Pozycja grupy na rynku IT

Ze względu na rodzaj oferowanych przez Comarch systemów informatycznych, główną grupę odbiorców stanowią  średnie i duże przedsiębiorstwa, które na całym świecie są największymi odbiorcami zaawansowanych rozwiązań  informatycznych. Większość produktów Comarch jest kierowana do określonej grupy docelowej, natomiast usługi  informatyczne, ze względu na ich uniwersalny charakter, są oferowane do każdej grupy odbiorców. Oferta Comarch przeznaczona jest zarówno dla podmiotów z rynku polskiego, jak i klientów zagranicznych. Obecnie jednym głównych celów strategicznych Comarch jest rozwój sprzedaży coraz większej liczby produktów na rynkach zagranicznych, w szczególności w Europie Zachodniej. Sprzedaż Grupy Comarch jest mocno zdywersyfikowana nie występuje uzależnienie od jednego odbiorcy. W 2011 roku sprzedaż do żadnego z kontrahentów nie przekroczyła 10% całkowitej sprzedaży Grupy Comarch. Ze względu na specyfikę branży, w której działa Comarch, jako główne źródła zaopatrzenia należy uznać międzynarodowe koncerny, będące producentami sprzętu komputerowego, aplikacji bazodanowych oraz narzędzi programistycznych, polskie oddziały i przedstawicielstwa tych koncernów w oraz polskie firmy dystrybucyjne oraz podwykonawców systemów IT. W 2011 roku żaden z kontrahentów nie dostarczył produktów i towarów o wartości przekraczającej 10% przychodów ze sprzedaży Grupy Comarch.

Pozycja grupy na rynku IT

Sprzedaż zagraniczna Grupy Comarch w 2011 roku odnotowała wzrost o 46,7 mln zł, tj. o 14,8% w porównaniu do 2010 roku. Jej udział w sprzedaży ogółem osiągnął 46,1% wobec 41,5% w ubiegłym roku. Grupa odnotowała znaczny przyrost przychodów eksportowych mimo spadku przychodów ze sprzedaży Grupy Comarch Software und Beratung (spadek o 8,4 mln eur). Sprzedaż krajowa zmalała o 22,4 mln zł tj. o 5%, głównie w wyniku zmniejszonej sprzedaży sprzętu komputerowego i oprogramowania firm trzecich.

 

Pozycja grupy na rynku IT

Przychody ze sprzedaży według segmentów geograficznych (lokalizacji rynków) poza rynkiem krajowym, największe znaczenie dla Grupy Comarch ma rynek DACH. Sprzedaż na tym rynku spadła w 2011 o 20,2 mln zł, tj. o 9,7%. Jest to efekt spadku przychodów ze sprzedaży Grupy Comarch Sftware und Beratung o 8,4 mln euro, przy jednoczesnym znaczącym wzroście sprzedaży pozostałych produktów i usług Grupy Comarch. Wzrosła sprzedaż do pozostałych krajów europejskich (wzrost o 56,5 mln zł, tj. o 64,6%), nastąpił głównie w wyniku realizacji nowych projektów w krajach skandynawskich i w krajach Beneluksu. Sprzedaż na terenie obu Ameryk wzrosła o 11,5 mln zł, tj. o 76,4% w porównaniu z 2010, dzięki pozyskaniu nowych klientów w Kanadzie i krajach Ameryki Południowej. Udział sprzedaży do pozostałych krajów zmalał w porównaniu do 2010 roku o 1,2 mln zł, tj. o 20,7%. Jest to zgodne z polityką koncentracji sprzedaży na dojrzałych rynkach europejskich i amerykańskich kontynuowaną przez Grupę Comarch w 2011 roku. Struktura geograficzna sprzedaży pozostawała stabilna w ciągu roku obrotowego.

Pozycja grupy na rynku IT

W 2011 roku nastąpiły znaczne zmiany w strukturze sprzedaży wg odbiorców. Bardzo znacząco wzrosła sprzedaż do klientów w sektorach telekomunikacja, media, IT (o 40,1 mln zł, tj. o 24,3%), udział tego sektora w sprzedaży ogółem wzrósł z 21,7% do 26,1% w stosunku do ubiegłego roku. Istotnie wzrosła także sprzedaż do klientów z sektora publicznego (o 24 mln zł, tj. o 36,1%), w 2011 roku stanowiła ona 11,5% całości sprzedaży. Sprzedaż do klientów z sektora msp w Polsce również odnotowała wzrost (o  4,8  mln zł, tj. o 7%), ale jej udział pozostał na zbliżonym do ubiegłorocznego poziomie 9,2%. Sprzedaż do klientów z sektora finansowo-bankowego utrzymała się na poziomie analogicznym jak w ubiegłym roku. W porównaniu z 2010 rokiem znacząco spadła (o 12,6 mln zł, tj. o 13,4%) sprzedaż do klientów w sektorze handel i usługi, spadł także jej udział w sprzedaży ogółem z 12,3% do 10,4% w 2011 roku. Jest to efekt jednorazowej dostawy oprogramowania obcego o dużej wartości, zrealizowanej w czwartym kwartale 2010 roku. Spadek wartości sprzedaży wystąpił w sprzedaży do sektora przemysł & utilities (o 9,2 mln zł, tj. o 12,6%). Duży spadek przychodów ze sprzedaży wystąpił w przypadku sektora MŚP w rejonie DACH – wyniósł on 28 mln zł, czyli 19%. Jest to spowodowane restrukturyzacją spółki Comarch Software und Beratung AG mającą miejsce w ubiegłym roku. W poszczególnych kwartałach 2011 roku struktura sprzedaży wg odbiorców utrzymywała się na stabilnym poziomie. Zaobserwować można jednak stale rosnący udział sprzedaży do sektora telekomunikacja, media, IT oraz malejące przychody ze sprzedaży Grupy Comarch Software und Beratung AG. Ponadto nieco większa sprzedaż do sektora publicznego odnotowana w trzecim i czwartym kwartale jest wynikiem zakończenia w tym okresie realizacji zwiększonej liczby projektów informatycznych dla klientów z tego sektora.

 

Pozycja grupy na rynku IT

Sprzedaż usług informatycznych stanowiła w 2011 roku największą i stale rosnącą część przychodów ze sprzedaży Grupy Comarch. W 2011 roku jej wartość wzrosła o 45,6 mln  zł,  tj. o 8,9% w porównaniu do 2010 roku i stanowiła 71,2% całości przychodów ze sprzedaży. Wzrost odnotowała także sprzedaż oprogramowania własnego Comarch (wzrost o 18,7 mln zł, czyli o 20,5%). Spadła natomiast sprzedaż oprogramowania obcego (o 25 mln  zł, tj. o 31,6%). Sprzedaż sprzętu komputerowego spadła (o  20,1  mln zł, czyli o 32,6%). W poszczególnych kwartałach 2011 roku struktura sprzedaży wg rodzaju utrzymywała się na stabilnym poziomie.