Wdrożenie Comarch ERP Altum w firmie Puccini

Jak skutecznie dotrzeć do klienta wykorzystując rozwój technologii? To zasadnicze pytanie, które zadają sobie dziś przedsiębiorcy detaliści. Sklep stacjonarny? To już nie wystarcza – w dzisiejszej dobie warunkami sukcesu handlowego są aplikacje mobilne i sklepy internetowe. Właściciele firm przekonują się, że dla osiągnięcia najlepszych efektów trzeba wdrożyć odpowiednie rozwiązania technologiczne, a działania handlowe rozszerzyć na wiele kanałów.

Jak to zrobić? Pokazujemy na przykładzie firmy Puccini, użytkownika systemu Comarch ERP Altum.

Sieć sprzedaży i wielokanałowa dystrybucja

Firma Puccini odniosła duży sukces na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Rodzinne przedsiębiorstwo przeobraziło się w działalność na wielką skalę z 28 salonami stacjonarnymi w całym kraju. Nowa inwestycja z 2017 roku to wizytówka firmy  - jest wyceniana na około 16 milionów złotych. Nowoczesny kompleks składa się z magazynu z dwoma antresolami i biurowca z biurem projektowym, wzorcownią, showroomem i studio fotograficznym.

Tak energiczny rozwój oznacza wzrost sprzedaży. Przedsiębiorca staje przed nowymi zadaniami – koniecznością usprawnienia systemu logistycznego czy zarządzania systemem dostaw na wielką skalę. Firma Puccini przykładając szczególną wagę do potrzeb klienta rozszerzyła działania na obszarach ściśle związanych ze sprzedażą – udało się miedzy innymi maksymalnie skrócić czas oczekiwania na realizację zamówienia, usprawnić obsługę e-commerce czy rozszerzyć sprzedaż online za granicą. Wdrożenie systemu Comarch ERP Altum zagwarantowało sprawne zarządzanie wielokanałową dystrybucją – przedstawiamy przebieg z perspektywy użytkownika.

Poprawa komunikacji

Decyzja o integracji wykorzystywanych uprzednio czterech systemów ERP w jeden okazała się strzałem w dziesiątkę. Znacząco wpłynęła na poprawę komunikacji wewnętrznej w firmie, co przełożyło się na wzrost sprzedaży i zysków. Liczby mówią same za siebie – rok przed wdrożeniem systemu liczba zamówień drogą online wynosiła 1541. W rok po wdrożeniu firma otrzymała aż 4485 zamówień. 

Płynność komunikacyjna między centralą a salonami sprzedaży odzwierciedla się na wielu płaszczyznach. Do zmian, które w praktyce usprawniły i ułatwiły pracę należą miedzy innymi:

  • możliwość wglądu w asortyment dostępny we wszystkich punktach sprzedaży – zarówno centrala, jak i każdy salon sprzedaży może skontrolować towar w innych salonach.
  • Rezygnacja z ręcznego przepisywania dokumentów – zmiana, która nie tylko pociąga za sobą dużą oszczędność czasu, lecz także pozwala wyeliminować ryzyko popełnienia błędu. Teraz dane znajdują się w jednym, przejrzystym systemie.
  • Raportowanie za pomocą modułu Comarch Altum Business Intelligence – skuteczne i miarodajne raporty, które mogą być tworzone według różnych kryteriów (grup asortymentowych, stanów magazynów czy innych).

Zysk w trybie offline

Trudno wyobrazić sobie w dzisiejszej dobie funkcjonowanie firmy bez dostępu do Internetu. Właściciele firm zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest niezawodne funkcjonowanie sklepów internetowych – oraz z tego, że koniecznie należy się przygotować na ewentualność czasowego odcięcia od sieci.

Aplikacja Comarch Retail POS daje możliwość kontunuowania sprzedaży nawet w trybie offline. Przestoje w sprzedaży, przerwy w dostawie Internetu przestały być kłopotliwe – dotychczas w takiej sytuacji sprzedaż była niemożliwa, aż do uruchomienia kasy awaryjnej.

Wydłużone oczekiwanie na realizację zamówienia w oczywisty sposób wpływa na negatywny odbiór firmy przez nabywcę. Firma Puccini przede wszystkim dba o komfort klienta – i o wysoki standard usługi zakupów online. Z drugiej strony, proces sprzedaży utrudniało także spowolnione drukowanie paragonów – a przy kilkuset zamówieniach dziennie każda zaoszczędzona sekunda odgrywa niebagatelną rolę. Szybsza praca pozwala obsłużyć większą liczbę klientów – oszczędność czasu przynosi czysty zysk. Aplikacja Comarch Retail POS automatycznie przełącza się pomiędzy trybem online i offline, nie ingerując w pracę sprzedawcy. Dla firmy Puccini właśnie ta funkcjonalność okazała się największym atutem systemu.

Zdecydowaliśmy się na Comarch ERP Altum, ponieważ był to jedyny znany nam system dający możliwość pracy w trybie offline, a na tym szczególnie nam zależało. Ważnym argumentem był też sprawdzony, duży dostawca, jakim jest Comarch – wyjaśnia Artur Rydzewski, Członek Zarządu Puccini.

Moduł analityczny

Comarch ERP Altum zapewnia dostęp do gotowych raportów i analiz. Usługa  dotyczy praktycznie wszystkich obszarów działalności firmy – magazynowania, płatności, CRM, księgowości, przychodów.

Raportowanie za pośrednictwem modułu analitycznego Comarch Altum Business Intelligence jest bardziej intuicyjne i zapewnia szerszy zakres analiz, niż w poprzednim systemie – mówi Artur Rydzewski, Członek Zarządu Puccini.

Przejrzyste tabele czy wykresy pozwalają więc między innymi śledzić dane związane z transakcjami sprzedaży i usług, ruchy i stany magazynowe, transakcje zamówień, ofert i zakupów (wsparcie obszaru magazynowego). W kwestii księgowości, narzędzie dostarcza przedsiębiorcy pełną analizę obrotów i sald na kontach księgowych i oferuje tworzenie zestawień. Ponadto daje możliwość raportowania zarówno już rozliczonych, jak i nierozlicznych płatności firmy. Analizy CRM, dotyczące np. stopnia satysfakcji klienta czy  oceny jakości oferowanych produktów pozwalają na uzyskanie informacji potrzebnych do budowania skutecznej strategii marketingowej.

Narzędzie posiada też funkcję tworzenia analiz opartych na danych statystycznych GUS, dzięki czemu przedsiębiorca ma wgląd w informacje dotyczące działalności jego firmy zestawione z danymi rynkowymi. Funkcjonalność data mining wyszukuje ukryte zależności między danymi, co umożliwia tworzenie precyzyjnych prognoz przyszłych wartości.

Akcja automatyzacja

Comarch ERP Altum obsługuje w firmie procesy handlowo-magazynowe. Oznacza to, że system pozwala na automatyzację procesów takich, jak zamawianie i przyjmowanie towarów, realizacja zamówień, reklamacji czy rabatów. Jak to działa w praktyce? System nie tylko na bieżąco monitoruje ilość towaru w magazynie czy sklepie, lecz także informuje o ostatnich sztukach na stanie. Przedsiębiorca ma możliwość ustalenia minimalnej ilości produktu dla danego magazynu. Jeżeli towaru jest mniej, niż to zostało ustalone, system automatycznie zamawia brakujący towar wysyłając odpowiednie dokumenty do dostawcy. Po dostarczeniu towaru system – znów automatycznie – przyjmuje dostawę do magazynu.

Sprawa ma się podobnie w kwestii reklamacji. System przypomina, kiedy reklamacja powinna zostać zrealizowana i określa rodzaj wady produktu. Po rozpatrzeniu zgłoszenia, do klienta zostaje wysłane automatycznie powiadomienie SMS-owe.

Zautomatyzowanie zamówień wpłynęło na cały proces przygotowywania wysyłek. Odkąd paragony nie są fiskalizowane, wystarczy zgoda klienta i potwierdzenie opłaty. W ten sposób oszczędność czasu idzie w parze ze zniwelowaniem ryzyka pomyłek – paragony nie trafią już do niewłaściwych paczek!

Rynki międzynarodowe stoją otworem

Po sukcesie w Polsce zarząd firmy Puccini podjął decyzję o rozszerzeniu sprzedaży na zagranicę. Postawiono na współpracę z lokalnymi dystrybutorami i uruchomiono kanał e-commerce na runku zagranicznym. Elastyczny system Comarch ERP Altum posiada narzędzia dostosowujące oprogramowanie do specyfiki niemal każdego rynku zagranicznego. Korzystając z systemu Altum wystarczy wybrać docelowy kraj – narzędzie automatycznie ustawi odpowiednie stawki podatkowe, język, walutę czy metodę wyceny zapasów obowiązującą dla danego kraju.  Puccini po decyzji o wejściu na rynki zagraniczne wpierw skupia działania na sprzedaży internetowej, by w przyszłości wprowadzić sprzedaż również w sklepach stacjonarnych.
 
Dowiedz się więcej o wdrożeniu oraz o strategii Omnichannel z relacji naszego Partnera, firmy Graphcom

Ostatnie wpisy:

Skomentuj

Add comment

Skontaktuj się z ekspertem Comarch


Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.



Przejdź do formularza