Czy outsourcing Cię przeraża? Dlaczego niektóre firmy decydują się same utrzymywać swoje systemy informatyczne

Nieliczni którzy buntują się przeciwko zmianie

Nie da się zaprzeczyć - cyfrowa transformacja dzieje się na naszych oczach, co raz szybciej nabiera, i wprowadza radykalne zmiany w sposób prowadzenia biznesu w XXI wieku. Transformacja nie tylko decyduje o tym, jak należy zarządzać firmą, ale także stwarza nowe możliwości osiągnięcia jeszcze większego sukcesu, bez względu na skalę firmy lub branży. Jednym z głównych elementów globalnej transformacji jest outsourcing, praktyka korzystania z systemów lub usług dostarczanych przez osoby / firmy trzecie w celu zaspokojenia własnych potrzeb. Biorąc pod uwagę fakt, że wiele zaawansowanych systemów i usług dla biznesu podlega ciągłej automatyzacji, nie jest zaskoczeniem, że prawie 90% firm decyduje się na outsourcing zamiast utrzymywania systemów informatycznych we własnym zakresie. Nadal jednak istnieje jedna dziesiąta przedsiębiorstw, które unikają outsourcingu. Słysząc to, pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, jest pytanie - dlaczego?


“Proszę nie przeszkadzać”

Badania przeprowadzone przez International Data Corporation, światowego dostawcę informacji rynkowych i usług doradczych, wskazują, że pomysł przekazania kontroli nad wieloma systemami operacyjnymi zewnętrznemu dostawcy jest jedną z głównych obaw firm, które utrzymują swoje IT we własnym zakresie. Stwierdzają również, że przechowywanie informacji na własnych fizycznych serwerach na miejscu jest bardziej bezpieczne, niezawodne i wygodne niż na przykład przesyłanie poufnych materiałów do zewnętrznego centrum danych. Jednak wielu z nich nie zdaje sobie sprawy z możliwości i potencjału jaki drzemie w zewnętrznych dostawcach. Ponadto, podobnie jak w przypadku dostawców technologii, takich jak Comarch, outsourcing nie zawsze wymaga wyniesienia IT na zewnątrz. Wybrane rozwiązanie można wdrożyć jako część kompleksowej infrastruktury IT. Co więcej, firma korzystająca z outsourcingu może zachować pełną kontrolę nad swoją strategią IT i wybrać, które pomysły powinny zostać opracowane przez zewnętrzny zasób, pozwalając wewnętrznym specjalistom IT skupić się na innych celach biznesowych.

Marty Pine, pisząc dla „The Balance” w artykule „Learn Why Companies Outsource”, twierdzi, że wewnętrzne działy IT mogą czasami czuć się zagrożone przez zespoły outsourcingowe, ponieważ postrzegają je jako zbędne i nieistotne. Przeciwnicy outsourcingu obawiają się, że może to prowadzić do napięć, które łatwo mogą zakłócić działalność wewnętrznego IT. W rzeczywistości takie problemy są raczej wynikiem złego zarządzania niż błędną strategią outsourcingu. Nie można przecenić faktu, że możliwość przypisania wewnętrznych zespołów do innych ważnych zadań jest jednym z kluczowych powodów, dla których firmy wybierają outsourcing. Takie podejście nie tylko oszczędza cenny czas i zasoby finansowe firmy, ale także znacznie zwiększa wydajność w wielu obszarach. Jest to ekonomiczne i niezawodne podejście do zarządzania zasobami IT. Jednak dyskusja nie kończy się tutaj.


“Jak dobre to może być?”

Są tacy, którzy będą kwestionować jakość outsourcowanych systemów i usług. Ich zdaniem trudno stwierdzić, czy takie rozwiązania nadają się, zwłaszcza gdy dany dostawca technologii oferuje (podejrzanie) rozsądną cenę. Niektórzy z nich kwestionują, czy jakakolwiek strona trzecia może w pełni zrozumieć ich profil działalności i zapewnić odpowiednią pomoc. Z punktu widzenia Comarch takie obawy mogą wydawać się rozsądne, ale w rzeczywistości nie odzwierciedlają tego, jak naprawdę działa outsourcing, ani nie wyjaśniają, dlaczego firmy decydują się na korzystanie z usług firm trzecich.

Szefowie firm, którzy zdecydowali się na outsourcing, oczekują najwyższej jakości usług od dostawców technologii, a w tym kontekście doświadczenie odgrywa ważną rolę. Lata doświadczeń i referencje klientów mają duży wpływ na przekonanie kadry kierowniczej, do tego, że oferowane usługi,  są w stanie poprawić ich działalność biznesową na dowolną skalę. Przykładem może być jeden z klientów Comarch, globalna grupa specjalizująca się w projektowaniu, produkcji oraz sprzedaży wysokiej jakości części i systemów samochodowych dla branży motoryzacyjnej, która potrzebowała wsparcia wysoko wykwalifikowanych specjalistów IT.

Analiza raportu Eurostatu z 2018 r. na temat zatrudnienia specjalistów IT w Europie jasno pokazuje, że popyt na ekspertów w dziedzinie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) stale rośnie. Wiedzą o tym dobrze firmy oferujące usługi outsourcingowe, dlatego nie tylko starają się zapewnić najlepsze narzędzia na rynku, ale także zatrudniają w swoje szeregi dobrze wykształconych specjalistów IT, którzy pomogą swoim partnerom w osiągnięciu założonych celów. W związku z tym zleceniodawcy tacy jak Comarch nie tylko dostarczają kompleksowe, zaawansowane systemy i usługi informatyczne, ale także gwarantują, że ich klienci otrzymają wszelką pomoc niezbędną do skonfigurowania i zarządzania wybranymi przez nich rozwiązaniami informatycznymi, w tym service desk, obsługę użytkownika końcowego, DRC i inne. Biorąc to wszystko pod uwagę, można powiedzieć, że kluczem do udanego outsourcingu jest określenie poziomu zaangażowania „firmy trzeciej”, który jest najlepszy dla Twojego biznesu. Jednak dla niektórych może to być nie lada wyzwanie.


Jak utrzymać równowagę?

Bennet Conlin, piszący dla „Business News Daily” w artykule zatytułowanym „Outsource or Hire? Jak zdecydować, co jest odpowiednie dla Twojej firmy”, wskazuje, że dobry outsourcing polega na kontrolowaniu podstawowych funkcji biznesowych. Wiąże się to z kwestią udzielenia innym dostępu do poufnych danych i dowiedzenia się, gdzie narysować linię graniczą. „Właściwe” podejście zależy od danej firmy. Jest to raczej gra w szachy, wymagająca wysoce strategicznego podejścia, aby upewnić się, że wszystkie elementy są we właściwych miejscach i że zawsze masz kontrolę nad sytuacją.

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe, a my zaoferujemy Ci dedykowane rozwiązanie.