Z Comarch ERP XL dookoła świata. Wdrożenie w Albatros Aluminium
- Opublikowano
- 5 min czytania
Albatros Aluminium wytwarza tyle profili aluminiowych, że można by nimi obwiązać Ziemię wzdłuż równika. Dwukrotnie. Z aluminium, które firma zużywa, można by wyprodukować 500 jumbo jetów.
I nie ma tu mowy o produkcji seryjnej. Jest ona złożona, wieloetapowa i działa dla każdego klienta inaczej – firma funkcjonuje w modelu MTO (make-to-order), co oznacza, że każdy zamawiający (a pochodzą oni z praktycznie każdej branży) jest traktowany w maksymalnie jednostkowy, spersonalizowany sposób. Dlatego cały proces obsługi zamówienia musi być drobiazgowo zaplanowany i wykonany. Kluczowym wyzwaniem dla płynnego funkcjonowania przedsiębiorstwa w tak zmiennych uwarunkowaniach jest odpowiednia organizacja procesów produkcyjnych, pozwalająca, przy maksymalnym dopasowaniu do potrzeb klienta, szczycić się wysoką wydajnością pracy.
Zanim okrążymy świat
Aby osiągnąć powyższe, niezbędne jest wdrożenie w firmie jednego systemu ERP, który organizowałby pracę przedsiębiorstwa. Jedną z głównych korzyści, jakie niesie ze sobą taka operacja, jest uspójnienie obiegu danych, poprawa komunikacji, nadanie odpowiedniego rytmu przepływu informacji między działami. Zanim jednak Albatros zdecydował się na dokonanie tej zmiany, pracował w aż trzech różnych środowiskach:
- w obszarze kadr – Comarch ERP Optima,
- w obszarze planowania, gospodarki materiałowej, MES, kooperacji, obsługi klienta, logistyki i magazynu – konkurencyjny system ERP,
- w obszarze sprzedaży, zakupów i serwisu – komunikacja mailowa i arkusze kalkulacyjne ze środowiska Microsoft Office.
Rozwiązania te nie tylko nie tworzyły spójnego „ekosystemu informacyjnego”, ale też jednostkowo nie pokrywały potrzeb tak dużego przedsiębiorstwa. Proces przygotowania do wdrożenia systemu ERP jest także doskonałą okolicznością, by zoptymalizować pracę przedsiębiorstwa, konfrontując własną logikę codziennej działalności z tą zaproponowaną przez projektantów producenta systemu. Widać wówczas, że np. Excel – choć wprawny operator jest w stanie wiele w nim zautomatyzować – nie proponuje funkcjonalności zaawansowanych na tyle, by móc w nim w optymalny sposób obsłużyć złożone, specyficzne procesy.
Nie można zapomnieć o bardzo ważnym aspekcie wprowadzenie systemu zintegrowanego i – optymalizacji kosztów. Utrzymywanie rozproszonego, bazującego na wielu licencjach środowiska IT absorbowało nie tylko roboczogodziny, ale i pieniądze. Posiadanie jednego, ale kompleksowego systemu ERP, pozwoliło zracjonalizować także wydatki na zarządzanie.
Dlaczego Comarch ERP XL?
Wiemy już, dlaczego z punktu widzenia firmy wdrożenie nowego systemu ERP było koniecznością. Ale dlaczego wybór padł akurat na Comarch ERP XL?
- Ciągła zgodność z przepisami – dynamika zmian w przepisach w ostatnich miesiącach i latach zdaje się wciąż narastać; aby pozostawać z nimi na bieżąco, potrzeba nie lada wysiłku, kosztów i zaangażowania; pracując z Comarch ERP XL – polskim systemem od polskiego producenta – Albatros ma gwarancję regularnych aktualizacji odpowiadających na wszystkie zmiany w przepisach
- Zrozumienie filozofii funkcjonowania średnich przedsiębiorstw – Comarch ERP XL odpowiada na potrzeby firm, które plasują się między małymi organizmami a wielkimi korporacjami: zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i kosztów
- Produkcja przemysłowa – Comarch ERP XL posiada funkcjonalności dedykowane stricte firmom produkcyjnym
- Referencje, społeczność wokół Comarch ERP XL – Albatros przeprowadził konsultacje z innymi firmami o podobnej specyfice pracującymi z systemem, weryfikując, czy na pewno odpowiada on potrzebom firmy
- Kompetentna i bliska terytorialnie firma wdrożeniowa – w tym przypadku Omega Systems, która sprawnie i dynamicznie przeprowadziła Albatrosa przez proces wdrożenia
- Wycena oraz sposób jej kształtowania – model licencjonowania adekwatny dla firm o wielkości Albatrosa, pozwalający na elastyczność w doborze funkcjonalności
W drogę!
Oczywiście dzisiaj w biznesie unikamy mówienia o problemach, zamiast tego – widzimy wyzwania. Z nimi także musiał zmierzyć się Albatros. Wśród nich znalazły się m.in. strach przed zmianą i przywiązanie do dawnych przyzwyczajeń. – Dobry system ERP to taki, w którym zaszyty jest know-how z wielu wcześniejszych wdrożeń – tłumaczy Paweł Stapf, Chief Technology Officer w Albatros Aluminium. – Innymi słowy: te wszystkie mądrości, których albo można nauczyć się z książek i systemów, albo na własnych błędach, co jest drogie i pracochłonne. Tym samym ogromnym wyzwaniem było to, by menadżerom i liderom poszczególnych obszarów, zwłaszcza produkcyjnych, pokazać, że to, jak pracowali w ostatnich latach, jest funkcjonalne z punktu widzenia efektów, ale można to zrobić taniej, szybciej i lepiej.
Bariery te udało się jednak przezwyciężyć. Dzięki temu Albatros Aluminium bardzo szybko mógł cieszyć się z wymiernych efektów wdrożenia, m.in.:
- system zintegrowany pozwala scalać procesy i wybrane assety zaprzęgać do różnych celów, likwidując mnożenie bytów ponad potrzebę i eliminować błędy – np. karta pracownicza, służąca wcześniej tylko do rejestrowania czasu pracy, teraz jest też kartą do logowania się do systemu, co minimalizuje prawdopodobieństwo pracy na cudzym koncie
- praktyczna automatyzacja – np. obsługa kodów QR, która pomaga eliminować błędy i przyspieszać realizację wielu procesów
- tworzenie wieloetapowych zleceń produkcyjnych
- integracja z maszynami dzięki technologii Internet of Things
- pętle i powtórne wykonanie czynności – konstrukcja technologii, która na wybranych etapach pozwala powrócić do poprzednich; możliwość realizacji wielu zleceń naraz na wybranych gniazdach; możliwość realizacji czynności za pomocą kolektora danych
- MES - Ewidencja na każdym etapie produkcji - kontrola ilości na kolejnych czynnościach, pełne informacje o użytych narzędziach, kontrola surowca, pomiar czasu wykonywanych czynności
- planowanie z uwzględnieniem narzędzi, kontrola zmiany, automatyczne łączenie zleceń według wskazanych kryteriów.
Skomentuj
Brak komentarzy