w raporcie płatności przeterminowanych, gdzie klikając na numer faktury otwieramy ją w systemie ERP XL, by przyjrzeć się zawartym w niej informacjom i zobaczyć dlaczego pojawiło się przeterminowanie - mówi Marcin Chrzanowski, Członek Zarządu w Donegal i APM Group.

Przydatnym rozwiązaniem jest także mechanizm subskrypcji, który według określonego wcześniej harmonogramu pozwala na cykliczne wysyłanie raportów, zaktualizowanych o bieżące dane do różnych osób i działów w firmie.

Korzyści z wdrożenia Comarch ERP XL i plany na przyszłość

Co zyskał Donegal dzięki wdrożeniu systemu Comarch ERP XL i aplikacji dodatkowych? Przede wszystkim jednolite, elastyczne, zintegrowane środowisko, z możliwością rozbudowy, które jest stale rozwijane i doskonalone przez dostawcę zgodnie z nowymi trendami technologicznymi. To po prostu system na lata, który już od 2010 roku podąża za rozwojem firmy i dalej będzie dotrzymywał kroku jej planom.

Jak stwierdza Marcin Chrzanowski: "Comarch ERP XL ma bardzo dużo funkcjonalności, nie wszystkie z nich obecnie wykorzystujemy, ale będziemy dalej go rozwijać. W niedługim czasie chcemy wdrożyć Comarch BI Point, aby jeszcze wzmocnić możliwości analityczne systemu oraz uruchomić w DMS nowe procesy związane z kadrami, by wyeliminować tam papierowe dokumenty. Rozwiązanie jest stale unowocześniane, zgodnie z nowymi technologiami, co mieliśmy okazję zaobserwować chociażby na przykładzie ewolucji interfejsów w aplikacjach mobilnych".

Dowiedz się więcej o Comarch ERP XL

Obejrzyj wystąpienie Klienta 

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza