Wraz z końcem każdego roku kalendarzowego przychodzi czas podsumowań oraz prognoz na nadchodzące dwunastu miesięcy. Z punktu widzenia usług w chmurze może to być rok przełomowy. Szczególnie na niektórych rynkach europejskich. Dlaczego? Zapraszamy do lektury.

 

Dynamiczny rozwój

Według wielu raportów branżowych rynek usług w chmurze będzie stale rosnąć. Zgodnie z prognozą firmy Gartner, jednego z liderów badań dotyczących rozwiązań technologicznych na lata 2011-2017, rynek ten będzie rósł w niezwykle szybkim tempie, sięgającym nawet 20% rocznie. W 2012 toku wielkość tego rynku szacowano na 18,2 miliarda dolarów, lecz już w 2017 ma ona wzrosnąć do 45,6 miliarda. Tak dynamiczny rozwój spowoduje najprawdopodobniej, że rozwiązania oferowane w chmurze staną się domyślnym rozwiązaniem dla wielu firm korzystających z outsourcingu usług IT.

 

Nie tylko najwięksi klienci

Choć obecnie rozwiązania w chmurze adresowane są przede wszystkim do największych firm i instytucji, to już wkrótce nowe grupy klientów mogą zacząć chętniej korzystać z rozwiązań w chmurze. Nowi potencjalni klienci rekrutują się głównie spośród małych i średnich przedsiębiorstw. W wielu krajach, jest to największy sektor gospodarki krajowej, możliwości są więc znaczne. W Niemczech małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99% ogółu przedsiębiorstw. To 3.6 miliona firm tworzących ponad 60% miejsc pracy w skali kraju. Już wkrótce również one zaczną korzystać z rozwiązań w chmurze.

 

Więcej aplikacji w chmurze

Zgodnie z raportem „Global Technology Outlook: Cloud 2014” opracowanym przez Barclays w 2016 roku ponad jedna czwarta wszystkich aplikacji produkowanych na całym świecie (ponad 48 milionów) będzie dostępna w chmurze. Ponadto, firma badawcza IDC przewiduje, że ok. 85% obecnie tworzonego oprogramowania tworzy się z myślą o rozwiązaniach w chmurze (IDC Directions-IT Cloud Services at the Crossroads: How IaaS/PaaS/SaaS Business Models are Evolving, 2013). Dane te pokazują, że w przyszłości ten model będzie stawał się jeszcze popularniejszy, a lista aplikacji i funkcjonalności dostępnych w chmurze będzie stale rosła.

 

Czas hybryd

Publiczne chmury obliczeniowe i poszczególne usługi oferowane w chmurach przynoszą ich użytkownikom liczne, i dobrze znane, korzyści. Wśród tych ostatnich najczęściej wymienia się zerwanie z koniecznością ponoszenia kosztów inwestycyjnych, możliwość dopasowania rozwiązania do potrzeb użytkowników (płacimy tylko za to, co zużyjemy), skalowalność, łatwy dostęp do uaktualnień oraz wsparcia technicznego. Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo i możliwości analityczne, jakie daje Big Data. Rozwiązania oparte na chmurach publicznych (oferowanych przez dostarczycieli usług różnym podmiotom) oraz prywatnych (tworzonych na rzecz jednego przedsiębiorstwa), coraz częściej okazują się niewystarczające. Chmury hybrydowe stwarzają zaś nowe możliwości. Przechowywanie części informacji lokalnie (np. wrażliwych danych klienta) a części w chmurze publicznej pozwala zoptymalizować koszty, dostosowując się jednocześnie do wymogów firmy i jej otoczenia biznesowego.

 

Nearshoring

Coraz więcej firm decyduje się na wybór dostawcy, którego siedziba i pracownicy znajdują się blisko użytkowników rozwiązania. Nearshoring jest więc przeciwieństwem typowego outsourcingu, w którym to modelu usługi wykonywano zazwyczaj w Indiach lub innych odległych krajach. Klienci Comarch z Europy najbardziej, poza  doświadczeniem we wdrażaniu zróżnicowanych projektów, cenią sobie właśnie właśnie bliskość geograficzną i kulturową. Nearshoring zyskuje popularność, o czym świadczą rankingi głównych centrów outsourcingowych. Według raportu przygotowanego przez Thalons, który opublikowano pod wymownym tytułem „Top  100  Outsourcing Destinations 2015”, Kraków, siedziba Comarch znajduje się na dziewiątym miejscu wśród wszystkich miast na świecie. Jest to jednocześnie jedyne miasto zlokalizowane w Europie, które znalazło się w pierwszej dziesiątce. Comarch oferuje swoje usługi w 5 językach, a service desk jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Dzięki 5 Data Centers umieszczonych na całym świecie obsługujemy klientów w 50 krajach. Firmy takie jak nasza pozwalają klientom cieszyć się wysoką jakością usług oferowanych w konkurencyjnych cenach, bez konieczności zmagania się z barierami kulturowymi.

Podsumowując, w 2016 roku będziemy obserwowali kontynuację trendu wzrostowego w obszarze usług chmurowych. Nowe aplikacje będą oferowane w chmurze, a nowe możliwości staną się faktem. Coraz częściej outsourcing usług odbywa się w obrębie Unii Europejskiej, co pozwala uniknąć rożnego rodzaju problemów (językowych, fiskalnych, kulturowych). Sektor małych i średnich przedsiębiorstw będzie coraz częściej korzystał z tego typu usług, naśladując największe firmy, które już zaczęły oszczędzać. O tym, że chmura się opłaca nie trzeba bowiem chyba nikogo przekonywać, odkąd Unia Europejska opublikowała raport stworzony przez IDG, z którego wynika że chmura pozwala wyraźnie obniżyć koszty operacyjne.  Oszczędność rzędu 10-20% kosztów obsługi informatycznej to duża szansa. Comarch ICT podąża za najnowszymi trendami, aby zaoferować swoim klientom kompleksowe produkty i usługi. Razem wypracujemy optymalne rozwiązanie.

Rafał Rudecki, Business Solution Manager 

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe, a my zaoferujemy Ci dedykowane rozwiązanie.