Podstawy modelowania systemów w języku UML

    Czas trwania
    Godzina rozpoczęcia
    Stopień trudności

      Podstawy modelowania systemów w języku UML


      Szkolenie w wersji zdalnej i stacjonarnej

      Opis szkolenia

      Szkolenie dzięki któremu uczestnik zapozna się z praktycznym wykorzystaniem języka UML w projektowaniu systemów. a także wykorzystaniem narzędzia wspomagającego użycie UML (na przykładzie programu Enterprise Architect).

      Poznaj program szkolenia

      Co zyskasz dzięki szkoleniu ?

      Cele szkolenia

      Celem szkolenia jest:

      • praktyczne wykorzystanie języka UML w projektowaniu systemów.
      • odczytywanie i interpretacja podstawowych, niezbędnych w dokumentacji projektowej diagramów UML.
      • zapisanie poprawnej notacji UML (zgodnie ze standardami światowymi).
      • tworzenie dokumentacji projektów  informatycznych (również funkcjonalnej/reklamowej, użytkowej i wykonawczej/technicznej).
      • wykorzystanie narzędzia wspomagającego użycie UML (na przykładzie programu Enterprise Architect).

      Umiejętności

      Dzięki szkoleniu uczestnik będzie:

      • wykonał wstępną analizę potrzeb klienta,
      • modelował środowisko biznesowe oraz podstawową architekturę tworzonych systemów,
      • tworzył algorytmy przebiegu procesów (biznesowych i informatycznych),
      • budował procesy analityczno-projektowe i deweloperskie.
      Czy to szkolenie jest dla Ciebie ?

      Profil uczestników

      Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które pracują w ramach zespołów tworzących systemy informatyczne i potrzebują języka usprawniającego współpracę (wewnątrz zespołu oraz z klientami). Szkolenie dla analityków biznesowych i systemowych, programistów, testerów, dokumentalistów, wdrożeniowców oraz dla menedżerów w/w zespołów.

      Przygotowanie uczestników

      Wymagana wiedza uczestników: ogólna znajomość zagadnień związanych z procesami projektowania i tworzenia systemów.

      Czas trwania
      Przed nami:
      • 3 dni, 24 godzin szkoleniowe
      Szczegółowy program szkolenia

      Szczegółowy program szkolenia

      Rozpoczęcie szkolenia – sprawy organizacyjne

      Język UML

      Cel i zastosowanie

      Korzyści płynące z dobrej dokumentacji projektowej

      • Potrzeba istnienia (sensownych) standardów
      • Powstanie i wersje języka
      • Do czego służy UML?
      • UML a projektowanie obiektowe
      • Typy diagramów
      • Cechy dobrego modelu w UML
      • Podstawowe problemy przy projektowaniu
      • Narzędzia wspomagające

      Tworzenie modelu

      • Budowa okna programu
      • Tworzenie nowego modelu/projektu
      • Podstawowe operacje na modelu

      Class Diagram – słownik terminologii klienta i architektura systemu

      • Podstawowe pojęcia związane z projektowaniem obiektowym
      • Analiza językowa
      • Tworzenie diagramu klas
      • Ćwiczenia

      Informacje uściślające definicje klas

      • Atrybuty klasy – właściwości obiektów systemu
      • Operacje klasy – funkcje i działania obiektów systemu
      • Dobra praktyka – typy danych dla atrybutów i argumentów operacji
      • Dodatkowe informacje uściślające definicję klasy – cel i ograniczenia obiektów systemu
      • Ćwiczenia

      Związki (ang. relationships) między klasami – struktura zależności obiektów systemu

      • Złożenie lub agregacja
      • Powiązanie (asocjacja) między klasami
      • Role powiązanych klas
      • Liczebność dla związku między klasami
      • Ćwiczenia [40 min.]

      Stereotypy – rozszerzenia języka

      Kryteria poprawności diagramu UML

      Object Diagram – specyficzne obiekty systemu

      • Konwencje UML
      • Tworzenie diagramu obiektów

      Package Diagram

      • Tworzenie diagramu pakietów

      Use Case Diagram – procesy realizowane przez system

      • Analiza funkcjonalna – cel i znaczenie
      • Diagram przypadków użycia w analizie funkcjonalnej
      • Podstawowe elementy
      • Przypadek użycia (use case)
      • Aktor (actor)
      • System
      • Konwencje UML
      • Tworzenie diagramu przypadków użycia
      • Ćwiczenia

      Scenariusze (scenarios) – czynności składowe procesów

      • Struktura scenariusza
      • Znaczenie scenariuszy w analizie
      • Znaczenie scenariuszy w projekcie
      • Dodawanie scenariuszy
      • Ćwiczenia

      Optymalizacja tworzenia scenariuszy

      Kryteria wydzielania procesów w trakcie pisania scenariuszy

      Związki na diagramach przypadków użycia – zależności między procesami w systemie

      • Asocjacja aktora z przypadkiem użycia
      • Przypadek zawierany (include)
      • Przypadek rozszerzający (extend)
      • Punkt rozszerzenia przypadku użycia (extension point)
      • Ćwiczenia

      Activity Diagram – algorytmy przebiegu procesów

      Podstawowe pojęcia

      Konwencje UML

      Tworzenie diagramu czynności

      • Punkt początkowy (initial point)
      • Czynność (activity)
      • Punkt końcowy (final point)
      • Przepływ sterowania (control flow)
      • Czynność uszczegółowiona

      Przepływy decyzyjne – uwarunkowane rozgałęzienie procesu

      Przepływy współbieżne – przetwarzanie równoległe

      • Rozwidlenie (fork node) lub scalenie (join node)
      • Specyfikacja scalenia (join specification)
      • Tory (swimlanes) i partycje (partitions) – oznaczanie odpowiedzialności lub miejsca realizacji
      • Wagi (weights) – uruchomienie czynności po przekroczeniu wartości granicznej
      • Sygnały (signals) – uruchomienie czynności zdalne lub w/po określonym czasie
      • Obszary rozszerzenia (expansion regions) – przetwarzanie strumieni danych lub kolejek obiektów
      • Obszary przerwania (interruptible activity regions) – zdalne, czasowe lub awaryjne przerwanie czynności/procesu
      • Ćwiczenia

      Communication Diagram – szkic komunikacji obiektów w procesie

      • Podstawowe elementy
      • Klasyfikator (classifier)
      • Asocjacja (association)
      • Komunikat (communicate)
      • Konwencje UML
      • Tworzenie diagramu komunikacji
      • Ćwiczenia

      Requirements Diagram – potrzeby klienta/użytkowników systemu

      • Wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne
      • Dobra specyfikacja wymagań
      • Zbieranie wymagań
      • Związki między wymaganiami
      • Konwencje UML

      Tworzenie diagramu wymagań

      • Automatyczna numeracja wymagań
      • Kolory oznaczające status wymagań
      • Status wymagania

      Sprawdzanie kompletności modelu [10 min.]

      [opcja] Ćwiczenia [30 min.]

      Wdrażanie diagramów UML w projektach

      Przydatne mechanizmy programu EA

      [opcja] Szkolenie a egzamin OCUP

      Zakończenie szkolenia (test + omówienie wyników, ocena szkolenia)

      Metoda realizacji szkolenia

      Wykład + ćwiczenia w ilości proporcjonalnej do wykładu + indywidulane sprawdzenie i omówienie ćwiczeń.

      POBIERZ PROGRAM W PDF

      Ścieżka rozwoju po szkoleniu
      • Szkolenia z zakresu używania pozostałych typów diagramów UML.
      • Szkolenie „Modelowanie procesów biznesowych w BPMN 2.0” – dla analityków biznesowych i systemowych (przygotowujących i wykorzystujących opisy procesów biznesowych jako podstawę do tworzenia systemów informatycznych).
      W ramach szkolenia zapewniamy

      W ramach szkolenia zapewniamy

      • materiały szkoleniowe
      • certyfikat potwierdzający udział w kursie
      • pełna obsługa cateringowa (dla szkoleń stacjonarnych)

      Podobne szkolenia